Slö mus med dåliga batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sparkz

Slö mus med dåliga batterier?

Inlägg av Sparkz »

Logitech-mus, optisk och trådlös. Glömmer alltid att sätta den i laddaren så jag kör med separat laddare och byter batterier i stället. Ofta blir det så att jag väntar tills musen dör helt innan jag byter.

Nu till det konstiga: Efter bytet känns musen mycket "snabbare". Säg att jag ska flytta pekaren till en ikon på skrivbordet. Då far den iväg "för långt"
Precis som om den skulle bli slöare när batteriena töms, det är ett långsamt förlopp så jag hinner vänja mig utan att uppleva att det går slött. Sen blir det full fart igen med friska batterier.

Men är det möjligt??? Med digital teknik borde det vara "fungera" eller "inte fungera", inget mellanting. Inga som helst problem med precisionen innan den dör heller, den bara stannar.
Kanske inbillning, men jag har haft den här musen i ett par år, och tänkt på det många gånger...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har inte upplevt detta med Logitech MX Revolution eller MX1000 för den delen. Vad är det för modell?
Kan förvisso inte byta batterierna i denna eftersom de är inmonterade.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade lite knas igår med musen och jag testade att "Connect" och efter det var musens känslighet helt enorm = omöjlig att CAD'da med. En snabb kontakt med musinställningarna och "Verkställ" fixade detta.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Prova att köra musen med labbaggregat och dra ner spänningen tills den "dör". variera späningen mellan dessa värden och kolla om det käns någon skillnad.

Prototypen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag har ett trådlöst tangentbord med optisk trackball och den blir "slöare" när spänningen sjunker. Vet inte varför, det bara är så.

Kanske har med svagare ljus att göra så givaren registrerar mindre detaljer sämre. När den går ner i energisparläge så behövs det en större rörelse för att återaktivera den än vad som krävs för att pekaren skall röra sig när den är aktiv. I vissalägen på kulan, som idiotiskt nog är gjord mera för att se häfftig ut än att fungera bra, så uppfattar den falsk rörelse när den går till energisparläge så den står och blinkar och aldrig stänger av. Så ljusstyrkeändringar har helt klart en inverkan.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

MX700, nu hittade jag det till slut, den är lite sliten på undersidan. (undrar hur många mil den har gått... :D )
Skulle inte klara av att ha en mus som man inte kan byta batterier på, glömmer ladda som sagt.

Icecap:
Reset genom batteribyte blir väl kanske samma sak som "connect", men min verkar ju växla mellan slö och normal och inte normal och överkänslig.

Prototypen:
Funderat på det, men det är ju inget jätteproblem. Ska se om jag har ett par trådar som är tunna nog, "fötterna" på undersidan är inte så höga.

Marta:
Ja, känns som det har nåt med sensorna att göra. Men det är skumt att den kan börja missa utan att det blir ryckigt... Samma här med att man behöver flytta rejält för att "väcka" den. Lite irriterande.

Nu kom jag att tänka på chefen. Ena burken på jobbet är rätt gammal, och det tar en liten stund för den att vakna ur skärmsläckaren. Chefen sitter där och gnuggar med musen som om han slipade spackel eller nåt :P
Skriv svar