Liten fråga om stegmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Liten fråga om stegmotorer

Inlägg av MadModder »

Håller på och pysslar med ett par av mina stegmotorer.
Det är sådana som jag sålde i den här tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... jdk#142394
Halvstadiga bitar. 4,6Ω
Finns ingen data om max ström och sånt.

Har ett crappigt styrkort utan chopper, så jag har 10Ω 10W i serie med varje lindning, och eldar på med 12V för att kunna snurra på lite.
Det blir 820mA per lindning i stillastående läge.
Dvs en total effektutveckling i motorn på Hmm... 6,3W... Det var fan inte mycket när jag tänker efter. Det blir dock en förlust på 6W per motstånd. Jävligt dålig verkningsgrad om ni frågar mig :lol:

Iaf, det jag tänkte fråga var om motorn klarar detta utan problem, men jag tror jag svarade på det själv.

Min fråga blir istället:
Vad tror ni dessa motorer egentligen har för maximala elektriska egenskaper?
Någon av er som köpt motorer av mig borde ju ha hunnit testa lite mer än mig.
Har letat som en tok efter datablad eller dyligt.

[edit]
Lyckades hitta ett företag som faktiskt säljer Dynasyn-prylar. De håller till i England. Mailade dem. Får se vad de svarar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om det kan vara nåt liknande dom här http://bergan.se/downloads/BS30DATA.JPG så är dom på 0,8A.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jojje, precis de som du nämner har jag 5 st. Jag kan inte uttyda hållmoment. Har du lyckats tyda det?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nä, men om man förstorar upp lite så kan man kanske luska ut med hjälp av siffrorna, för min japanska är inte längre vad den har varit :D

Det står nåt om 1,4 Kg-xx (at 300 RPM), kan det vara nåt?

Har egentligen ingen annnnnning, men mina motorer är på 0,8A, så det kan inte vara mycket moment i dom.

Du får skicka filen till japanska ambasaden å fråga snällt. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

1,4 Kg-cm är ca 0.13 Nm vilket skulle kunna vara rimligt hållmoment för den motorn.

MadModder, ursäkta lånet av tråden...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag vet inte vad som är lagom men jag vet iaf att 2A är för mycket.
Efter typ 20min med 2A på en fas var motorn typ 50grader varm, after det var stegen inte distinkta längre.

Jag gissar att snäppet under 1A är ganska lagom.
Max hållmoment fick jag vid typ 2A, jag tror att det blev 0.4Nm.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

50°C kan anses som en helt normal arbetstemperatur för en stegmotor.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Eftersom höljet på den här motorn inte är kärnan till spolarna så gissar jag på dålig värmeledning från spolar till höljet.
Temperaturen inne i motorn kanske var 80°C, svårt att veta i efterhand.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tycker du att det blir för varmt, sänk strömen. Finns inget vetenskapligt att över en exakt temperatur, då går det sönder. Livslängden blir lidande.

Jag har kört stegmotorer i en värme/kyla-kammare från -45°C till +120°C . Den funkade då, och den funkar fortfarande. Om isolationsplasten börjar smälta, då är det dags att stänga av. :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Många magneter tappar sin magnetism vid höga temperaturer.
T.ex. Neodymium tappar redan vid 80 grader enl wikipedia men finns i tåligare varianter.

Vad som finns i stegmotorerna vet jag inte, men att de kan ta skada av för hög temperatur är nog säkert.

Jojje, dina som du kör i +120 grader kan ju vara gjorda med tåligare magnetmaterial i rotorn.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan så vara, men en tumregel är att kan du hålla kvar handen på motorn, då är det ingen fara (ca 50-55°C). Alla motorer blir varma, men dom tar skada av bli "övervarma". Tvivlar också på att om motorn har stått på 20 minuter och höljet är 50°C, då kan det inte vara 80°C inne i motorn. Det KAN vara så, men högt osannolikt.

Just den typen av motorer brukar ligga på lite under 1 Amp. Just mina egna står det 0,8 Amp på.

Dom jag körde i 120°C var iaf inte köpta för att vara speciellt värmetåliga. Dom var billiga (25:-), därav att jag "vågade" prova.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det är här som skillnaden visar sig mellan dyra & billiga chopprade stegmotordrivare.
T.e.x JVL drivarna känner automatiskt av om det finns någon aktivitet på step/dir pinnarna. Och om inte det finns det så sänks motorströmmen för att hålla nere tempen & den onödiga strömförbrukningen. & detta funkar jävligt bra kan jag säga!. Mina 3A motorer blir knappt ljumma (30c) oavsett hur länge dom står stilla.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fast detta drar väl ner på hållmomentet också ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

England svarade med att de inte har någon data över den motorn, eftersom det är en kundspecifik modell.
GAH! Varför behåller inte tillverkarna en kopia på kundens specifikationer? :P
Jag fick iaf en adress till kunden, Janome Electric.
Får se vad de svarar...
Skriv svar