USB -> Joystick

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

USB -> Joystick

Inlägg av ensten »

Jag skulle vilja bygga en apparat liknande denna. Men jag skulle kunna nöja mig med 1 axel utan knappar. Tänkte göra en avläsning av shuntens lägen. Min idé bygger på att man monterar en potentiometer på shunten som läses av på gameporten.

Jag har försökt att hitta ett "halvfärdigt" chip som klarar jobbet, men inte riktigt lyckas hitta det jag söker.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Cypress lågfarts controllers är lämpliga och skpligt billiga för ändamålet.
CY7C638xx exempelvis kan vara en bra kandidat. Bra info och exempel finns att ladda ner.

Vill du ha hjälp och vill betala för det så rekomenderas Anycom http://www.anycom.se/
De har gjort en massa liknande speciallösningar och säljer gärna programmerade chip.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett alternativ är ju att du läser potentiometerns ställning med en µC med AD-interface och skickar det via en MAX232 till en serieport. Denna serieport kan fint vara en USB<->RS232.

Om när du då är igång kan du ju låta µC'n läsa ett par DS18S20 och rapportera utgående och retur temperaturer osv. kanske även låta den ta emot kommandon för att höja/sänka shunten.....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag håller på och bygger en MJoy.

Det är en joystick till usb-porten med 6 axlar och 28 knappar. Vill man inte ha knapparna går det utan minsta problem att skippa dom.
Info om den finns här. Version 4 är nyast.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Icecap> För närvarande är det inte aktuellt att styra shunten. Annars kör jag med ett gäng DS18S20 och resultatet kan du se här.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Hittade den här. Synd att den var så sjukt dyr. Annars var den ju perfekt.
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Skriv svar