Om du med "klädpåsar" menar såna påsar som man hänger över kostymer och sånt i garderoben ("malpåsar") så har jag testat görra en av den. Men jag har inte hunnit testa "skuta" upp den... påsen är lite större än en sopsäck och väger ganska exakt 100g vilket jag tycker är rättmycket
har testat med 60 liters soppåsar o lite ståltråd och en "metatablett"
kan stiga riktigt högt kalla vindstilla kvällar
borde gå att hitta en tunn folie som man kan limma/smälta ihop så det går att bygga ihop en större ballong men den kräver ju mer värmeeffekt o drivmedel
Klädpåsarna (typ kemtvättspåsar) har jag gjort många ballonger med. Bygg en tre eller fyrkantig ram med vass (starkt och lätt). KOrsa ståltrådar och sätt en T-sprit indräknt tuss med papper i mitten. Och voila en fungerande ballong...
Stämmer bra - men för ett första test är plastpåsarna bra - kul att se att det går i verkligheten - limma silkespapper tillåter ju ber ballonglika former på bygget också - klädpåsarna har en viss tendens att vilja tippa - ingen tillfällinghet att ballonger ser ut som gör de gör...
Om man tar 2st ark av sikespapper och sätter ihopp dom till ett dubbelark, så kan man med 6st dubbel ark göra en kub som lyfer en värmeljuskopp med bensin (bensin har dubbla energin av T-röd). Kanske även några gram med last men inte mycket.
Någon form av radio bör man kanske ha. När balongen går ovanför trätopparna så sticker den med 20 - 50km/h så länge soppan räcker...
Med gas så är det mycket längre. Setill att du har 500gram mer drag än vad du har vikt. Balongen sprängs vid en viss höjd (typ 7000m) och dit vill du nå ganska fort. Även om du gör det så kommer den att gå ett flertal mil.
Om du fyller en balong med vätgas så kan du knyta den i ett 25m snöre och sätta lasten under. På så sätt kan du fylla balongen och arbeta med lasten på marken ganska säkert.
En bar ide kan vara att ha en timer som spränger balongen eller kapar snöret efter typ 30minuter.
Unclassified late model U.S. Military Giant Weather Balloon, not at all similar to the actual alien craft that crashed near Roswell or the "secret weather balloon" cover story.