Propeller, AVR32 eller vad?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
eriikh

Propeller, AVR32 eller vad?

Inlägg av eriikh »

Nu när man har utforskat PIC:s begränsningar och dyl. så tänkte jag att ge mig in i den lite mer kraftfulla marknaden av uC. Tänkte ha den till att tex. visa bilder (Utan att behöva vänta 30s på att bilden kommer fram) på tv- och vga-skärmar, PWM-styrning av (jätte-)många lysdioder, ja till sånt som en PIC inte klarar av. Då undrar jag vad jag borde ta som uC. En sådan som blir lite alltiallo för de avancerade projekten.

Satt och kollade på Parallax's Propeller, är den så bra som dom påstår eller är den i princip (lika kraftfull som) 8st pic:ar? När jag säger pic menar jag 18F-serien.

Atmel har ju också en 32bitars uC som de kallar AVR32. Hur är den i jämförelse med propeller och pic? Erfarenheter?

Har någon fler idéer om vad som skulle passa?

/Erik
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Renesas M16C t.ex., finns i många olika "storleker" och tuggar skapligt iväg. Den kan nog inte generera VGA-signaler och det kan jag inte gråta över, använder man CPU-kraft på det tycker jag att man är på fel väg.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Analog Devices Blackfin ska tydligen orka med en del. Inte provat den själv :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Propelern tycker jag verkar lite begränsad, visst kan den generera VGA osv men då klarar den inte av så mycket mer efter vad jag förstått (rätta mig om jag har fel) och sen att den har ett eget språk och en massa andra egna påfund känns bara jobbig.

AVR32 verkar rätt schysst men jag har inte använt den (heller) så jag kan inte uttala mig om det men jag har använt ARM7 (Philips) en del och det är helt klart en trevlig controller.

Det är svårt att ge generella tips utan att veta vad den skall användas till, man väljer ju normalt sett processor/controller efter behov och inte vice versa.

EDIT: Förövrigt håller jag med Icecap angående VGA signaler.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Ang Propeller. Det stämmer ganska bra att om man kör den med VGA, så tar minnet slut rätt snabbt. Visst, kör man i rent textläge (har inbyggd font i ROM), så fungerar det toppen! Exempel: (http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=13911)
Med 8 processorer a 20MHz blir det 160MIPS. Okej, men då måste man kunna utnyttja kraften också. Parallell-programmering är kanske inte jättelätt.
Om ungefär ett år... så kommer Propeller v2. Tro mig, det blir fina grejer. 16 processorer (1 instruktion/clk), 64 generella I/O, 128kB RAM, hw multiplicerare, 80MHz. Det blir alltså: (80*16) 1280MIPS!!! :razz: Wrooommm...
Jag ser detta året som ett "övningsår" inför v2. :wink:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det låter lite trevligare, om jag inte är helt felinformerad så skulle propellern som säljs idag kommit ut på marknaden mycket tidigare än den kom och "nu" när den väl släpptes så var det för sent för att vara några egentliga nyheter.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Mega mupp mupp, floppgloppbrumdoing bega plopps!

http://www.intellasys.net/products/inde ... rth24B.txt

Och man undrar bara när kommer den ut till publiken ,
dvs källar kreti och pleti? När får Chuch the duck ur tummen?
Han/de har hållt på i 2 år nu!
Senast redigerad av funkis 13 februari 2007, 22:04:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

"hate to be an electron on the prop - death by G-Force" - citat, någon på propellerforumet 8)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Blackfin... 500MHz....
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

VHDL...Virtex-5...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja generera VGA-signaler är onekligen ett jobb som FPGA gör enklare än uC...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> eriikh

Har du kikat närmare på dsPIC eller ARM7?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Personligt är jag inte imponerat av propellern, visst - den tuggar duktigt iväg men det ta en kärna att göra en funktion osv. + krånglet att få den att prata kärnorna emellan.

Man kan åstadkomma en hel del på en lägre klockfrekvens med en "riktig" µC + man har tillgång till mer minne osv.

Ska man tillverka VGA-signaler ville en hederlig gammal ISA-bus VGA-kort vara perfekt att peta på CPU-bussen, ska man ha QVGA TFT finns det kontrollerkretsar till det med, de fungerar som en minneskrets.

Grejen är att MHz ger EMI och ökad strömförbruk, jag gör sällan något med PIC som kräver högre kristallfrekvens än 4MHz, använder dock oftast den interna klocka om den finns.

Jag gjorde ett system som scannade 16 * 21 * 3 LED med 4 nivåer med en Fujitsu MB90F583 som blev klockad med 16MHz inkl. kommunikation med omvärlden, det var lite tight med programmet men jag behövde inte att gå på assembler för att få det att hänga ihop.

Kunna köra 60 FPS.

Så man kan mycket med inte så mycket kraft om man bara använder den rätt.
eriikh

Inlägg av eriikh »

En av fördelarna med att ha överdimisionerad uC är just att man slipper att sitta timme efter timme med kodoptimering, processorn tuggar allt skitsnabbt nästan hur kasst du än skriver det.

Hur stort steg är det från uC til FPGA? Har förstått att det handlar om celler osv. hur mycket sjiljer sig programmeringen från att programmera vanliga uC?

Okej, propeller kanske inte var så bra som de säger... Generera VGA-signaler var som ett exempel, om det är lättare att köra en hårdvarulösning i ett projekt är det klart att man gör det :)

/Erik
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

uC och FPGA/CPLD/GAL är helt olika saker i grunden. En FPGA är simmultana processer medans uC är sekventiell i grunden, men går ju utmärkt att "bygga" en processor av en FPGA för i grunden är en processor inget annat än en massa logik smart kopplat.

Programmeringsmässigt så finns likheter, men även stora skillnader. Mycket är tämligen enkelt att göra i en FPGA och det bästa av allt är att det finns mycket färdigt att bara docka in i sitt projekt. Vill du lära dig FPGA så köp ett utvecklingskort och lek lite - det brukar vara bästa sättet att lära sig och då även få med fungerande verktyg.

Det som i viss mån talar emot FPGA är de eländiga kapslarna de ofta är i - jag gillar inte att försöka prototypa med BGA-kapslar. Och svårt att klara sig med mindre än fyrlagerkort när man väl skall designa in kretsen. Det är väl detta som drar iväg och talar emot FPGA i hobbysammanhang snarare än svårigheten att programmera.

EDIT:
Generara VGA med SRAM räknare och klockor går ju utmärkt, men tar plats, är dyrt och drar ström...
Skriv svar