Är dessa probar bra?
Är dessa probar bra?
Hur är dessa probar som ELFA säljer? Då menar jag inte bara elektriska egenskaper utan även hållbarhet o.dyl. Någon som har erfarenhet av dem? Det är versionen som är omkopplingsbar med och utan dämpsats det gäller.
Någon hårdare hållbarhetstest än en skola finns väl knappast... Är Hameg ett generellt sett bra märke då det gäller probar?
Kan jag utgå ifrån att HZ51? håller samma kvalitet? 250MHz är lite onödigt när skopet bara klarar 50MHz (Philips PM3217)
Omkopplingsbara probar är kanske något man generellt sett skall undvika för att slippa glapp? Är annars HZ154 ett bra val?
Finns det någon bra passiv 1:1-prob att rekommendera? Hameg verkar inte ha sådana i varje fall, eller?
Kan jag utgå ifrån att HZ51? håller samma kvalitet? 250MHz är lite onödigt när skopet bara klarar 50MHz (Philips PM3217)
Omkopplingsbara probar är kanske något man generellt sett skall undvika för att slippa glapp? Är annars HZ154 ett bra val?
Finns det någon bra passiv 1:1-prob att rekommendera? Hameg verkar inte ha sådana i varje fall, eller?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, jag har varit mycket nöjd med både Hameg och Tek probar. Hameg är generellt lite billigare än Tek. LeCroy har också bra probar, men tror att dessa bara är rebrandade probar av annat fabrikat. Tja, allt beror på vad man vill ha, men jag kör i princip alltid proben i 10X läge bara för att minska kapacitiva belastningen när man mäter. Ja, man behöver inte välja probar för högre frekvens än vad ens instrument klarar av - lite onödigt att köra med 1GHz probar till en 20MHz oscilloscop. Jag har också för övrigt en 1GHz aktiv probe Hameg, men denna är klumpig och svindyr....
Det blir fasta 10:1, risken att ha knappen i fel läge eller råka flyttaden av misstag och mäta på en något hög spänning måste beaktas. Annars kan det lätt säga tjoff i ingångssteget...
En sak som mer än en gång fått det att säga tjoff i mätobektet är den förbannade jordanslutna metallringen som finns vid spetsen på de flesta (alla?)probar. Vad gör den för nytta? Hittills har den bara gjort kortslutning... Det går inte hellre att sätta krympslang om den, för då kan inte kroken sättas på när denna skall användas.
En sak som mer än en gång fått det att säga tjoff i mätobektet är den förbannade jordanslutna metallringen som finns vid spetsen på de flesta (alla?)probar. Vad gör den för nytta? Hittills har den bara gjort kortslutning... Det går inte hellre att sätta krympslang om den, för då kan inte kroken sättas på när denna skall användas.
till en del prober så finns det en liten plasthätta att sätta på den där metallytan, funkar bra
det är väl skärmen som går så långt ut som det är rimligt möjligt, annars får man ju andra problem
1:1 probar är bra ibland med, annvänder dom lika ofta till signalgeneratorer och liknande för inkoppling mot labbplatta eller bara lösa komponenter, då funkar det inte så bra med 1:10
det är väl skärmen som går så långt ut som det är rimligt möjligt, annars får man ju andra problem
1:1 probar är bra ibland med, annvänder dom lika ofta till signalgeneratorer och liknande för inkoppling mot labbplatta eller bara lösa komponenter, då funkar det inte så bra med 1:10

Nja, kroken ansuts inte till ringen och det finns väl knappast någon skärm i krokens hölje som ansluts där. Plasthättor försvinner och man kan inte hålla reda på dessa vid varje växling mellan krok och spets.
Antar ringen är till för något obskyrt tillehör som används ungefär en gång varje skottår, men bara om det är fullmåne på skottdagen...
Antar ringen är till för något obskyrt tillehör som används ungefär en gång varje skottår, men bara om det är fullmåne på skottdagen...
Nu har jag haft mina nya Hameg HZ51 ett tag och är i stort sett helt nöjd. De är större än Philips original, men inte så de är besvärliga på något sätt. Kvaliteten känns gedigen.
Enda anmärkningen är att kompensationsboxen vid kontakten är av plast. Med skopet inställt på hög känslighet så plockaqr de upp skräp när handen hålls nära.
Problemet med metallring som kan göra kortis är klart mindre än med Philips, här sitter ringen inte lika utsatt placerad.
Enda anmärkningen är att kompensationsboxen vid kontakten är av plast. Med skopet inställt på hög känslighet så plockaqr de upp skräp när handen hålls nära.
Problemet med metallring som kan göra kortis är klart mindre än med Philips, här sitter ringen inte lika utsatt placerad.
- snubber
- Kontakt:
Om du vill mäta på snabba förlopp typ switchar etc, mäter du med spetsen på signalledaren samtidigt som du lägger ringen mot jordplanet. Jag har probar från HP som jag filat av stiftet till bara ett par mm för att få bra mätningar. Det gäller dock att det finns mycket jordplan att ansluta ringen emot.Marta skrev: En sak som mer än en gång fått det att säga tjoff i mätobektet är den förbannade jordanslutna metallringen som finns vid spetsen på de flesta (alla?)probar. Vad gör den för nytta? Hittills har den bara gjort kortslutning... .
- snubber
- Kontakt:
De probar jag gillar är HP 10071A 10:1, jag tycker att den är "liten o nätt", och det finns en GND-knapp för att snabbt kolla nollnivån.
När det gäller omkopplingsbara probar så försöker jag undvika dessa pga risken att förväxla om det är 10X eller 1X som skalfaktorn är. Det finns också en risk att mekaniken i omkopplingen går sönder.
När jag mäter på HF-kretsar använder jag ofta den "ultimata" proben, en tunn teflonkoax med två 10kΩ motstånd som jag löder in.
När det gäller omkopplingsbara probar så försöker jag undvika dessa pga risken att förväxla om det är 10X eller 1X som skalfaktorn är. Det finns också en risk att mekaniken i omkopplingen går sönder.
När jag mäter på HF-kretsar använder jag ofta den "ultimata" proben, en tunn teflonkoax med två 10kΩ motstånd som jag löder in.