en riktig nybörjarfråga
en riktig nybörjarfråga
Hej jag tänkte titta lite på IR-styrning av pytteflygplan.
Jag behöver enl en gammal site PIC12C509A men på microchip.com säger dom "Please consider using device PIC12F509"
Jag är HELT rudis på detta.. är F-varianten bara en nyare utgåva där jag kan bränna in samma hexfil eller måste jag kompilera om den på ngt sätt?
finns det några regler på hur man jämför kretsar eller är det så att jag MÅTE läsa ett antal böcker INNAN jag sätter igång.
hoppas att detta inte var en RTFM eller "det där har vi skrivit om många gånger" för jag har inte hittat det iaf.
OCH som sagt.. jag har några samples hemma.. det är det närmaste jag kommit detta området hittills.
mvh /Ulf
Jag behöver enl en gammal site PIC12C509A men på microchip.com säger dom "Please consider using device PIC12F509"
Jag är HELT rudis på detta.. är F-varianten bara en nyare utgåva där jag kan bränna in samma hexfil eller måste jag kompilera om den på ngt sätt?
finns det några regler på hur man jämför kretsar eller är det så att jag MÅTE läsa ett antal böcker INNAN jag sätter igång.
hoppas att detta inte var en RTFM eller "det där har vi skrivit om många gånger" för jag har inte hittat det iaf.
OCH som sagt.. jag har några samples hemma.. det är det närmaste jag kommit detta området hittills.
mvh /Ulf
Skillnaden mellan C varianterna och F varianterna är att F har flashminne. Så de kan programeras fler gånger. Jag tror att du kan använda samms program rakt av. Men det finns de som kan det bättre än mig.
Hexfilen är den komplilerade varianten av programmet. Ska du ändra något behöver du i princip källkoden.
Hexfilen är den komplilerade varianten av programmet. Ska du ändra något behöver du i princip källkoden.
C innebär att den bara går att programmera en gång, F att den går att programmera flera gånger. A är antagligen inte speciellt viktigt i sammanhanget. Så jag skulle säga att det går rakt av.
Med risk för att få stryk av någon annan...
EDIT: Lite sen där....
Med risk för att få stryk av någon annan...

EDIT: Lite sen där....
Senast redigerad av gvs 20 februari 2007, 16:19:51, redigerad totalt 1 gång.
Som andra har sagt är 12F509 bara en modernare variant av motsvarnade "C" version.
Tänkt för den som *måste* stanna vid den äldre "baseline" arkitekturen.
Om man har tillgång till källkoden och kanske även vill göra lite vidareutveckling
på applikationen, så är de nyare 12F att föredra. D.v.s 12F629 -675 eller -683.
Mer minne och fler inbyggda funktioner.
Det är lite förvirrande att alla heter "12Fxxx", men det är ganska stor
skillnad på dom.
Jag har kollat lite snabbt och det står inte *uttryckligen* att 12C509A
och 12F509 direkt tar samma HEX fil, men ett litet närmare studium
och jämförelse av respektiva datablad skulle nog besvara det. Eller
helt enkelt genom att testa...
Tänkt för den som *måste* stanna vid den äldre "baseline" arkitekturen.
Om man har tillgång till källkoden och kanske även vill göra lite vidareutveckling
på applikationen, så är de nyare 12F att föredra. D.v.s 12F629 -675 eller -683.
Mer minne och fler inbyggda funktioner.
Det är lite förvirrande att alla heter "12Fxxx", men det är ganska stor
skillnad på dom.
Jag har kollat lite snabbt och det står inte *uttryckligen* att 12C509A
och 12F509 direkt tar samma HEX fil, men ett litet närmare studium
och jämförelse av respektiva datablad skulle nog besvara det. Eller
helt enkelt genom att testa...