Om man ska ha ett analogt panelintrument för att visa ström, och drivningen sker med opampar, vilken känslighet är då enklast/bäst att ha på instrumentet, 500µA, 50mA eller kanske 100mA?
Rent instinktivit känns det som om det skulle vara det känsligaste, på 500µA, för att det är lättdrivet. Rätt?
Analogt panelinstrument.
- Schnegelwerfer
Re: Analogt panelinstrument.
De jag har använt har varit 0-1mA om jag inte kommer ihåg fel...MadModder skrev:Om man ska ha ett analogt panelintrument för att visa ström, och drivningen sker med opampar, vilken känslighet är då enklast/bäst att ha på instrumentet, 500µA, 50mA eller kanske 100mA?
Rent instinktivit känns det som om det skulle vara det känsligaste, på 500µA, för att det är lättdrivet. Rätt?
-
Det finns väl inte så många opampar som driver 50mA eller 100mA för bra pris. I varje fall inte lika många som driver mindre strömmar.
I detta fall verkar det väl inte som det finns något som talar för att du inte ska kunna använda 500uA. Skulle vara att någon skänker dig ett gäng op med stor drivförmåga. Men dom kan du också använda för att driva 500uA.
Edit: vill du sedan av någon anledning öka strömmen är det bara att shunta instrumentet.
I detta fall verkar det väl inte som det finns något som talar för att du inte ska kunna använda 500uA. Skulle vara att någon skänker dig ett gäng op med stor drivförmåga. Men dom kan du också använda för att driva 500uA.
Edit: vill du sedan av någon anledning öka strömmen är det bara att shunta instrumentet.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej, jag ska ha det på ett labbagg jag ska bygga, och det ska vara olika mätområden beroende på vilken strömbegränsning jag ställt in. (fasta lägen)
Kommer sitta feta (tåliga) shuntmotstånd redan för feedback till strömbegränsningen, så det kan ju vara en bra idé att ta spänningsfallet där och mata en opamp med, tänkte jag.
[edit]
Hade ju redan ett panelinstrument. Ett Kyoritsu 65x65mm 1mA, köpt på Elfa för länge sen. Enkelt att byta mätartavla. Perfekt.
Sen hittade jag en digital LED-panelvoltmeter, som kan mäta spänning ej galvaniskt skiljd från matningen.
Kommer sitta feta (tåliga) shuntmotstånd redan för feedback till strömbegränsningen, så det kan ju vara en bra idé att ta spänningsfallet där och mata en opamp med, tänkte jag.

[edit]
Hade ju redan ett panelinstrument. Ett Kyoritsu 65x65mm 1mA, köpt på Elfa för länge sen. Enkelt att byta mätartavla. Perfekt.
Sen hittade jag en digital LED-panelvoltmeter, som kan mäta spänning ej galvaniskt skiljd från matningen.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kom att tänka på en sak. Varför använda en opamp?
Det räcker ju med koppla instrumentet direkt till shunten, via trimpotar som väljs via strömbegränsningsomkopplaren.
Har jag inställt max 3A, ska det gå 1mA vid 0,6V. (LM723 kollar om det ligger 0,6V över en shunt)
Har jag 5A, ska det gå 1mA vid 0,6V... hmm det blir ju alltid 1mA vid 0,6V när max ström är nådd. Så mycket enklare...
Räcker med en trimpot på 1k, så att det blir totalt 600 Ohm inkl. instrumentet!
KISS! (keep it simple stupid)
Det räcker ju med koppla instrumentet direkt till shunten, via trimpotar som väljs via strömbegränsningsomkopplaren.
Har jag inställt max 3A, ska det gå 1mA vid 0,6V. (LM723 kollar om det ligger 0,6V över en shunt)
Har jag 5A, ska det gå 1mA vid 0,6V... hmm det blir ju alltid 1mA vid 0,6V när max ström är nådd. Så mycket enklare...
Räcker med en trimpot på 1k, så att det blir totalt 600 Ohm inkl. instrumentet!
KISS! (keep it simple stupid)