Min adapter har just en sådan IN/OUT omkopplare:
Om jag kopplar grafikkortets UT till adaptern och ställer omkopplaren till IN så får jag färg på tv'n.
Om jag däremot kopplar grafikkortets IN till adaptern och ställer omkopplaren till UT så blir det svartvitt.
SCART kopplas alltså till tv'n och S-VHS-kontakten till grafikkortet.
Men jag har stirrat en stund på scart-pinouten och kommit fram till något som kan fungera:
Om jag kopplar ihop S-VHS-kontaktens pin1+2 (Jord för luminans och jord för krominans) och sedan sätter ihop pin2+3 (luminans och krominans) så borde man få en komposit-signal.
Det kanske är så att grafikkortets ingång bara tar emot komposit-signal, trots att det sitter en S-VHS kontakt där. Tror inte att det finns några inställningar för det i datorn.
Men naturligtvis vore det trevligt om man kunde skicka luminas och krominans separat för att få lite bättre bild.
edit: Det fungerar!
Problemet nu är bara att datorn inte hittar Tv'n om jag sätter omkopplaren i läge UT. Jag blir smått knäpp på detta. Betalar man dyra pengar för en liten scart<->SVHS-adapter så ska den väl göra sitt jobb? Ingen skulle ju acceptera att få köpa växellådan separat när de köper en ny bil......
Suck.