Spruft:
Ingen dum ide att sätta stängerna mer isär skall kolla detta, har lite andra ideer om hur jag skall stabilicera tänkte även ha en förbindning undertill som jag kan sätta fast muttern i!
Behöver nog inte göra denna så tung det skall bara vara en labbmodell för inomhusbruk jag har min bänkfräs till lite grövre grejor!
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=6017
Har fyra större servomotorer som jag tänkte göra en liknande portalfräs men som klarar Ca 1X1m skulle vara roligt, jag har ansökt om 48 timmarsdygn det borde hjälpa lite
Förstår inte riktigt vad du menar med självpackande betong, man använder väl vibrator för att packa till det!
Smourf:
Håller med om X,Y diskusionen skelar ju inte så stor roll, min tanke var bara att göra samma som min bänkfräs, blir nog rörigt i skallen annars!
Trapetsgängorna samt det mesta andra prylarna har jag fått utav skrotade maskiner, kass att styras av givna mått men mycket billigare
Infästningen som fanns på kortet skall jag inte använda det var bara två stoppringar med brickor mellan.
Eftersom jag inte skall ha så mycket krafter på denna maskin så tänkte jag mig använda vanliga lager, det räcker ju att tighta skruven glappfri i ena infästningen den andra behöver bara styra.
Förstår nog inte riktigt vad du menar med står "rakt" och i lagret, träffa lagret borde ju inte vara så svårt bara lite hederlig "Hölkänsla"
En ide är att svarva ner trapestgängan i änden och gänga med M10 eller M8 och skruva fast i lagrets innerring, Samt fästa ytterdelen i maskinen.
Muttern är väl lättast att gänga upp två hål i sidan och skruva fast.
Kommer snart med bilder när jag fått cadat lite mer.
Ha det gott allihop