Dimensionera transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Dimensionera transistor

Inlägg av Limen »

Hej!

Ska styra några 7-segmentare med en AVR. Ska använda transistorer för att "stroba" dom men kan inte riktigt lyckas klura ut hur man ska dimensionera transistorn.
Har väl kommit fram till att kopplingen ska se ut såhär (ska ju egentligen sitta en segmentsdisplay, men hittade ingen symbol för detta. Så tänk på det som ett segment bara). Ic kommer bli max 0,16A:
Länk till bild
Seven11

Inlägg av Seven11 »

vad innebär "stroba"?
om du menar tända och släcka (dvs blinka) så räcker det med en resistor och rätt kod. Om det är att dom ska fade:a så borde det gå med rätt kod eller en RC kretsa. Om du menar att du ska koppla dom som en matris så är det någon effekttransistor som gäller förmodligen.

Men eftersom du skriver att du ska använda en 7-segmentsdisplay så förstår jag inte riktigt då den tar hand om allt, det ändå du behöver är en 7 segmentsomkodare (om du inte vill skriva mjukvara som tar hand om det, vilket inte är så svårt), det finns färdiga TTL-kretsar för sånt.

Förklara gärna lite bättre vad du menar...

EDIT: nu tror jag att jag förstår, du vill tända/släcka den? i så fall är transistor kopplingen onödig, det räcker med den resistorn du har längst upp. Som är kopplad till en I/O pinne på mikrokontrollern, andra änden på lysdioden går till jord. resistor värdet räknar du ut som R = (Umcu - Ulys) / Ilys. Där Umcu är den späning mikrokontrollern lämnar (ofta 5 V), Ulys är spänningen lysdioden vill ha och Ilys är den ström lysdioden vill ha (dessa två värden får du kolla upp i databladet för lysdioden då dom beror på vilken lysdiod du vill ha).
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Oj, kanske var lite för otydlig.
Såhär ska jag koppla
Länk till bild
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tänk på att du ligger ganska nära vad en AVR klarar av att driva. För basresistorn kan du använda Ib = Ic / Hfe. Resistorn mellan bas emitter vet jag inte vad den gör för nytta.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag tror nog att AVR:n kommer kunna driva det där... har du testat utan transistorn?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Den behöver ju bara driva en display i taget, mer än så måste den väl klara? :S
Dimensionera resistorerna vet jag hur jag gör. Men hur vet jag vilken transistor jag ska välja? Räcker det med att kolla så inte Ic och Vceo överstigs?

Angående resistansen mellan bas och emitter, hittade detta i en guide på nätet: "R2 is not that important here; it has to do with stabilizing the base and preventing it from going slightly negative when you turn the device on and off. The web says it should be about 100*R1, which is good enough for me".
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Seven11: Hur menar du att jag ska köra utan transistorn? Vad ska då styra vilken display som ska användas?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

En Atmega88 klarar 20mA per pinne och ungefär 150mA per port. Sen kan man säkert överstiga detta lite utan att den går sönder. Bara en tanke, så du inte hakar på alltför mycket saker.

En BC337 borde funka tycker jag. Resistorn mellan bas emitter var nytt för mig.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

En display med alla segment tända drar 140mA. Kanske bäst att sänka strömmen en aning, för säkerhets skull. Tack för att du påpekade detta!

Funderade också på BC337, men var osäker. Räcker det alltså med att kolla Ic och Vceo?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag är ju ingen expert, men i det här fallet då transistorn enbart ska agera switch, har jag väldigt svårt att tro att det inte skulle fungera om du väljer en som klarar Ic och Vce.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om vi börjar med "R2" så används den mer vid kraft BJT:er. Man kan justera ström svansen (current tail) med den. Men i ditt fall är den bara onödig. Den kommer bara att dra mer ström.

Ic och Vceo är i stort sätt det du behöver titta på. Om du nu skulle driva lite mer last så börjar effekten bli intressant då kommer Vce(sat) * Ic med i leken.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag trodde inte att en 7-segments display drog så mycket det därför trodde jag inte du behövde transistorn, men drar den 140 mA så får du nog sätta dit den.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Förstår fortfarande inte hur du menar/menade att jag skulle kunna styra displayerna utan transistor. förklara gärna...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oj, vad Du gör ett problem där det inte finns något. Ta en BC337 och sätt ett motstånd mellan bas och processor på 4k7. Ingetmotstånd mellan emitter och bas.

Edit: Du kan inte muxa displayerna direkt om det skall gå 20mA i varje segment. Däremot om alla segmenten på en display tillsammans tog 20mA så skulle Du kunna göra det.

Med de värden Du anget på seriemotståndet för ett segment så går det inte, Du behöver använda transistorn.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Att jag ska använda transistor har jag väl redan konstaterat. Det jag inte fattar är hur man kan muxa utan transistor?!
Skriv svar