Festival/strand- stereo
Festival/strand- stereo
Jag hade då tänkt bygga mig en "festivalstereo". Jag tänkte gå tillväga så att jag har en t-amp förstärkare, en blyackumulator och två bilhögtalare och sätter ihop allt i en hård portfölj av större modell.
Något jag ska tänka på? Högtalare som kan passa?
Jag läste även att t-ampen ej har något kortslutningskydd och därför är jag rädd för att koppla blyacken fel så jag råkar förstöra hela slutsteget. Hörde att detta gick att fixa genom att först koppla en diod, någon som vet vad det kan handla om och i så fall förklara det hela?
Sen en sak till, hur laddar man upp en blyackumulator?
Något jag ska tänka på? Högtalare som kan passa?
Jag läste även att t-ampen ej har något kortslutningskydd och därför är jag rädd för att koppla blyacken fel så jag råkar förstöra hela slutsteget. Hörde att detta gick att fixa genom att först koppla en diod, någon som vet vad det kan handla om och i så fall förklara det hela?
Sen en sak till, hur laddar man upp en blyackumulator?
personligen är mitt motdrag till detta ett mycket kraftig vattengevär
är jag på stranden vill jag ha lung och ro, men eftersom man inte får det så tar jag nästan alltid båten till ställen som få känner till
detta hadde jag prioriterat
högtalare med hög verkningsgrad, inget under 100db/w
det spar batterier otroligt mycket
samma sak med att hitta förstärkade med hög verkningsgrad
kolla upp dom senate h klass ic'na, har inte koll på dom men där kan man undvika att bränna bort effekt i onödan

är jag på stranden vill jag ha lung och ro, men eftersom man inte får det så tar jag nästan alltid båten till ställen som få känner till
detta hadde jag prioriterat
högtalare med hög verkningsgrad, inget under 100db/w
det spar batterier otroligt mycket
samma sak med att hitta förstärkade med hög verkningsgrad
kolla upp dom senate h klass ic'na, har inte koll på dom men där kan man undvika att bränna bort effekt i onödan
Kanske kan få lite inspiration härifrån?
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?p=155115
Härifrån så kan man köpa en förstärkare som heter AMP6, den har jag byggt och den funkar jättebra. Bör passa bra till det du ska göra. Mycket effektiv. http://www.41hz.com/
(En sak som är knepig när man bygger bara: Sisst i texten står det saker som man ska läsa först, lite förvirrande tyvärr)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?p=155115
Härifrån så kan man köpa en förstärkare som heter AMP6, den har jag byggt och den funkar jättebra. Bör passa bra till det du ska göra. Mycket effektiv. http://www.41hz.com/
(En sak som är knepig när man bygger bara: Sisst i texten står det saker som man ska läsa först, lite förvirrande tyvärr)
Jag kollar efter verkningsgrad men det verkar inte stå alls på t.ex. brl om man tittar på högtalarspecifikationer.grym skrev:personligen är mitt motdrag till detta ett mycket kraftig vattengevär![]()
är jag på stranden vill jag ha lung och ro, men eftersom man inte får det så tar jag nästan alltid båten till ställen som få känner till
detta hadde jag prioriterat
högtalare med hög verkningsgrad, inget under 100db/w
det spar batterier otroligt mycket
samma sak med att hitta förstärkade med hög verkningsgrad
kolla upp dom senate h klass ic'na, har inte koll på dom men där kan man undvika att bränna bort effekt i onödan
Sen det sista med h klass ic'na förstod jag inte så mycket av, du får gärna utveckla.
Sen undrar jag om jag överhuvudtaget ska satsa på bilhögtalare? Finns det bättre och billigare alternativ?
Jag har byggt en, med kapslat blybatteri, laddare för att köra på 230v, bilelement inbyggt i mdf, allt inbyggt i en metallväska med massa småhål.
Funkar riktigt bra och har inte laddat batteriet på 4 år
, spelat kanske 100h totalt.
Se till att du har bra handtag och gör den gärna lätt framför lång batteritid.
Funkar riktigt bra och har inte laddat batteriet på 4 år

Se till att du har bra handtag och gör den gärna lätt framför lång batteritid.
Okej. Hur många Ah ligger ditt batteri på? Var det bra tryck i stereon?zeus skrev:Jag har byggt en, med kapslat blybatteri, laddare för att köra på 230v, bilelement inbyggt i mdf, allt inbyggt i en metallväska med massa småhål.
Funkar riktigt bra och har inte laddat batteriet på 4 år, spelat kanske 100h totalt.
Se till att du har bra handtag och gör den gärna lätt framför lång batteritid.
100 timmar låter ju otroligt.
Edit: Nån som vet nån sida med högtalare där man även kan se effektivitet?
Ifall känslighet = effektivitet så: http://www.ljudia.com
Där finns både bil, HiFi, och PA-högtalare, slutsteg mä'.
Där finns både bil, HiFi, och PA-högtalare, slutsteg mä'.
www.hifikit.se
Ta en titt på Eminence, det är riktigt bra grejor.
Om du anser dom vara för dyra så ser siffrorna rätt bra
ut på Conrads serie PA-högtalare, dock så får du bara runt 93db
känslighet på conrad-grejorna jämfört med 97-100+ hos
Eminence-elementen, men för under halva priset, man får vad
man betalar för i den här världen...
Ljudias MGR-serie ser väl ok ut vid första anblicken, men dom är
fruktansvärt okänsliga... neråt 88db och sådana siffror...
Ta en titt på Eminence, det är riktigt bra grejor.
Om du anser dom vara för dyra så ser siffrorna rätt bra
ut på Conrads serie PA-högtalare, dock så får du bara runt 93db
känslighet på conrad-grejorna jämfört med 97-100+ hos
Eminence-elementen, men för under halva priset, man får vad
man betalar för i den här världen...
Ljudias MGR-serie ser väl ok ut vid första anblicken, men dom är
fruktansvärt okänsliga... neråt 88db och sådana siffror...
Alla mer seriösa högtalarelementtillverkare brukar ha ganska detaljerad specifikation på olika parametrar och känslighet på elementet - då många parametrar är viktiga för att dimensionera högtalarlådan rätt.
(har det inga parametrar så är det med största sannolikhet element med dåliga prestanda som man försöker 'släta' över med feta slutsteg.)
---
Att spela utomhus är alltid vanskligt, speciellt om man också vill ha låga frekvenser med lite tryck i då en högtalare placerad nära hörn i rum har upp till 9 dB högre nivå är motsvarande fritt placerad på stranden vid samma effekt och avstånd. Till detta så minskar ljudrycket med ca 6 dB per fördubblad avstånd om man är en bit från högtalaren på stranden, medans i rum så behålls stor del av ljudet genom rumsfreflexer.
Högtalare med hög känslighet är inte bara ett gott råd, det är närmast en nödvändighet om man vill spela högt och länge med begränsad batterimängd utomhus. Varje upplevelsemässigt dubbla volymen kostar 10 ggr mer i effekt från slutsteget, Därför bör man planera sitt bygge så att 1 Watt medelnivå ger tillräckligt högt nivå så att det är något mer än tillräckligt i den användningen man har tänkt sig - allt över detta börja suga batterier rejält även om man använder slutsteg med mycket hög verkningsgrad.
I teorin kan man få 112 dB SPL vid 1 Watt och 1 m^2 - yta, PA-bashorn som används under scenerna på dom flesta rockkonserterna kan ha upp till 75% verkningsgrad (ca 110.7 dB/Watt), försöker man med motsvarande med basreflex och tryckkammare så måste man bygga hela väggar med högtalare och 10-100 faldig effekt på förstärkarna för samma ljudnivå som hornen åstakommer med relativt låg förstärkareffekt.
När det gäller utomhusspelning så måste man också besluta sig om användbar lägstafrekvens då låga frekvensen kostar stora lådor om man vill ha bibehållen verkningsgrad - för strandljud så kanske man får nöja sig med högtalare som rullar av vid 60 - 70 Hz om det fortfarande skall vara bär/släpbart.
---
Lådans utformning är enormt viktig om man skall förvalta högtalarelementens känslighet på låga frekvenser så bra som möjligt - och exponetialhornladdning är bland mest optimala man kan bygga för högsta möjliga verkningsgrad - då exponentialhornet fungerar som en bredbandig kvartsvågstransformator som gör att luftens impedans närmar sig elementets impedans och därmed god energiöverföring till luft istället för att reflektera energin tillbaka till slutsteget och värma dess kylflänsar när den startar och bromsar den ofta i bassammanhang, tunga högtalarmebranet..
Högtalarelementen är också speciella om de skall användas för horn, med jättemagneter (högt BL-värde) , löjligt små membran (8") gentemot effekten och mycket lätta membran (7 gram rörlig vikt) . - på mina smack-horn med Lowther PM7 så rör sig mebranet +/- 0.1458 mm vid 79 Hz vid 2.83 Volt över polskruvarna (1 watt över 8 Ohm) och producerar då 106.6 dB SPL /1m , tar emot 0.835 Watt från förstärkaren och ger ut 0.1231 Watt akustisk effekt med total verkningsgrad av 15.32 % (second order harmonic distorsion 0.12%) - allt enligt 'hornresp' - som är mycket respekterad hornsimuleringsprogramvara i den lilla kretsen som bygger hornhögtalare. Skulle man köra in 28.3 Volt över polskruvarna (= 100 Watt över 8 Ohm) i en sådan högtalare vid just den här frekvensen så skulle det ge 126.6 dB SPL/m med membranrörelse av +/- 1.4583 mm - dock skulle second harmonic distorsion gå upp till 1.2% då luften är komprimeringsbar och därmed ger dist vid större tryckvariationer som i hornhalsen vid hög ljudtryck...
(Dessbättre är distorsionstyper av den mer öronvänliga sorten då örat distar på samma sätt vid höga ljudtryck.
)
Nu är sagda horn inte ideal utan kraftigt kortad horn för att övh. få plats i rummet vilket gör att anpassningen mot luft inte är den bästa över hela frekvensområdet - kort sagt ripplig och gör att det finns områden med betydligt större membranutslag, tex vid 58 Hz så får man iofs ut mycket ljud, 128.3 dB SPL vid 28.3 Volt över polskruvarna, men membranutslaget är då hela +/- 7.9 mm, mottagen effekt från förstärkaren 35.94 Watt (högtalaren är i resonans och högimpediv, dvs. >> 8 Ohm) och akustisk uteffekt är då 18 Watt - systemverkningsgrad ca 50%.
Nästa minimum är vid 43 Hz, mebranet rör sig bara +/- 0.914 mm vid 28.3 Volt över polskruvarna - och producerar 'bara' 121.8 dB SPL, högtalaren tar emot 90.6 Watt och ger 4.1 Watt akustisk effekt , verkningsgraden 4.5%, högtalaren har en impedansminimum här och jobbar uppenbarligen i serieresonans - dvs. det mesta av förstärkareffekten värmer spolen i högtalaren.
---
Nackdelen då - ja, lådan är 210 liter stor och väger runt 50 kg om det är spånskivor - MDF... huga... - men du skulle defintivt bräcka dom störande strandgrannarna med sin bergsprängare hela dagen på en liten SLA/MC-batteri - skulle du dessutom mata hornen med en liten 8 Watt rörslutsteg väl synligt så skulle dessutom bli ännu mera knäckande när deras 100+ Watt stämplade bersgprängare inte ens kommer i närheten till att överösta hornet i fråga... >:-)
---
Jaha ovanstående teorisnack - hur stämmer de mot verkligheten, tja dom två hornen jag har är utan tvekan väldigt känsliga - mellan 50-250 mW (8 Ohm) så bankar grannarna i golv/tak, så... , men 107 dB/1 Watt är mycket även i mina ögon, lite över 100 dB/Watt kan jag dock gå med på.
Smackhornen är dessutom veckat horn medans hornresp räknar på rakt horn - dock vid impedansmätning av mina horn gentemot den simulerade i hornresp så är överenstämmelsen rent ut sagt kusligt lika - både när det gäller var resonanspunkterna sitter i frekvens och även dess höjd, tills man kommer över 150 - 200 Hz - där har man också en brytpunkt mellan Hornresp-programmets frekvensomfång uppåt (250 Hz) mot verkliga hornets frekvensgång (brytpunkt ca 150 Hz) - troligen är veckningen orsaken till skillnaden, och i sig tillåter att hornet går så pass djupt som den gör trots i hornsammanhanget liten låda.
Har för mig att 'Allt om Elektronik' för mycket länge sedan hade ett hornhögtalarbygge (säg runt 1987 - 1990) i mera normal 60-70 litersstorlek, med en sådan finns det nog potential för mycket skrik för lite Watt, men man får nog göra avkall för frekvenserna under 60-70 Hz. Men samma bekymmer har man med basreflexhögtalare också...
(har det inga parametrar så är det med största sannolikhet element med dåliga prestanda som man försöker 'släta' över med feta slutsteg.)
---
Att spela utomhus är alltid vanskligt, speciellt om man också vill ha låga frekvenser med lite tryck i då en högtalare placerad nära hörn i rum har upp till 9 dB högre nivå är motsvarande fritt placerad på stranden vid samma effekt och avstånd. Till detta så minskar ljudrycket med ca 6 dB per fördubblad avstånd om man är en bit från högtalaren på stranden, medans i rum så behålls stor del av ljudet genom rumsfreflexer.
Högtalare med hög känslighet är inte bara ett gott råd, det är närmast en nödvändighet om man vill spela högt och länge med begränsad batterimängd utomhus. Varje upplevelsemässigt dubbla volymen kostar 10 ggr mer i effekt från slutsteget, Därför bör man planera sitt bygge så att 1 Watt medelnivå ger tillräckligt högt nivå så att det är något mer än tillräckligt i den användningen man har tänkt sig - allt över detta börja suga batterier rejält även om man använder slutsteg med mycket hög verkningsgrad.
I teorin kan man få 112 dB SPL vid 1 Watt och 1 m^2 - yta, PA-bashorn som används under scenerna på dom flesta rockkonserterna kan ha upp till 75% verkningsgrad (ca 110.7 dB/Watt), försöker man med motsvarande med basreflex och tryckkammare så måste man bygga hela väggar med högtalare och 10-100 faldig effekt på förstärkarna för samma ljudnivå som hornen åstakommer med relativt låg förstärkareffekt.
När det gäller utomhusspelning så måste man också besluta sig om användbar lägstafrekvens då låga frekvensen kostar stora lådor om man vill ha bibehållen verkningsgrad - för strandljud så kanske man får nöja sig med högtalare som rullar av vid 60 - 70 Hz om det fortfarande skall vara bär/släpbart.
---
Lådans utformning är enormt viktig om man skall förvalta högtalarelementens känslighet på låga frekvenser så bra som möjligt - och exponetialhornladdning är bland mest optimala man kan bygga för högsta möjliga verkningsgrad - då exponentialhornet fungerar som en bredbandig kvartsvågstransformator som gör att luftens impedans närmar sig elementets impedans och därmed god energiöverföring till luft istället för att reflektera energin tillbaka till slutsteget och värma dess kylflänsar när den startar och bromsar den ofta i bassammanhang, tunga högtalarmebranet..
Högtalarelementen är också speciella om de skall användas för horn, med jättemagneter (högt BL-värde) , löjligt små membran (8") gentemot effekten och mycket lätta membran (7 gram rörlig vikt) . - på mina smack-horn med Lowther PM7 så rör sig mebranet +/- 0.1458 mm vid 79 Hz vid 2.83 Volt över polskruvarna (1 watt över 8 Ohm) och producerar då 106.6 dB SPL /1m , tar emot 0.835 Watt från förstärkaren och ger ut 0.1231 Watt akustisk effekt med total verkningsgrad av 15.32 % (second order harmonic distorsion 0.12%) - allt enligt 'hornresp' - som är mycket respekterad hornsimuleringsprogramvara i den lilla kretsen som bygger hornhögtalare. Skulle man köra in 28.3 Volt över polskruvarna (= 100 Watt över 8 Ohm) i en sådan högtalare vid just den här frekvensen så skulle det ge 126.6 dB SPL/m med membranrörelse av +/- 1.4583 mm - dock skulle second harmonic distorsion gå upp till 1.2% då luften är komprimeringsbar och därmed ger dist vid större tryckvariationer som i hornhalsen vid hög ljudtryck...
(Dessbättre är distorsionstyper av den mer öronvänliga sorten då örat distar på samma sätt vid höga ljudtryck.

Nu är sagda horn inte ideal utan kraftigt kortad horn för att övh. få plats i rummet vilket gör att anpassningen mot luft inte är den bästa över hela frekvensområdet - kort sagt ripplig och gör att det finns områden med betydligt större membranutslag, tex vid 58 Hz så får man iofs ut mycket ljud, 128.3 dB SPL vid 28.3 Volt över polskruvarna, men membranutslaget är då hela +/- 7.9 mm, mottagen effekt från förstärkaren 35.94 Watt (högtalaren är i resonans och högimpediv, dvs. >> 8 Ohm) och akustisk uteffekt är då 18 Watt - systemverkningsgrad ca 50%.
Nästa minimum är vid 43 Hz, mebranet rör sig bara +/- 0.914 mm vid 28.3 Volt över polskruvarna - och producerar 'bara' 121.8 dB SPL, högtalaren tar emot 90.6 Watt och ger 4.1 Watt akustisk effekt , verkningsgraden 4.5%, högtalaren har en impedansminimum här och jobbar uppenbarligen i serieresonans - dvs. det mesta av förstärkareffekten värmer spolen i högtalaren.
---
Nackdelen då - ja, lådan är 210 liter stor och väger runt 50 kg om det är spånskivor - MDF... huga... - men du skulle defintivt bräcka dom störande strandgrannarna med sin bergsprängare hela dagen på en liten SLA/MC-batteri - skulle du dessutom mata hornen med en liten 8 Watt rörslutsteg väl synligt så skulle dessutom bli ännu mera knäckande när deras 100+ Watt stämplade bersgprängare inte ens kommer i närheten till att överösta hornet i fråga... >:-)
---
Jaha ovanstående teorisnack - hur stämmer de mot verkligheten, tja dom två hornen jag har är utan tvekan väldigt känsliga - mellan 50-250 mW (8 Ohm) så bankar grannarna i golv/tak, så... , men 107 dB/1 Watt är mycket även i mina ögon, lite över 100 dB/Watt kan jag dock gå med på.
Smackhornen är dessutom veckat horn medans hornresp räknar på rakt horn - dock vid impedansmätning av mina horn gentemot den simulerade i hornresp så är överenstämmelsen rent ut sagt kusligt lika - både när det gäller var resonanspunkterna sitter i frekvens och även dess höjd, tills man kommer över 150 - 200 Hz - där har man också en brytpunkt mellan Hornresp-programmets frekvensomfång uppåt (250 Hz) mot verkliga hornets frekvensgång (brytpunkt ca 150 Hz) - troligen är veckningen orsaken till skillnaden, och i sig tillåter att hornet går så pass djupt som den gör trots i hornsammanhanget liten låda.
Har för mig att 'Allt om Elektronik' för mycket länge sedan hade ett hornhögtalarbygge (säg runt 1987 - 1990) i mera normal 60-70 litersstorlek, med en sådan finns det nog potential för mycket skrik för lite Watt, men man får nog göra avkall för frekvenserna under 60-70 Hz. Men samma bekymmer har man med basreflexhögtalare också...
Snickrade ihop en partystereo för ca 2 år sen att ha främst på terassen hemma. Jag tog bilstereogrejorna som blev över när jag sålde bilen. Jag hade allt utom antennen hemma. Lådan är byggd i 8mm MDF och nån spillbit spånplatta samt fronten i 16mm MDF.
Huvudenheten är från clarion och har fjärrkontroll vilket är ett stort plus och högtalarna är femkvartingar från kenwood.
Största problemet är väl huvudenheten som drar ca 1A så fort den är påslagen. Vid full mutter drar den ca 1,2A.
MC-batteriet på 7,2Ah räcker då ca 5-7h även när man krämar på fullt. Finns det el i närheten kör jag på nätagget som ger 5A.
Som sagt drar den rätt mycket ström och är kanske lite tung att släpa på med batteriet i lådan men det låter riktigt bra och går att spela skapligt högt.
Och så har jag dragit ut lågnivå på baksidan om man vill koppla in ett steg.


[/img]
Huvudenheten är från clarion och har fjärrkontroll vilket är ett stort plus och högtalarna är femkvartingar från kenwood.
Största problemet är väl huvudenheten som drar ca 1A så fort den är påslagen. Vid full mutter drar den ca 1,2A.
MC-batteriet på 7,2Ah räcker då ca 5-7h även när man krämar på fullt. Finns det el i närheten kör jag på nätagget som ger 5A.
Som sagt drar den rätt mycket ström och är kanske lite tung att släpa på med batteriet i lådan men det låter riktigt bra och går att spela skapligt högt.
Och så har jag dragit ut lågnivå på baksidan om man vill koppla in ett steg.



Jag och mina goda kamrater brukar köpa något billigt (ung 300 spänn ) datorhögtalarkit med en såndär liten sub och mata med ett bilbatteri och extern ljudkälla (iPod!). Det tråkiga är ju att det inte blir så mycket byggande, men det är en ekonomisk fördel då det ofta händer saker i sådana här sammanhang, och spelaren kan man bara plocka med sig om man behöver lämna platsen. Även nya bekantskaper kan ju dela med sig då många har en spelare på sig / mobilen.
Dom är förvånansvärt stryktåliga med tanke på hur bekvämt det är att ställa ölen på subben istället för gräset / sanden. Varje system brukar hålla 1 - 2 säsonger utav fest, det har t.o.m. tagit eld i grejerna och det överlevt. En variant skulle ju vara att bygga egen låda med mindre blyacc i men man förlorar ju flexibiliteten när man kan sprida ut högtalarna (tejpa upp i träd / stolpar / festdeltagare). Det vanliga bilbatteriet är ju inte så fraktvänligt, men desto "stöldsäkrare" och vi har kört kanske 4 dygn mer eller mindre i sträck utan att det tagit slut. Hoppas jag bidragit med något nyttigt
Hillman: Imponerande bygge!
Dom är förvånansvärt stryktåliga med tanke på hur bekvämt det är att ställa ölen på subben istället för gräset / sanden. Varje system brukar hålla 1 - 2 säsonger utav fest, det har t.o.m. tagit eld i grejerna och det överlevt. En variant skulle ju vara att bygga egen låda med mindre blyacc i men man förlorar ju flexibiliteten när man kan sprida ut högtalarna (tejpa upp i träd / stolpar / festdeltagare). Det vanliga bilbatteriet är ju inte så fraktvänligt, men desto "stöldsäkrare" och vi har kört kanske 4 dygn mer eller mindre i sträck utan att det tagit slut. Hoppas jag bidragit med något nyttigt
Hillman: Imponerande bygge!