Hur organiserar ni Assembler-kod?
- Radioman
- Kontakt:
Marta
Papper blyertspenna och "suddigummi" är suveränt, inget snack om saken.
Men det är väl fint att sedan dokumentera ett snyggt flödesschema i datorn för dokumentation och utskrift? Kanske är det överarbetat när programmet är klart ... Jag vet dock med mig själv att jag ibland , efter flera år, får små *ryck* att uppgradera saker jag gjort. Kanske är det bara en sjuk tanke som kommer från att man håller på att bli gammal och tycker att det kan var roligt om det åtminstone finns något alster kvar till beskådande, av allt man hållt på med, innan man dör ...
"Den som har mest prylar när han dör vinner". Å andra sidan... "man får inte med sig så mycket när träfracken kommer på"
fredag idag
Papper blyertspenna och "suddigummi" är suveränt, inget snack om saken.
Men det är väl fint att sedan dokumentera ett snyggt flödesschema i datorn för dokumentation och utskrift? Kanske är det överarbetat när programmet är klart ... Jag vet dock med mig själv att jag ibland , efter flera år, får små *ryck* att uppgradera saker jag gjort. Kanske är det bara en sjuk tanke som kommer från att man håller på att bli gammal och tycker att det kan var roligt om det åtminstone finns något alster kvar till beskådande, av allt man hållt på med, innan man dör ...

"Den som har mest prylar när han dör vinner". Å andra sidan... "man får inte med sig så mycket när träfracken kommer på"
fredag idag

Vid större projekt är en ren vägg plus postitlappar en välsignelse. Sen gäller det att dokumentera programstrukturen i tex. visio , och en massa kommentarer i källkoden.
Vid mindre projekt är kravspecifikationen och kommentarerna i källkoden tillräckliga.
Edit:
Den rena väggen blir allt mer nersölad av postis ju längre projektet fortgår, så ren vägg gäller vid projekt start
Vid mindre projekt är kravspecifikationen och kommentarerna i källkoden tillräckliga.
Edit:
Den rena väggen blir allt mer nersölad av postis ju längre projektet fortgår, så ren vägg gäller vid projekt start

- Radioman
- Kontakt:
BoF
Det finns numera något som heter "whiteboard".
Min son önskade sig en sådan i sin barndomliga enfald för ett par år sedan ... nu är han tolv år och hans föräldrar och anhöriga har hittat ekonomiskt överkomliga "eqvivalenter" på Jula. Bra tips va' ?
Postitlappar är ju ett bra sätt men de ramlar ju ner ... nä .. då är papper och penna bättre. Man kan nåla fast sitt papper på något man hängde på väggen förr som kallades "anslagstavla" . Kolla upp, det kanske finns sånt kvar att köpa än idag
Det finns numera något som heter "whiteboard".

Postitlappar är ju ett bra sätt men de ramlar ju ner ... nä .. då är papper och penna bättre. Man kan nåla fast sitt papper på något man hängde på väggen förr som kallades "anslagstavla" . Kolla upp, det kanske finns sånt kvar att köpa än idag

Radioman skrev: Kanske är det bara en sjuk tanke som kommer från att man håller på att bli gammal och tycker att det kan var roligt om det åtminstone finns något alster kvar till beskådande, av allt man hållt på med, innan man dör ...
Ibland får jag också den känslan och inser att jag skulle blivit arkitekt istället. Progammerare är totalt värdelöst vad det gäller monumentala skapelser, för det man med stor möda knopat ihop går från fantastiskt till värdelöst på ett par år, sedan ligger det där på någon form av media som inte kan läsas eller än mindre köras på annat än trilskande museedatorer. Vad är det här för skit? Släng det. Det är ödet som väntar 99.99999% av all kod skrivs.
> Kanske är det bara en sjuk tanke
Knappast.
En kompis från Ericsson i Norrköping (också programmerare) hade en far som
var/varit byggjobbare. Då och då tog han barnen i bilen en söndag och åkte
runt Norrköping och pekade på olika kåkar där han hade varit med och byggt.
Kompisen fick ibland samma känsla som Gimbal och funderade på om han
skulle lägga undan några kompileringslistor från sina Fortran program...
Eller som min egen farfar som byggde träbåtar under första halvan av 1900-
talet. De flesta används fortfarande och jag kan se dom under somrarna
i Arkösund (utanför Norrköping). Hur många kommer att se mina PIC program
om 50 år !?
Knappast.
En kompis från Ericsson i Norrköping (också programmerare) hade en far som
var/varit byggjobbare. Då och då tog han barnen i bilen en söndag och åkte
runt Norrköping och pekade på olika kåkar där han hade varit med och byggt.
Kompisen fick ibland samma känsla som Gimbal och funderade på om han
skulle lägga undan några kompileringslistor från sina Fortran program...

Eller som min egen farfar som byggde träbåtar under första halvan av 1900-
talet. De flesta används fortfarande och jag kan se dom under somrarna
i Arkösund (utanför Norrköping). Hur många kommer att se mina PIC program
om 50 år !?