Ok, jag blev rekommenderad att använda en microdator (eller AVR eller vad de nu heter) på grund av att en PIC inte var tilräckligt snabb (kommer behöva hastighet senare). Så jag funderar på att köpa den här och ett så snabbt chip som möjligt till, kanske deras 90S2313-10 som kan hantera upp till runt 10MIPS.
Kanske borde skrivit att jag ska bygga en autonom helikopter som måste kunna justera snabbt...Hursomhelst, nån av er som kan nåt om AVR och kan säga om detta är bra/dåligt?
En PIC/AVR spelar nog ingen roll. 90S2313 är utgången och ersatt av Attiny 2313. En Atmega88 är annars en prisvärd uC. Programmeraren du länkar till klarar inte In Circuit Programming. Köp en AVRISP-MKII eller AVR Dragon istället.
Tcy är i grunden 4CS, instruktionerna tar 1Tcy. Kör du med 10MHz klocka och PLL så är FC 40MHz och du har 10MIPS. Rätta mig om jag har fel, men har för mig att det är så på 18-serien
Kikade lite i databladen för både AVR och PIC och det stämmer precis som du säger. En AVR ligger nära 1MIPS / MHz. De går att köra i 16Mhz och ibland tom 20 MHz.
bobaah: Både PIC och AVR är exempel på mikrodatorer / enchipsdatorer / µC (mikrokontroller). Har du gjort någon noggrannare skiss på ditt projekt och kommit fram till att du skulle behöva mer än 10MIPS?
hallå!
tips på programmerare till pic, så skulle jag välja en ICD2.
en sådan kan du köpa på www.olimex.com.
jag kör den lite dyrare varianten som kostar nästan 90$ (ca 600:-) som har USB men har sett att de har en mindre variant som heter "Tiny ICD2" som jag ifs inte har provat, men antar att den fungerar. Den den kostar runt 50$
Tyvärr kör "Tiny ICD2" med rs232 porten.
Fördelen med ICD2an är att man kan koppla in den på hårdvaran som man vill programmera och styra. Du debuggar i MPLab i asm eller C-kod (om du kör nån C-kompilator). Det är MYCKET MYCKET enklare att hitta fel och problem med koden på detta sättet.
ICD2an stöder även dsPIC som kan köra upp i 40Mips enligt datablad, men man skall tydligen kunna överklocka dem ganska rejält, precis som med 18-picarna. Jag lyckades t.ex utan några problem köra en 18F258 i 64Mhz istället för 40Mhz som står i databladet.
Kan bara hålla med. Jag älskar att köra ICD iaf när det är mer komplexa program. Enklare saker kan man alltid lista ut vad man gjort för fel, men större program avbuggas mycket enklare med ICD.
Skall du köra ICD så rekomenderar jag microchips ICD-2 och då med USB då den är snabbare
>>Syltkaka
Jag har ingen större aning eftersom jag inte jobbat med det tidigare, vilket är varför jag frågar. Jag vill ha information om vad jag ska läsa på om innan jag köper in.
Jag har inte gjort en noggrann skiss nej. Eftersom jag bygger en helikopter så frågade jag på ett helikopter forum ungefär vad jag behöver för att styra/bygga. I princip kommer jag ju att få information från gyroskop och accelerometrar för 3 axlar som sedan ska räknas om och skicka information till servon som vinklar rotorbladen.
De rekommenderade att jag skulle använda någonting snabbare än en PIC på grund av att uppdateringsfrekvensen mot rotorbladen skulle bli för dålig i förhållande till störningar såsom vind.
>>thepirateboy
Tack för tipsen, jag kollade upp alla och de som verkar vara bäst är ju AVR Dragon i kombination med en ATmega88.
Som sagt så är det en helikopter som jag INTE vill ska krascha så desto snabbare desto bättre. ATmega88 har ju runt 20MIPS som bäst vilket borde vara snabbt nog. Så nu är frågan: Är dessa bra? Lite fler synpunkter/rekommendationer plx.
"De rekommenderade att jag skulle använda någonting snabbare än en PIC på grund av att uppdateringsfrekvensen mot rotorbladen skulle bli för dålig i förhållande till störningar såsom vind."
Om du ska ha en "tyngre" µC kan jag då rekommendera Renesas M16C, där har du en 16-bitars kärna på 32MIPS, gratis kompiler, massor av timers och annat trevligt.
Rörande svarshastighetsskillnade på PIC versus AVR är de nog ganska lika och med rätt programmering är det servon som är den tröga.
Om prestanda i styr/kontroll loopen är kritiskt kanske en processor med
en DSP (eller DSP-liknande) kärna skulle vara användbar. De har ofta
hådvaru mult/div, barrel-shifter, snabba(re) ADC'er än vanligt o.s.v
T.ex dsPIC har mycket av detta, samtidigt som den har en arkitektur
som till stora delar liknar en "normal" processor. Dessutom tillgängliga
i vanlid DIP plastkapsel så de är enkla att labba med...
>>Icecap
Jo den verkar riktigt trevlig, kostade 20-30kr (R8C/13) om jag förstod saken rätt och jag kunde köpa programmerare till den också.
>>sodjan
Jag har ingen aning om vad det är för skillnad mellan en dsPIC och en vanlig PIC men är det här vad du menade? Den verkade rätt schysst faktiskt och då borde det bara vara att hitta en programmerare.
Ni skulle inte kunna enas om nåt über alles som jag kan använda? Med tanke på att jag vet ingenting om sådant här så har jag svårt att bestämma mig.
Programmeringsenheten till en M16C är en MAX232 + en bygling och du ska kanske ändå ha en serieport på den. Ska du den vägen ska du ta en större än R8C, det ger mycket mer frihet och många fler funktioner i hårdvaran och priset är lågt ändå, R8C är en OK kärna men hårdvaran är lite stympat.
Jag tror inte att du får mer definitiva svar om du inte har mer definitiva frågor, att du "har hört" att den måste vara "snabbare än en PIC" är inte ett användbart referenspunkt, pulserna till servon kan ju inte komma oftare än en viss hastighet och däremellan hinner ett väl utförd program i valfri processor (AVR/PIC/M16C) lätt med, om man däremot klantar sig kapitalt i programmeringen klarar INGEN av dom det.
Så när du har mer kött på benen rörande responstider, insamlingstid på AD och andra viktiga parametra kan du kanske få mer exakta svar men de blir i stort de samma: AVR/PIC/M16C allt efter smak.
> då borde det bara vara att hitta en programmerare.
Wisp628 stöder inte PIC24 eller dsPIC, men det finns andra. T.ex denna är
en trevlig modell : http://www.embedinc.com/products/eusb2/index.htm
Jag har en extra liggandes om du skulle välja den "vägen"...