Tyvärr är det flera länkar och bilder i tråden som inte vill visas, men jag har det mesta sparat på dator. Ska se om jag hittar dem.

Ok så om man kopplar som i bilden (del c) ) så kommer vridningen av kondensatorn (för det är väl en vridkondensator?) visas i utspänningen?JimmyAndersson skrev:Titta på EagleSpirit's inlägg längst ner på den sidan. Där finns schema och förklaring på hur det fungerar. Plattorna använder alltså induktion.
Tyvärr är det flera länkar och bilder i tråden som inte vill visas, men jag har det mesta sparat på dator. Ska se om jag hittar dem.
Plattorna använder inte induktion! Utan det är kapacitansen som man mäter!!JimmyAndersson skrev:Titta på EagleSpirit's inlägg längst ner på den sidan. Där finns schema och förklaring på hur det fungerar. Plattorna använder alltså induktion.
Ingen vågar svara... Det kan bero på att din beskrivning inte är helt solklar.nova skrev:Kan någon motivera någorlunda väl varför min lösning inte kommer att fungera?
Tack så mycket för svaret!Chribbe76 skrev:Ingen vågar svara... Det kan bero på att din beskrivning inte är helt solklar.nova skrev:Kan någon motivera någorlunda väl varför min lösning inte kommer att fungera?
Om du menar att du vill använda en roterande generator (min tolkning av din konstruktion) som ger olika spänning beroende på hur snabbt den snurrar och ska använda den signalen för att integrera fram positionen så har du flera problem:
1. Signalen kommer med stor sannolikhet inte vara exakt linjär med farten även om det är väldigt nära linjärt.
2. Vid acceleration gissar jag att man kan få en viss tröghet som gör att signalen "släpar efter lite".
3. Om den roterar väldigt långsamt är det risk att signalen den ger är för svag för att ge utslag i integrerings-kretsen.
Det ger upphov till att den väldigt snabbt kommer "glida" lite, alltså positionen blir fel.