Kretskort vs. 230V - vad tänka på?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
I denna tråd eller någon annan?
Du skrev ju "Vad menar du med vs. ? Du och MicaelKarlsson verkar ha en lite udda definition på den förkortningen."
Jag förstod inte vad du var ute efter så jag frågade om det var tråden jag länkade till samt en förklaring av ordet "versus" som jag tycker passar bra till så som jag använde ordet i tråden jag länkade till.
"Men jag fattade inte ditt inlägg." vilket inlägg, så jag vet vad jag skall förklara!
Du skrev ju "Vad menar du med vs. ? Du och MicaelKarlsson verkar ha en lite udda definition på den förkortningen."
Jag förstod inte vad du var ute efter så jag frågade om det var tråden jag länkade till samt en förklaring av ordet "versus" som jag tycker passar bra till så som jag använde ordet i tråden jag länkade till.
"Men jag fattade inte ditt inlägg." vilket inlägg, så jag vet vad jag skall förklara!

-
Jag håller med 2,5 mm issolationsavstånd MINST på ett lackat kort. Om man lägger dubbla screetryckslager räcker 1mm men det är inte att rekomendera...
EDIT: Om man lägger dubbla gröntryckslager räcker 1mm men det är inte att rekomendera - så skulle det vara...
EDIT: Om man lägger dubbla gröntryckslager räcker 1mm men det är inte att rekomendera - så skulle det vara...
Senast redigerad av limpan4all 8 februari 2007, 09:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Någon som har en länk till sammlade tips om routning av kretskort?
Vore ju bra med en samling. Speciellt nu när det verkar som råden diffar... 2.5mm enligt någon i FUKTIG miljö och >5mm enligt jojje... Jag funderar på liknade saker så >5mm kanske är vad jag skall ta men det vore bra med en samling...
[OT]
Tycker det är skönt med ett forum fullt av folk som rättar svenska... Utan det hade denna tråd kanske bara blivit häften så lång och handlat om elektronik...
(Lessen, men vi har en tråd om "taskig" svenska redan)
[/OT]
Vore ju bra med en samling. Speciellt nu när det verkar som råden diffar... 2.5mm enligt någon i FUKTIG miljö och >5mm enligt jojje... Jag funderar på liknade saker så >5mm kanske är vad jag skall ta men det vore bra med en samling...
[OT]
Tycker det är skönt med ett forum fullt av folk som rättar svenska... Utan det hade denna tråd kanske bara blivit häften så lång och handlat om elektronik...

(Lessen, men vi har en tråd om "taskig" svenska redan)
[/OT]
En sak är om man ska göra ett kort till sig själv och inte vill att det ska börja spraka å gnistra. En annan sak om man ska få det S-märkt, CE-märkt och allt vad det heter.
Jag har designat kort sen -76 och har "lärt" mig att har man >5mm så blir det inga problem. Varför måste du ha så litet som möjligt? Får det inte plats om du har 5mm isolationsavstånd, eller är det bara för vetandets egen skull?
Finns regler att tillgå, men det är väl som allt annat, alla har sitt sätt att tolka/läsa dom på. Designar man nåt för 230V, så ska det testas med 1000V, annars så blir det inte godkännt, men ...
Ska du bara ha det för dig själv, >2mm. Ska andra kunna peta på det, >5mm.
Jag har designat kort sen -76 och har "lärt" mig att har man >5mm så blir det inga problem. Varför måste du ha så litet som möjligt? Får det inte plats om du har 5mm isolationsavstånd, eller är det bara för vetandets egen skull?
Finns regler att tillgå, men det är väl som allt annat, alla har sitt sätt att tolka/läsa dom på. Designar man nåt för 230V, så ska det testas med 1000V, annars så blir det inte godkännt, men ...
Ska du bara ha det för dig själv, >2mm. Ska andra kunna peta på det, >5mm.
Kan du inte ha >5mm, så tar du det du kan få. Som sagt, ska du ha det själv eller ska du sälja till Spanjorer...
Gör du det till dig själv, då får du stå ditt kast. Ska du sälja till andra och någon dör, då blir det värre att argumentera för att jag tyckte att "det borde väl räcka", det gick ju inte sönder på mitt labbord.
Gör du det till dig själv, då får du stå ditt kast. Ska du sälja till andra och någon dör, då blir det värre att argumentera för att jag tyckte att "det borde väl räcka", det gick ju inte sönder på mitt labbord.
Precis varför jag vill ha en samling med goda råd/regler/tips etc... Jag har INTE designat kort alls... Men jag kommer...jojje skrev:En sak är om man ska göra ett kort till sig själv och inte vill att det ska börja spraka å gnistra. En annan sak om man ska få det S-märkt, CE-märkt och allt vad det heter.

Menade inte att jojje hade fel... menade bara att det är så svårt att veta vad jag bör göra... 5mm måste man väl ha råd med om man ser till risken att leka med 230 volt svagspänning är ju det bara att skita i för att i värsta fall kommer det du gör inte att fungera... 230V kan ju döda, med lite ström inblandat...
Kom på en annan rolig sak nu på jobbet där vi monterar elmaterial i transformator stationer. På högspänningssidan där det är 12kV, 24kV sätter vi upp skyltar med texten "Livsfarlig spänning" däremot på lågspänningssidan där det är vanligen runt 400V sitter det ingen skylt,
Så nej 230V är inte farligt
:roll:
Så nej 230V är inte farligt

Pratade idag med en som var på jobbet och drog igenom avdelning C ang detta. Han var ifrån STF. Han kunde inte svara på det exakt men sa att jag skulle ringa SEK och fråga dom. Så mitt tips nu blir att ringa dom om du vill veta mer exakt annars kör du på 5mm. Annars ringer du ändå då det kan vara bra för andra här på forumet att veta eller för egen del senare i livet.