Jag har haft samma IP i två år med Telia. Inte ens när min en säkring gick och strömmen var borta en hel natt byttes den!
/Magnus
statisk IP vs dynamisk
Har samma erfarenhet av telia här och supporten förklarade det så här:
Först kollas om någon har tagit det ip du frågar om.
Om ditt gamla ip inte är taget så får du det igen.
Så är man ansluten till en nästan tom telestation är risken
liten att du får ett nytt ip.
Nu mera kör jag glocalnet med fast ip
Först kollas om någon har tagit det ip du frågar om.
Om ditt gamla ip inte är taget så får du det igen.
Så är man ansluten till en nästan tom telestation är risken
Nu mera kör jag glocalnet med fast ip

Själv skapade jag en applikation i min PC som sänder IP + portnummer(för RDP) till en hemsida vars adress hostas av en polare, sen loggar jag bara in på hemsidan och där har jag det jag behöver, plus en knapp för fjärrskrivbord.
Den uppdateras varje minut (Det är ingen trafik att prata om) så skulle IP ändras har jag en ny i min lista efter en min.
Jag kommer alltid åt mina prylar och kan slopa dyndns helt
Programmet kör jag som en service så det startar själv.
Den uppdateras varje minut (Det är ingen trafik att prata om) så skulle IP ändras har jag en ny i min lista efter en min.
Jag kommer alltid åt mina prylar och kan slopa dyndns helt

Programmet kör jag som en service så det startar själv.
DSLAM:ens beläggning på den lokala telestation har väll i alla fall inget att göra med ISP:ns centrala DHCP server att göra. Om du får ett nytt ip eller inte måste väll endå bestämmas av serverns samt klientens inställningar för hantering av cachen från föregående lån.Så är man ansluten till en nästan tom telestation är risken
Kan göra. Det beror helt på hur ispn har delat upp nätet. Är det uppdelat med en nätmask per station är det just precis beläggningen som gör skillnaden återutdelningssannolikheten. Gissningsvis har de lite större subnät än så, men säg att det är ett fåtal som är kopplade till samma subnät, då blir det också större sannolikhet att man behåller ipt.