Väderballong

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Väderballong

Inlägg av squiz3r »

Hej, Jag hadde tänkt skicka upp en liten ballong med en PICprocessor och lite till.... Men mitt problem är inte själva elektroniken utan "drivningen", så jag vet inte om detta är rätt forum, annars får ni gärna flytta på mig :P

Men vilket fall som helst, jag funderar på att använda helium då det är det lättaste bortsett från vätgas... vätgas sprängs lätt så det kanske inte är så bra, men heliumet som jag har hittat i hyfsat små flaskor kostar ungefär 13:-/L vilket blir ganska dyrt tycker jag. enligt mina beräkningar så kan en liter helium lyfta ungefär 1,2gram, med andra ord behöver jag ungefär 100L för att lyfta en liten PIC med tillbehör + ett litet litet batteri. Med det priset som jag har hittat så blir det ungefär 1100:- per ballong vilket jag tycker låter väldigt orimligt... om ni har några tipps på var man kan köpa det billigare eller något annat "driv sätt" så mottages dem gärna!

//Daniel A
Senast redigerad av squiz3r 12 februari 2007, 18:49:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Väte är problemfritt till väderballonger och det är det som man brukar använda - Helium är för dyrt för engångsballonger. Väte rent är rätt ofarligt - visst det brinner, men exploderar inte - blir en fin eldkula om man sätter eld på en väteballong.

AGA säljer/hyr väteflaskor fyllda till 200 bar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm... när man väl har skickat upp dem är det ju inga problem det är ju under hanteringen med dem :roll: någon som vet priset på vätgas? kunde inte hitta något på AGAs hemsida... Men om man står i närheten av en vätgas fyld ballong som skulle börja brinna är det ju inte roligt...

//Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Går ju tillverka väte själv också, men.... tveksamt om det är lönt. Fyll inte ballongen för mycket om du vill få upp den på hög höjd - då kommer den att explodra på grund av exantionen vid sjunkande tryck.

Kolla med LFV vilka regler som gäller för att skicka upp ballonger. luftfartslagen uppdaterades för några år sedan och jag tror att det är den som reglerar hur man får skicka upp väderballonger.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De börjar inte brinna spontant och man fyller ändå utomhus - tar det eld så går energin uppåt och brukar sällan/aldrig tända eld på något på marken.

Ring AGA och fråga - de har nog inga priser på sin hemsida.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok, får kolla med dem

Tack!
//Daniel A
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"Prislista

Heliumflaskor levereras i ett antal olika storlekar:
Helium 10 liter, innehåller 1,8 kubikmeter helium. Pris/flaska 765:-
Helium 20 liter, innehåller 3,6 kubikmeter helium. Pris/flaska 1.095:-
Helium 50 Liter, innehåller 9,0 kubikmeter helium. Pris/flaska 2.213:-
Gasflaskehyra utgår med 4:-/dag
Moms tillkommer på alla priser."

http://www.reklamballonger.se/helium.php

Edit:
Länken som jag hittade var egentligen ingen tips på var du ska köpa helium utan det var mest för att jag tyckte att det var lite kul att läsa om deras ballonger :)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Hur ska du få tag i ballongen när den dimper ner?
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Eller också använder du en värmeljuskopp fylld med lämpligt brännbart drivmedel (t-röd, tändvätska, etc.) och låter varmluften lyfta ballongen. Förhoppningsvis räcker det till för att lyfta även med elektroniken... Då är det bara att anpassa mängden drivmedel efter den tänkta maxhöjden.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Helium är nog det säkraste alternativet, väte är ju faktiskt otroligt explosivt om man blandar det med syre. Det var för hemskt länge sedan som en familj på första maj köpt en ballong fylld med vätgas och satte sig i bilen. När fadern tände en cigarett exploderade ballongen och praktiskt taget sprängde bilen. Alla dog. Så vätgas exploderar, och rejält.
Inte för att man inte kan använda väte i väderballonger, men det kräver lite knowhow och ganska mycket erfarenhet.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Snälla... rubriken. "Väderballong", inte "Väder ballong". *rys*

;)

Arvid
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Fallet med ballongen i bilen var naturligtvis att väta hade läckt ut och blandas innan antändning. Det är samma problem med alla brännbara gaser. Hur många har inte sprängt båtar och husvagnar med läckande LPG... Att förvara brännbara gaser i slutna utrymmen som är dåligt ventilerade är tämligen farligt om det börjar läcka, men utomhus så är riskerna minimala -speciellt då väte är en lätt gas, med LPG kan det vara lite värre då den i vissa fall kan samlas i gropar och vara farlig där.

Det har exploderat bilar av läckande hårspray också.... Gaser i bilar är farligt eftersom det är en lagom stor volym för att lätt uppnå brännbarhetsområde med rimliga mängder brännbar gas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är inte farligt med väte utomhus, läcker det så blåser det bort utan att något händer. De miljöriktiga sprayburkarna i badrumsskåpet med propansom drivgas är farligare. Det är billigt och lyfter bättre än helium. S.k. ballonggas är inte rent helium, det är uppblandat av kostnadsskäl så det blir en soppa som nätt och jämnt lyfter en leksaksballong.

Hur faran är med att göra det själv i ett större kärl vågar jag inte säga något om. Tänker närmast på risken för statisk urladdning om man gör det i t.ex. en plastdunk. Hur som helst gör man det genom att blanda saltsyra 1:3 med vatten och stoppa ner bitar av zinkplåt i lösningen. För en vanlig leksaksballon har man soppan i e läskflaska ochsätter balongen på mynningen. Tänk på att det blir varmt av den kemiska reaktionen.

När jag var i de nedre tonåren så provade jag att skicka upp en lite oscillator på FM-bandet, men det blev en besvikelse. Tappade signalen redan innan ballongen försvunnit utom synhåll. Mottagaren var en stor gammal klump med rör och antennerna var bara trådar så det var kanske inte så konstit...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mina föräldrar vill inte att jag ska göra sån ballong med vätgas i :roll: annars hadde jag tänkt göra vätgasen med elektrolys (köra ström genom vatten) Men värmluftsballong har jag tänkt på mycket men det är inte så lätt.... jag hittar ingen tillräckligt lätt "påse" att ha luften i... Är det någon som har förslag på något? jag hadde tänkt mig mellan 1 och 2 meter hög.

Ja... Jag ska ändra rubriken...

//Daniel A
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Sopsäckar har jag använt. De är väl på ungefär 200l? Sen finns det också "klädpåsar" som brukar kunna vara ännu större och lättare (tunnare). Men man måste se till så att värmen inte smälter plasten, och det kan ju vara ett litet problem...
Skriv svar