> Jodå, koden förstår jag.
Säkert ?
Jag tolkade ditt *första* inlägg som att du trodde att delay_50ms
anropades *1* gång mellan varje tecken, och inte *12* gånger !?
Och det var så vitt jag förstår inget fel i hur du satte breakpoints,
du fick ju rätt tid för delay_50ms.
Delayrutinen stämmer inte i verkligheten..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
sodjan:
"Och det var så vitt jag förstår inget fel i hur du satte breakpoints,
du fick ju rätt tid för delay_50ms."
Nja, jag stegade igenom koden tills jag kom till första anropet av delay_50ms. Då flyttade jag ner markören till bsf E (dvs raden under anropet) och valde "Run to Cursor".
Felet var att jag inte tänkte på att jag kör med 4bitars kommunikation till displayen och därför anropar lcd_skriv två gånger för tecknen och två gånger för positionen. Det blir helt enkelt lite oöverskådligt att ha överblick på 400 rader kod på en 17"-skärm.
Det är förresten därför som jag försökte (och lyckades) få igång en skrivare i en annan tråd. Jag brukar nämligen skriva ut koden för att få bättre överblick.
RasmusB:
Bra tips. När jag körde Basic så klarade jag att hålla det i huvudet, men nu kan det vara värt att testa.
"Och det var så vitt jag förstår inget fel i hur du satte breakpoints,
du fick ju rätt tid för delay_50ms."
Nja, jag stegade igenom koden tills jag kom till första anropet av delay_50ms. Då flyttade jag ner markören till bsf E (dvs raden under anropet) och valde "Run to Cursor".
Felet var att jag inte tänkte på att jag kör med 4bitars kommunikation till displayen och därför anropar lcd_skriv två gånger för tecknen och två gånger för positionen. Det blir helt enkelt lite oöverskådligt att ha överblick på 400 rader kod på en 17"-skärm.

RasmusB:
Bra tips. När jag körde Basic så klarade jag att hålla det i huvudet, men nu kan det vara värt att testa.