Byggsats till CNC styrning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Byggsats till CNC styrning.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag undrar om det finns någon som har koll på om det finns byggsatser eller om man vill aklla det för material satser till en CNC styrutrustning som köparen får löda ihop själv. Det kanske är så att komponenterna som används är avsedd för ytmontering och i sånt fall så blir det lite annorlunda attt löda ihop. Men om det är vanliga komponenter för hålmontering så är det inga större bekymmer att löda fast komponterna om man bara har dessa och vet var dom skall placeras. Är det prom kretsar eller andra kretsar som behöver någon specialbehandling eller finns standardkretsar att tillgå.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

kolla in linistepper, googla.
Användarvisningsbild
basshead
Kontakt:

Inlägg av basshead »

kolla efter motorstyrning på www.electrokit.se
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag köpte dessa kit bara för att lära mig om styrning & stegmotorer. Billigt och en bra bok som förklarar bygget och stegmotorns grunder.
Rekommenderas.
http://www.bde.se/bsart/bb002n.htm
Per
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Köpte samma PerE :]
Dom är till salu nu. Färdiglödda, testade och inbyggda i en racklåda med lite strömställare. :wink:
Men du kanske vill löda själv?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har också mina kvar (4st) men jag tänkte använda två av dom till att konvertera min svarv till en CNC svarv :D
Per
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har en som jag testar lite med... Se tråd där jag gjort ett program som via USB styr en stegmotor.

Tyvärr kör den inte större än ca 0.8 A vilket är i klenaste laget. Går att modda den upp till 1 A.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mina linistepper är inställda på 3A/fas, det går att pressa dom lite till om man vill. De är lättbyggda och enkla att greja med.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Låter bra. För att göra det enklare för mig så frågar jag. Räcker dessa tre ampere till att driva stegmotorer med 3 till 4 Nm hållmoment. Jag planerar at bygga om min MODIG UBM AM maskin (Universal Borrmaskin Automat Matnimg) fräsbordet har en rörelse på 450 resp 250 mm MK 4 i spindeln total vikt 450 Kg max pinnfräs 20 mm. Av den anledning tror jag att stegmotorerna bör ha ett hållmoment på 3 till 4 Nm.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det beror nog motorerna, det finns olika typer.
Nackdelen med linistepper-korten är att de är just linjära och därför bränner en del effekt som värme. Ska du driva så tunga grejer så kanske du borde kolla på Geckodrives färdiga kort eller något från www.motioncontrolproducts.co.uk som klarar både hög spänning och hög ström och dessutom är chopperdrivers så energieffektiviteten blir bättre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste erkänna även jag drabbats av liknande tankar som det John Eriksson beskrev i sitt senaste inlägg i denna tråd, (men tänkte utgå från en ännu större maskin (så snart jag lyckats spara ihop till en, dvs...), eftersom den måste klara 45 mm härdat material.)

Så det skulle onekligen vara intressant att få veta litet mer om detta.

Edit: Stavning
Skriv svar