Detektera spänningsfall.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor

Detektera spänningsfall.

Inlägg av Pjoms »

Jag ska detektera spänningsfall (strömavbrott) med en PIC16F876, och har tänkt mig följande lösning:
Utrustningen är nätmatad med trafo, så jag sätter en optokopplare som känner växelspänningen på sekundären. Transistorn i OK:n sitter över en konding som därmed laddas ur var 20:e ms. Kondnsatorn laddas upp genom ett fast motstånd mot +5V-matningen.

Om jag fattat och räknat rätt så ska 10k ladda upp 2.2uF till 67% på 22ms. En ST-ingång på PIC:en ska slå om vid 0.8 VDD, d.v.s. 4V, om jag läst rätt.
Ingången borde i så fall att gå till och detektera spänningfall efter kanske tre saknade perioder, vilket jag tycker ger en skapligt bra marginal för komponentvariationer.

Rättelser, kommentarer samt alternativa lösningar mottages ödmjukt... :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade kört utan konding och låta optokopplaren ge en interrupt.

Om man i denna interrupt sedan nollar en timer och har ställd samma timers interrupt till att utlösas vid 45ms (interrupten kommer var 40ms ju) får man en mycket exakt avkänning. Om man trixar lite med flankavkänningen kan man fånga var 20ms och därmed vara snabb.

Om timer-interrupten alltså kommer alls är det power-break som gäller.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag har funderat lite i sådana banor också, men inte känt mig riktigt säker på hur jag ska lägga upp det. Lösningen med en I/O-interrupt tillsammans med en timer-interrupt är ju lika skottsäker som genial.

>"interrupten kommer var 40ms ju"
Har min hjäncell gjort kväll, eller borde det inte komma en trigg varje 20ms? Jag halvvågslikriktar bara med en diod före OK:n för att skydda LED:en mot backspänningen. Helvågslikriktar jag borde jag väl få en puls varje 10ms?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns dagar då man är mer trött än andra..... :-/

Om man fångar båda flankor är det såklart var 10ms det kommer en ändring, tar man bara en flanka blir det såklart 20ms.....
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad är syftet med kopplingen?

Är det att använda en uC för att detektera strömavbrott, eller ska uC hinna förbeeda sig för ett strömavbrott. I mina nätdelar sitter en 74HC123 med 0,1 uF och 330K som timing och triggar på båda halvperioderna. Anledningen är att spänningarna ska komma i rätt ordning.

Om du bygger dylikt så ska du undvika elektrolyter, dessa har störande dålig tolerans. Ta en plastfoliekondensator och öka motståndet istället.

Prototypen
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag ska detektera, larma, mäta tiden om det är bara blir ett kort spänningsfall samt förbereda för ev. strömavbrott.
Hade tänkt använda en ytmonterad tantal i tron om att dom är bättre än lytar, men det kanske är fel?

>"Anledningen är att spänningarna ska komma i rätt ordning.2"
Hur menar du? Skiljer du på positiv/negativ halvperiod?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nä, det var fel att blanda in mina små nätagg, men det är så att 5 volt ska komma sist och gå först så det sitter en monovippa som fördröjer vid tillslag och bryter så fort AC försvinner. 8 volten driver systemklocka som måste gå hela tiden.

Är det för att ha koll på spänningens kvalitet skulle du fundera på att A/D omvandla nätspänningen och jämföra med en sinussignal så kan du få veta mycket mera om elnätet, över/underspänning transienter och distorsion.

Prototypen
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Så noga är det inte. Det viktigaste är att jag hinner spara undan data, efter det larma och meddela frånvarotid om det är rimligt kort, säg <1sek.
Noggranheten på tidsangivelsen är inte så kritisk då det mer är kuriosa och "bara för att det går".

Jag skulle gärna lösa det som Icecap föreslår, men jag idag har signalen in på "fel" pinne och det skulle behövas mublera om en hel del i hårdvaulayouten för att fixa det, så tror jag att jag trots allt måste testa med en konding tills vidare.

Jag har som det ser ut nu plats för en SMD 3528. Vad bör jag i så fall välja/undvika. Arbetstemp kommer knappast över 50 grader, och jag är nöjd om jag stabilt kan detektera efter 2-3 saknade perioder.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Prototypen: Det här med att jämföra med en sinussignal låter intressant.

Hur löser man det bäst? Jämför man med en extern frekvensgenerator så måste den perioden börja samtidigt och hålla exakt samma takt som den ifrån elnätet. Eller kan man lösa det helt och hållet med beräkningar i en PIC? Dvs utan någon korrekt sinussignal att jämföra med. Hur ungefär?

I mitt fall behöver jag inte detektera nätspännings-relaterade grejjer. Istället samlar jag inspiration och idéer till ett kommande ljud-projekt. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har haft en fundering på att ha en sinusgenerator (xr2206/max038) och pll'a mot nätet in till en op och enbart få diffen mellan signalerna

men det känns lite överarbetat, borde räcka med en galvanisk isolation och spänningssänkning och in till ljudkortet och sedan får ett bra program ge avikelserna mot vad det borde vara, tyvärr är jag inte den som är kvalificerad för att göra programeringen
Millox

Inlägg av Millox »

Räcker väl med att sampla lagom fort och länge och köra en fft på det hela. Det är ju det klart enklaste sättet att kolla nätkvaliteten. Sen kan man ju även göra lite kul operationer och räkna ut obalans och liknande, men det känns nästan överkurs.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy:

Jag har inte en aning, inte en susning hur man löser detta, men det går säkert. 50 Hz är ganska stabilt så man börjar i en nollgenomgång och efter 1ms ska spänningen vara X volt efter 2 ms x ska den vara Y volt osv och vid 10 ms 0 volt.

Sedan för man lägga ett lagom stort fönster på mätningarna för OK.

Det kan bli stora datamängder om grannen startar borrmaskinen, typ.

Prototypen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara fft vill inte jag ha

man bör kunna se störningar i tidplanet, var och när och hur

fast enklast är väl att bara spela in till ljudkortet och sedan manuellt kolla igenom filen :lol:
Skriv svar