DIY Bromsbänk (dynamometer)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

DIY Bromsbänk (dynamometer)

Inlägg av chille »

För er som missat det så håller jag och bearing på knåpa på en bromsbänk för att bromsa mindre motorer med. Eftersom det börjar likna något så är det väl lika bra att dra igång en projekttråd. Försök hålla den här tråden ren, så kan vi ta onödigt snack, diskussioner och annat struntprat i den andra tråden. Är så mycket finare att ha en ren projekttråd. 8)

Tanken är att det här ska bli ett lite mindre och billigare bygge, mest för att prova. När vi fått det här att fungera bra så kanske det blir en vattenbroms eller något annat bättre. Men en sak i taget, det löser vi då. :)

Vi tänkte använda en hydraulpump som enligt specifikationerna verkar klara att bromsa cirka 65Nm, dock max 20kW (Fråga mig inte hur det hänger ihop 8) ). Vi tänkte begränsa varvtalet till cirka 3000 RPM på axeln, för att inte överbelasta pumpen, som är specifierad till 3500 RPM.

Databoxen kommer nog vara en liten låda med en AVR och diverse elektronik i. Antagligen en MAX232 och ett FTDI-chip, så man kan köra både USB och RS232.

Principskiss på bygget. Under ständig omarbetning. Senast ändrad 16/11 18:00. Bilden är bara en idé och lär se annorlunda ut innan produktion. :)

Bild
(Större bild)

Saker vi redan har:
* Lastcell
* Hydraulpump (sök efter 565 014)
* Stor radiator (från hjullastare/traktor)
* En 40mm axel, som troligtvis inte ska användas
* En 35mm bakaxel med lager (+lagerbockar?)
* Pulsgivare (vanlig stegmotor)
* Manometer
* Tempsensor för oljetemp (NTC-motstånd)
* Tempsensor för insug + motor (DS18B20, heter den så?)
* Diverse metallskrot att göra ram och liknande av
* Hydraulslangar
* Tempsensor avgas + styrelektronik
* Givare för tändpulser

Saker som är beställt:
* MAP-sensor
* Luftfuktighetssensor
* Barometer
* Tryckmätare till avgastryck
* Proportionelventil (Om ingen bjuder över om 9min 8))

Saker som behövs svarvas/byggas/fräsas:
* Skarv mellan axel & pulsgivare
* Skarv mellan axel & hydraulpump
* Hävarm till hydraulpump

Saker som behövs skaffas:
* Slang för att transportera bort avgaser
* Rejäl fläkt för kylning av motor

Finns eventuellt hos farsan:
* Kopplingar till hydraulslang, med passande gäng

Övrigt lulllull att lägga till när vi är klara:
* Lambdasond
* Bränsleflödesmätare
* Automatisk styrning av gaspådrag
* Laddtryckstyrning
* Insprut? :lol: 8)

Senast ändrad: 22:00 29/11
Senast redigerad av chille 29 november 2006, 22:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har för mig att dom använder sig av vatten och en vattenpump när dom bromsar motorer och orsaken till det tror jag är att oljan ändrar viskositet när den blir varm.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Viskositeten spelar ingen större roll egentligen, så länge man har en tempsensor och kompenserar för temperaturförändringar. Anledningen till att man kör vatten är för att man kan spola ner vattnet i slasken. Hydrauloljan måste ju kylas. Dessutom kan man ha en väldigt liten pump som kan bromsa stora effekter. En hydraulpump som ska bromsa 500hk blir ju inte så liten precis.
bearing

Inlägg av bearing »

När man, som vi, använder lastcell för att mäta momentet spelar väl viskositeten ingen roll? i alla fall inte för mätresultatet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det gör det nog inte annars heller. Det är ju inte en momentomvandare det handlar om.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag fattar inte riktigt hur det fungerar, för att om ventilen är stängd så kommer det att bli tvärnit eftersom oljan inte kan ta vägen någonstans och är ventilen öppen så kommer det inte att bli något tryck på lastcellen :?:
Senast redigerad av BEEP 20 november 2006, 00:40:10, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ventilen är väl inte digital. Man varierar lasten genom att öppna olika mycket.
bearing

Inlägg av bearing »

Ventilen ska gå att justeras steglöst mellan stängt och öppet läge.
Vi ska antagligen börja med att styra ventilen manuellt och sedan göra den elektronikstyrd.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Ok!

Får man inte samma resultat om man mäter oljetrycket istället för att mäta på lastcellen?
bearing

Inlägg av bearing »

Verkar vara svårt att hitta trycksensor för de här höga trycken. Sen varierar nog tryck och flöde en del beroende på oljeviskositet.

Lastcell verkar enkelt, t.o.m motstånd i lager o.s.v. kommer ju med i mätningen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Verkar rätt dött i den här tråden, så jag försöker styra upp med lite projektstatus :-)

Som det ser ut nu så har jag precis lagt ett bud på en elektrisk proportionalventil som grejar 180L/min. Förhoppningsvis är det ingen jävel som kommer och snor den i sista sekund, isof får jag den för cirka 900kr inkl frakt.

Elektroniken har vi börjat en del med. Tyvärr mördade jag nog sönder min gamla Mega8 så jag har inte kunnat labba något mer. Dock så har vi två stycken NTC-motstånd med gäng, för att mäta vatten och oljetemp. Vi har även några DS18B20 för typ motorblock, lufttemp med mera. Diverse andra sensorer är beställda, bland annat barometer för kompensering av effektkurvor, MAP-sensor för att mäta luftflöde i insuget och en trycksensor som vi tänkte försöka oss på att mäta avgastryck med på 2-taktare.

bearing försökte svarva gäng/kon i axeln för att skruva på den direkt på motorn. Tyvärr så fungerade det inte. Det blev alldeles för mycket glapp, så vi måste klura ut något annat som håller de påfrestningarna det blir.

Jag har även caddat en hel del på elektroniken. I stort sätt så är styrelektroniken klar. Vi ska göra så att vi har ett "moderkort" med de grundläggande funktionerna, och lämna plats för pluginmoduler som kan vara till exempel en lambdasond eller avgastempsensor, eller varför inte en laddtrycksregulator? 8)

Har även hittat hydraulslangar så det räcker, tror jag. Sen snackade jag med en bekant som verkade ha en hel del packningar, kopplingar och andra delar till hydrauliken över.

Ska även se om jag kan få iväg en beställning till ELFA och även beställning på mönsterkort nu till helgen, så jag kan börja labba.

Har även börjar designa protokollet som datorprogrammet och styrboxen kommer kunnunicera med. Kommer ha massa häftiga funktioner. Tänkte även försöka göra det kompatibelt med AVR's seriella programmerare som omprogrammerar AVR:en direkt via en bootloader. På så vis skulle man ju kunna koda direkt från AVR-studio utan att koppla om något eller ha en programmerare inkopplad, men ändå utnyttja samma port som man kör till styrprogrammet.

Aja, hoppas jag fick med allt nu. Ska se dra en edit på första inlägget snart.

Vi har även kommit fram till att två funktioner man skulle kunna ha är laddtrycksregulator och bränsletryck/temp. Är väl inte så hög prio på någon av dessa förslag iofs. 8)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Sign of life

Inlägg av chille »

Har varit dött här ett tag nu. Men helt dött är det inte. Har ju ett halvfärdigt devkit till AVR där jag bara ska slänga på lite stiftlister och grejer så jag kan börja devva lite olika saker. Sen har jag börjat mecka en del med programmvaran.

Här är ett screenshot från programmet. Siffrorna är från bearings hoj, men kommer dock från en annan bromsbänk då vi inte hunnit bygga så mycket hårdvara än. :( Röda sträcket är vridmoment och gröna är effekt i kW. Sträcket är egentligen flertalet småsträck med en algo somär optimerad för antialias (som dock är avaktiverat pga buggig grafikortsdriver på min laptop). Så egentligen ska det vara snyggare. Idag tänkte jag försöka bygga upp lite andra saker såsom knappar etc. Men även fixa grafen snyggare. Lite interpolerade kurvor med anti alias är aldrig fel. 8)

Är det någon här som har praktisk erfarenhet av bromsbänkar? Vore kul att höra lite på hur ni tycker man ska utforma mjukvaran.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Trevligt bygge, absolut något som skulle vara nyttigt att ha i garaget! Tyvärr lite för avancerat för mig att snickra ihop själv. Det finns ju en enklare variant på bromsbänk där man bara drar runt en vikt och accelerationen används för att räkna ut effekten. Om man bara kunde få tag i ett program till det, eller åtminstonde någon som kan hjälpa till att göra ett skulle det vara enkelt gjort, då skulle det snart stå en bänk i garaget...

Lycka till!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Flummo: Den dagen mitt program är användarvänligt så lovar jag att lägga till den funktionen. Men det är på villkoren att jag fortfarande är på det humöret att jag ger ut programmet gratis. Dvs jag inte startat ett företag vars syfte är att jag ska bli rik, är väl ingen större sannorlikhet att det händer dock. 8)

Min första tanke var ju att bygga en så kallas accelerationsbänk som du tala om, även kallad dynamometer. (Min är egentligen en "bromsad dynamometer").

.... så sätt igång och bygg nu så fixar jag mjukvaran.. 8)
Flummo

Inlägg av Flummo »

Att bygga bänken går på en helg eller i värsta fall två, att montera en vikt i ett par lagerbockar och få ihop en bänk till det är inget överdrivet avancerat... Men utan ett program är den bara ivägen, så jag väntar med att bygga tills jag har mjukvaran. :wink:

Men hur bra skulle ditt program funka för en bromsad dynamometer? Det blir väl inte riktigt samma princip?
Skriv svar