Från AC matning till batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lidning

Från AC matning till batteri

Inlägg av Lidning »

halloj!
Har kommit över en Siemens Gigaset 2000T, en trådlös bordstelefon.

Fungerar alldeles utmärkt, men är ju lite tråkigt med en strömsladd när man har en trådlös teleförbindelse.

Funderar därför på om man kanske skulle kunna modda dit ett batteripack så den blir trådlös på riktigt.

Problemet? är att den vill ha 9 volt AC.

Någon som har koll på vad som kan strula om man väljer att köra DC istället? behöver man gå upp lite i spänning kanske?

//Dan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hej!

Är inte helt säker på att jag förstår var du vill sätta batteriet så att den blir "trådlös på riktigt".
Någonstans måste väl telefonkabeln kopplas? :D

Var sitter strömsladden som du vill ersätta med batteri?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag kan inte tänka mig att någonting i den behöver AC.

I ljudsammanhang gör man nästan vad som helst för att få bort 50Hz brum. Den går säkert bättre på likspänning. Problemet är att likspänning är så svårt (eller dyrt) att få tag på. Om man inte gör som du tänker, tar det från elnätet och likriktar. Det sitter en likriktare i den redan.

Du skulle ta upp den och se vad grejorna behöver för spänning. Bestäm sedan vad du ska ha för ackumulatorer och bygg laddare.

Edit: Mät vad den tar för ström i vila och under samtal också, så du kan bättre bestämma kapacitet på batteriet.

Edit: Enklast är det om du har ett likspänningsagg som du kopplar in och sänker spänningen tills den börjar fungera dåligt du har du nedre spänningsgränsen.
Lidning

Inlägg av Lidning »

Ok, kanske ska förklara lite bättre, det är alltså en dect bordstelefon, som är tele-trådlös.

En dect som vilken som helst fast i bordsformat med lursladd osv.

Den strömmatas med en ac adapter från vägguttaget.

Det jag ville åstakomma var att montera ett batteripack dolt under telfonen och göra den helt sladdlös.

Ska mäta lite å se var den tar, och om den går att köra på DC överhuvudtaget.

//Dan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En sådan telefon har jag inte sett tidigare, men nu förstår jag. :)

Om du öppnar den och mäter efter likriktningen så ser du vad den behöver för likspänning. En idé är sedan att du plockar bort allt innan likriktardioderna och ersätter med batteri.

edit: Troligen hittar du runt 10-11V efter likriktningen.
edit: Titta även om det sitter någon regulator-krets och vad den heter i såfall.
Lidning

Inlägg av Lidning »

:) Förstår om du inte sett liknande, för det hade inte jag heller tills för ca en veckasedan då den dök upp på tradera.

Tydligen var den avsedd för nån Siemens ISDN växel.

Som tur var gick den att registrera mot samma basstation som jag har till min Siemens SL740.

Nåväl, har nu testat att koppla den mot mitt labbagregat, det verkar som den undre gränsen är vid ca 5.5 volt, för då börjar displayen lysa svagare.
Övre gränsen har jag inte provat :roll:

Viloläge drog den ca 23mA, detta oavsett om jag matade den med 5,5 volt eller 10 volt.

Vid "sändning" drog den ca 100mA

Så ett batteripack som lämnar 7.2V kanske kan vara lämpligt.

så här långt allt väl.

Tänkte jag skulle krångla till det lite och bygga in en batterivarnings krets när jag ändå håller på.

Någon som har ett bra tips, typ en liten lysdiod som börjar blinka när det
är dags att ladda, för att sedan bryta matningen helt vid en viss spänningsnivå.
Går dettta att kombinera detta med nån laddningskrets så vor det toppen :)

//Dan
Skriv svar