Samba utan login

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307

Samba utan login

Inlägg av jonas2307 »

Har en fundering angående linux fileserver och samba.
Kör samba för alla windows klienter, i hemmet pratar vi om, men skulle vilja kunna starta en PC utan att logga in med password, och ändå komma åt diskar på fileservern.

Idag lyckas jag inte med det utan det krävs alltid en användare på windows maskinen som ha ett password, eller så får man slå in passwordet när man vill komma åt disken på fileservern.

Vore ju smidigt om man bara kunde starta PC'n och man nådde allt på en gång.

Hur gör man det?
Millox

Inlägg av Millox »

Bäst är att köra med kerberos och verifiera mot linuxen när du loggar in i windows. Då kan du även använda andra kul saker, typ ssh, imap osv utan lösenord. Det är enkelt att ställa in också, men kräver att du inte kör home-versionen av windows.

Alternativ två är att du sätter lösenorden på samban som vanligt (smbpasswd -a ) till samma som dina inloggningsnamn. Tillse även att användarnamnen är samma på båda maskinerna. Du borde även kunna spara lösenorden i windowsen, men det kan vara standard pyttemjuk-strulighet på det här (dvs, det borde funka, det funkar på annan dator och inga felmeddelanden men funkar ändå inte)...
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Prova lägga in detta i Global.

security = user
map to guest = bad user
guest account = ftp

och detta i din share
path = /path/dir
guest ok = yes
writable = no

Glöm inte att användaren ftp (eller den du väljer) måste ha rättigheter till mappen du delar.

EDIT: Fortsättning

Nu kanske jag tänkte fel, du kanske ville ha lösenord? Då kanske ett script som mountar disken
automatiskt vore något för dig istället... nu är jag helt värdelös på windows scripting men denna
Länk kanske vore något?

Annars kör man väll nått i stil med "net use P: \\222.222.222.222\share vet dock inte hur man
specificerar ett lösenord, sen får du väll lägga det i en bat fil i start-menyn/autostart, eller regedit.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Millox: Kerberos förstod jag inte riktigt, men det kan man kanske lära sig mer om.
Jag har samma anv och lösen överallt, men jag vill ju ta bort passwordet så att windowsmaskinen kan starta själv och direkt komma åt samba disken.

nole:
Initfilen ser liknande ut redan, dock har jag security = share, om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ett tips är att kolla i sambas loggfiler när man provar. Det har iaf hänt mig att windows skickar ett annat användarnamn än det man skriver in. Smart va? Stor ide att fråga om man ändå tänker skicka ett annat namn!
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Vad för "init" fil? menar du smb.conf?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Ja just det, smb.conf.

Allting fungerar ypperliggt när man loggar in i windows med anv och lösen, samma som i samba.
Men jag vill som sagt ha en windows användare utan lösenord.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Min config fungerar bra så, men i ditt fall kanske du ska prova att ha en standard användare med rätt lösen o.s.v men att klicka ur "kräv användarnamn och lösenord för att använda denna dator" då har du ju i alla fall löst problemet?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Det har i dagarna löst sig, med lite läsande av samba manualen...

Jag konfade att det var tillåtet med en gästanvändare i de "shares" som jag ville komma åt från windows.
Med en specifik anv på windows maskinen så är det bara den som kan accessa utdelningen utan att ange lösen.
Den får bara läs-rättigheter, vilket är önskvärt på en media maskin som hela familjen använder.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Det är ju bara att lägga till samma användare i samba som du har i windows... och samma lösenord så är det ju klart.

Om det dessutom bara är hemma så är det kanske lite overkill att blanda in vpn och grejor.
Skriv svar