Nybörjare PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Samman

Nybörjare PIC

Inlägg av Samman »

Hej Alla.

Är det någon som har en bra länk angående nybörjare på PIC?
Sist jag höll på med PIC så var året 1999.. Så det är ett bra tag sedan. Har glömt att om programmeringen, då jag höll på med det så var det ganska enkla saker så som att styra ett par reläer i en viss ordning efter ett knapptryck (4 knappar 6 reläer).

Men nu har jag ett projekt som inkluderar LCD, RS232 avlyssning, Styrning av reläer m.m.

// Joakim Andersson
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, läsa igenom forumet är en bra start....

Bestäm om du vill köra C eller ASM
Bestäm hur många pinnar du behöver

Skulle gissa på att 18F2420 kan vara ett bra modernt val som går bra i både C och ASM. 16-serien och större projekt i ASM om du inte är van är lite tungt - lite väl mycket småbesvär som de löst bättre i 18-serien vilket gör dem lättare att programmera.
Samman

Inlägg av Samman »

Har införskaffat microC för att programmera i det.

Har under många (10) år programmerat i Pascal och tycker att det är lättare att hålla ordning på sin källkod så. Skrev i asm innan, men det är "svårare" att se strukturen och vad det gör då (personlig åsikt).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är sant att det blir mer svåröverblickbart att skriva i ASM och till lite större projekt så är nog C det mest lämpade om det inte finns någon annan orsak att skriva i ASM. Däremot så är det mycket nyttigt att kunna ASM då det är mindre risk att göra bort sig då eftersom man lärt känna sin processor bättre på det viset.

Så länge det inte är supertidskritiskt så är ju C enormt mycket bättre, men skall man generera video, eller hålla på med annat där man behöver us upplösning/kontroll så är C klart olämpligt - sen så går det ju att kombinera med inline-ASM till de flesta (alla?) kompilatorer.
Sodastream62
Kontakt:

Inlägg av Sodastream62 »

Hej Samman ! (och alla andra)

Jag ligger precis i i ditt spår , har jobbat med C C++ & nu C# .NET under dom sista 15 åren. Men skall ni på hobby basis (först) börja med piccisar... Med min bakgrund faller det naturligt att skriva i C , microC är hemladdat och installerat... Men sedan då ??? Vilken bra programerare finns det till 16 och 18 serien som passar till microC ?? Jag har införskaffat ett 10-tal piccisar (blandat16/18) för att testa lite. Finns det några bra sidor i cyberspace med enkla kodsnuttar så man kan komma igång ??

En vänlig själ som vet får gärna skriva en snutt :)

Soadstream
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vilken bra programerare finns det till 16 och 18 serien som passar till microC ??

Ingen speciell.
Blanda inte ihop utvecklingsverktyg med programmerare !
De har mycket lite med varanda att göra...

Sen anser många att det är en dålig ide att starta med C om man
är helt "grön" på PIC. Ladda ner MPLAB och kör igång med asm.

> Finns det några bra sidor i cyberspace med enkla kodsnuttar så man kan komma igång ??

Massor... :-)
Problemet är att hitta *bra* kod, det mesta är ganska dåligt skrivet.
Men det går ju att rätta till själv, så klart... :-)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Är nog lite petig nu, men "microC" är fel om det avser: mikroC från mikroElektronika
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rekomenderar WIZ-C, så nära ANSI man kan komma, gissar jag.
Har mycket god erfarenhet av den.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Sodastream62
Kontakt:

Inlägg av Sodastream62 »

lgrfbs..
Absolut, felskrivet av mig mikroC var det ....
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om assemblerkod är svår att följa så är den skriven av en dålig programmerare. Det finns tre regler som gör assembler mycket lättare:

1 Kommentera.

2 Kommentera mera.

3 Kommentera ännu mera.

Även det som för stunden känns enkelt och självklart skall kommenteras och gör man något specialtrick, kommentera extra noga.

Med vettig planering är det lätt att skriva asm. Sätter man sig bara vid datorn och börjar knappa så blir det röra. All programmering måsteplaneras för att bli bra, även med så kallade högnivåsråk, men det är extra viktigt med asm.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Håller med Marta.
Om man inte har klart för sig hur koden ska skrivas från början så har det en tendens att bli rörigt även med kommentarer, så rita flödesschema för dina program så sparar du en del huvudvärk... :)
Skriv svar