Vill ha 280 v likspänning !
Vill ha 280 v likspänning !
Hej
Har en 280 v likspänningsmotor som jag skulle vilja använda som rullgardinsmotor.
Hur gör jag enklast ? Standard komponenter ! Den drar ca 1 ampere.
Det är till mitt mörkläggningsduk ! Det befintliga kretskortet håller inte feten går sönder efter ett tag. Det gör det även orginalkretskortet, sitter i dockningar till lastbilsterminaler.....
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=
Har en 280 v likspänningsmotor som jag skulle vilja använda som rullgardinsmotor.
Hur gör jag enklast ? Standard komponenter ! Den drar ca 1 ampere.
Det är till mitt mörkläggningsduk ! Det befintliga kretskortet håller inte feten går sönder efter ett tag. Det gör det även orginalkretskortet, sitter i dockningar till lastbilsterminaler.....
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=
är det en vanlig motor så borde det fungera alldels utmärkt genom att bara likrikta och sätta en lagom stor kondensator över plus och minus, tankegången är som följer , bara likriktning ger medelspänning på 230v på ett ungefär, om man sätter på en stor konding tvärs över så blir spänningen ca 325v och om man sätter en lagom stor konding så blir medelspänningen någonstans däremellan, lagom konding, någonstans mellan 100µf till 330µf, kondensator storleken kan jag ha fel på men det är en bra utgångspunkt för experiment
nu ska ju motorn tåla topparna på 325v men det borde inte vara några problem
man kan göra på andra sätt, kondensator och induktans ger jämnare spänning, eller stor konding och ett motstånd i serie till motorn, eller byter motståndet till någon slags spännings reglering
men, varför göra det överkomplicerat?
bara att följa kiss reglen om det går
nu ska ju motorn tåla topparna på 325v men det borde inte vara några problem
man kan göra på andra sätt, kondensator och induktans ger jämnare spänning, eller stor konding och ett motstånd i serie till motorn, eller byter motståndet till någon slags spännings reglering
men, varför göra det överkomplicerat?
bara att följa kiss reglen om det går

hmm.. mja, kan jag min teori rätt så medelspänningen efter likriktningen från 230V, med en 2puls-likriktare, kommer att bli 207V, och en AC-komponent på 100V. Tja typ vad grym sa.
Sätter man en stor induktans i serie med motorn så kommer utspänningen att
gå mot medelspänningen 207V, sätter man därimot en stor kondensator parallellt med motorn kommer medelspänningen att gå mot 325V.
Men där emellan kommer det alltid att finnas en AC-komponent.
Jag har inga större praktiska erfarenheter av vad jag säger, men
jag funderar över hur den rest av överlagrad AC kommer
att påverka motorn..
Ska man göra det 'riktigt' så borde man köra med glätta utspänningen helt och hållet, i detta fallet med kondensator för att kunna komma upp i 280V. för att sedan låta ha en styrd likritarbrygga.
Antar att du vill kunna styra motorn? Isåfall så är ju en styrd likritarbrygga klockrent?
edit: Sista stycket
Kom på att man inte bör koppla en induktans mellan tyristorstyrningen
och kondensatorn, eftersom det måste finnas något som kan begränsa strömmen! Vanligast är ju att man ha en strömstyv glättning..
Sätter man en stor induktans i serie med motorn så kommer utspänningen att
gå mot medelspänningen 207V, sätter man därimot en stor kondensator parallellt med motorn kommer medelspänningen att gå mot 325V.
Men där emellan kommer det alltid att finnas en AC-komponent.
Jag har inga större praktiska erfarenheter av vad jag säger, men
jag funderar över hur den rest av överlagrad AC kommer
att påverka motorn..
Ska man göra det 'riktigt' så borde man köra med glätta utspänningen helt och hållet, i detta fallet med kondensator för att kunna komma upp i 280V. för att sedan låta ha en styrd likritarbrygga.
Antar att du vill kunna styra motorn? Isåfall så är ju en styrd likritarbrygga klockrent?
edit: Sista stycket
Kom på att man inte bör koppla en induktans mellan tyristorstyrningen
och kondensatorn, eftersom det måste finnas något som kan begränsa strömmen! Vanligast är ju att man ha en strömstyv glättning..
Senast redigerad av Johan.o 24 februari 2007, 14:24:54, redigerad totalt 1 gång.
-
Helvågslikrikta och prova först hur den gå utan kondensator. Går den bra utan kondensator så är det bara att tuta och köra.
Konstigt att inte feten håller. Om du skyddat den med diod bör det räcka!
Kanske den är underdimensionerad från början. Ska den bara driva reläer kan det inte kosta så mycket att kliva upp en par snäpp i ström och spänningstålighet. Det kan väl inte vara så att den kyls för dåligt? Gångtiden kan inte vara så lång att den ska behöva någon större kylfläns. Om man kör upp och ner ofta kanske?
Edit: JohanO kom före: AC komponenten gör inget. När man tyristorstyr skickar man bara mer eller mindre av halvågen till motorn. Kondingen ökar spänningen vilket kan vara bra om motorn inte riktigt orkar på bara helvågslikriktning.
Konstigt att inte feten håller. Om du skyddat den med diod bör det räcka!
Kanske den är underdimensionerad från början. Ska den bara driva reläer kan det inte kosta så mycket att kliva upp en par snäpp i ström och spänningstålighet. Det kan väl inte vara så att den kyls för dåligt? Gångtiden kan inte vara så lång att den ska behöva någon större kylfläns. Om man kör upp och ner ofta kanske?
Edit: JohanO kom före: AC komponenten gör inget. När man tyristorstyr skickar man bara mer eller mindre av halvågen till motorn. Kondingen ökar spänningen vilket kan vara bra om motorn inte riktigt orkar på bara helvågslikriktning.
Mindmapper: Menar du att man brukar köra likströmsmotorer från
tyristorbrygga, utan glättning?
En fundering, hur ser nurvarande styrning ut av motorn?
Du säger att din fet du styr med går sönder?
edit:
Om jag gissar på hur den styrs:
Fundersam över diod som du låter skydda din fet med..
Fetar, är spänningståliga. Så det verkar som det finns mycket energi i
den spänning som ger genombrott i feten.
Du bör låta ha en diod över motorn, så när strömmen bryts, så ska
den ström som induktansen vill fortsätta driva kunna cirkulera genom motorn.
Annars byggs det upp en stor spänningen som sedan kommer att elda effekt i
din transistor när det blir genombrott.
tyristorbrygga, utan glättning?
En fundering, hur ser nurvarande styrning ut av motorn?
Du säger att din fet du styr med går sönder?
edit:
Om jag gissar på hur den styrs:
Fundersam över diod som du låter skydda din fet med..
Fetar, är spänningståliga. Så det verkar som det finns mycket energi i
den spänning som ger genombrott i feten.
Du bör låta ha en diod över motorn, så när strömmen bryts, så ska
den ström som induktansen vill fortsätta driva kunna cirkulera genom motorn.
Annars byggs det upp en stor spänningen som sedan kommer att elda effekt i
din transistor när det blir genombrott.
-
Förr i tiden ja, kallas fasvinkelstyrning. Nuförtiden tror jag trefasmotorer tagit över det mesta, eftersom styrningar till dessa blivit bättre och minskat i pris. Likströmsmotorer styrs ju numera med PWM i första hand.Johan.o skrev:Mindmapper: Menar du att man brukar köra likströmsmotorer från tyristorbrygga, utan glättning?
Vid fasvinkelstyrning med tyristor kan du inte glätta, eftersom tyristorn inte fungerar utan att strömmen kan gå ned till noll.
-
Du kan fasvinkelstyra både DC och AC. Det jag pratade om är fasvinkelstyrning av DC.
Tyristor och last kan ligga efter likriktarebrygga.
Två tyristorer kan vara en del av likriktarebryggan.
Vill man styra AC laster kopplar man lasten före bryggan och tyristor mellan + och -. Men då är det frågan om inte triacs är bättre.
Tyristor och last kan ligga efter likriktarebrygga.
Två tyristorer kan vara en del av likriktarebryggan.
Vill man styra AC laster kopplar man lasten före bryggan och tyristor mellan + och -. Men då är det frågan om inte triacs är bättre.
När jag frågade om man brukar köra likströmsmotorer från tyristorbrygga
utan glättning, så menade jag vid 2-puls likritare, det är klart har man 6-puls eller bättre. Så har man ju nästan ren DC ut så, lite missförstånd där kanske.
Pratar du om enbart DC..
'likriktare'. (låt säga halvstyrd för enkelthetens skull)
Eller missförstår jag dig?
utan glättning, så menade jag vid 2-puls likritare, det är klart har man 6-puls eller bättre. Så har man ju nästan ren DC ut så, lite missförstånd där kanske.
Pratar du om enbart DC..
Är då något jag hakar upp mig på, det är klart man kan glätta efter en styrdVid fasvinkelstyrning med tyristor kan du inte glätta, eftersom tyristorn inte fungerar utan att strömmen kan gå ned till noll.
'likriktare'. (låt säga halvstyrd för enkelthetens skull)
Eller missförstår jag dig?
-
Dom jag tänker på för att styra likströmsmotorer är 2-puls och dom har inte haft någon glättning. Dom användes i lindningsmaskiner. Jag är säker på det, för jag har mätt med oscilloskop ett flertal ggr. Dom hade en helvågslikriktare och en tyristor efter. Jag har sett de andra lösningarna också, men aldrig jobbat praktiskt med dom.
Men jag tänker nog fel när det gäller glättningen. Eftersom jag inte sett någon konding när det gäller DC motorer som drivs från nätet antog jag att orsaken var strömmen till tyristorn.
Jag tänkte att glättar du går inte strömmen ner eftersom kondingen behöver laddas. Men det blir ju tvärt om, när kondingen levererar ström till motorn behövs ingen ström genom tyristorn.
Men jag tänker nog fel när det gäller glättningen. Eftersom jag inte sett någon konding när det gäller DC motorer som drivs från nätet antog jag att orsaken var strömmen till tyristorn.
Jag tänkte att glättar du går inte strömmen ner eftersom kondingen behöver laddas. Men det blir ju tvärt om, när kondingen levererar ström till motorn behövs ingen ström genom tyristorn.
Oj vad många svar.
MadModder: har inget schema över kretskortet har återanvänt ett trasigt. hmm
Orginal kortet är gjord på IDA Strömstad Går sönder lite nu och då på jobbet....oftast far feten.
orginal styrningen är : Bromsen släpper och duken går ner glider av tyngdlagen. när man ska ha upp duken trycker man på knappen igen motorn går.... hmm borde bli induktiv spänning i motor när man släpper ner den... finns gränsläge uppe och nere vet att de finns ett relä på kretskorten som jag ej har listat ut vad det är till för.....kopplar bort feten på något sätt. Har inte listat ut varför än.
Min styrning är följande tryck på knappen, bromsen släpper motor går ner
till gränsläge. tryck på knappen igen växlar polerna med ett relä sedan slår feten till och motor går upp till gränsläge....
Måste klura på kretskortet igen .......
MadModder: har inget schema över kretskortet har återanvänt ett trasigt. hmm
Orginal kortet är gjord på IDA Strömstad Går sönder lite nu och då på jobbet....oftast far feten.
orginal styrningen är : Bromsen släpper och duken går ner glider av tyngdlagen. när man ska ha upp duken trycker man på knappen igen motorn går.... hmm borde bli induktiv spänning i motor när man släpper ner den... finns gränsläge uppe och nere vet att de finns ett relä på kretskorten som jag ej har listat ut vad det är till för.....kopplar bort feten på något sätt. Har inte listat ut varför än.
Min styrning är följande tryck på knappen, bromsen släpper motor går ner
till gränsläge. tryck på knappen igen växlar polerna med ett relä sedan slår feten till och motor går upp till gränsläge....
Måste klura på kretskortet igen .......
-
Det som verkar intressantast att få konfirmerat är väl om feten styr reläet.
Isåfall går motorströmmen via en slutning i en reläkontakt. Då slipper man motorströmmen in till feten och isåfall får du inte några transienter från motorn som kan slå sönder feten.
Är inte motorn avsedd för kortet?
Bromsen måste ju styras separat från motorn eftersom du kan släppa ner utan att motorn går. Hur? Finns separat anslutning till bromsen?
Du använder inte styrningen för att reversera motorn. Är det så det är tänkt? Spelar mindre roll, men vore det så att motorn kan reverseras från styrkortet borde det vara ett relä till?
Isåfall går motorströmmen via en slutning i en reläkontakt. Då slipper man motorströmmen in till feten och isåfall får du inte några transienter från motorn som kan slå sönder feten.
Är inte motorn avsedd för kortet?
Bromsen måste ju styras separat från motorn eftersom du kan släppa ner utan att motorn går. Hur? Finns separat anslutning till bromsen?
Du använder inte styrningen för att reversera motorn. Är det så det är tänkt? Spelar mindre roll, men vore det så att motorn kan reverseras från styrkortet borde det vara ett relä till?