Jag behöver hitta ett bra kärnmaterial för en switchregulator som skall arbeta från batterimatning och bör fungera mellan 4 och 6V in och då ge 5V 20mA samt 12V 5mA.
ELFA verkar ha dåligt med kärnor. Materialet 3F3 har bra Al, men kroknar av nästan inget alls. Amidon -3 visar ingen tendens alls att krokna, men kräver 100 varv för ynkliga 120µH induktans.
Den induktansen är i minsta laget, Den aktiva tiden i varje period blir så kort och kraftiga korta pulser gör att alla förlustresistanser inverkar mera. Vid så låga strömmar skulle det väl vara effektivare med större induktans och låg switchfrekvens? Frågan är bara vilket kärnmaterial och var det skall köpas?
Jag vet inte om det hjälper dig, men jag har använt de små kärnor som brukar sitta i PC aggregat för filtreringen efter likriktningen. Jag har byggt switchregulatorer upp till 200 kHz och utmärkt verkningsgrad med såna.
Om det är en standard step up / step down / flyback som kräver energilagring i kärnan så är järnpulver bra, t.ex. 58-728-41. För så små strömmar duger nog nästan hur liten kärna som helst skulle jag tro.