12V Timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Newtn

12V Timer

Inlägg av Newtn »

Då jag bor på en ö är det otroligt svårt att få el till bilen och båten, jag har letat och letat men för guds skull hittar jag ingen 12v timer någonstans.

Existerar det inte? Och isådannafall varför inte?

Och om dem finns, ge mig gärna tips om var någonstans.

(timern ska vara till föra att köra motorvärmare)

Tack i förväg :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har byggt om ett antal av clas elektroniska timers

det är ganska enkelt, timermodulen går på 3v och matas av två 1.5v batterier, som batteriebesparande sak så får den ström till batterierna via ett motstånd och en backdiod när den är ansluten till 230v

relät är 24v och får spänning via en kapacitiv spänningssänkning,
från den 24v så kommer fuskmatningen till elektronikmodulen

vad man behöver göra är att byta relä till 12v variant, byta motståndet till batteri besparingskretsen och sedan koppla in 12 på rätt ställe,

alla elektroniska timers jag kollat på har funkat enligt samma metod, men den från clas var billigast :wink:
Newtn

Inlägg av Newtn »

Det vore ett mycket bra projekt om jag bara fick tummen ut ur... och började lära mig att löda ;)

Men det går alltså inte att köpa någonstans? (möjligtvis av dig?)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bra läge att få tummen ur :wink:

ge tråden lite tid kansk det kommer någon som vet, har du kollat i båt och husvagns kataloger?

gogglade lite och det fanns om man söker på 12v timer
priserna var inget kul på det jag såg, tror jag kollat på det innan och det var därför jag tog och började konventera billigast möjliga 230v elektroniks timers, + att jag gjorde en liten sak som ställde ner till tiden från 5 till 30 sekunder

ska konventera någon till snart, vill du kan jag ta något foto och peka på vad som göras, det är inget svårt
Newtn

Inlägg av Newtn »

Gör gärna det! :) Det skulle nog hjälpa mig väldigt mycket :)

Hm, jag har verkligen inte hittat några, men det kanske finns, ska kolla lite till.. Tack för svar, låter tråden ligga ett tag och gro precis som du sa.. ;)
bobaah

Inlägg av bobaah »

Bara en snabb fråga, med timer menar du typ äggklocke variant eller någonting som är i stil med "Varje dag vid klockan 06:13 sätter du igång reläet"?
Newtn

Inlägg av Newtn »

Den senare.. ^^ Annars skulle jag nog tagit en äggklocka. :P
bobaah

Inlägg av bobaah »

Hehe jo det är väl sant. Jag antar att du skulle kunna leka och bygga någonting men det lättaste blir nog bara tt köpa en från Clas Ohlson ch byta reläet. Nedan var några snabba länkar jag hittade där man kan köpa färdiga 12v timers (verkade rätt dyra dock):
Länk1
Länk2
Länk3

Kanske inte det bästa men förhoppningsvis hjälper det, jag tror fortfarande på Gryms idé att bygga om en timer från Classe.
Skriv svar