Elmotor till robot...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Elmotor till robot...

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag är på jakt efter elmotorer att ha till min robot, Jag har funderat på att använda två st elmotorer från fönster hissar ( i bilar). Jag vill gärna kunna montera hjulen direkt på dem. Roboten kommer att väga lite över 2.5kg :roll: Dem ska ha en hastighet på ungefär 2varv per sekund, Dvs 120rpm
Har ni några tipps på bra motorer så säg till, alla förslag och ideér är välkommna!

//Daniel A
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Typ motor med växel på kanske kan funka, tex sånna som sitter i elektriska rullstolar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Dem från elektriska rullstolar är aldeles för tunga :( hela roboten ska ju väga under 3kg och det är väll ungefär vad en sån motor väger..


Tack ändå!
//Daniel A
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vidrutetorkarna till bakrutan på en bil har en snäckutväxling men dom går dock inte så snabbt som 2 varv i sekunden, mer kanske 1 - 1.5 eller så. Vet inte vilken späning du tänkt köra dom på men om du hade kört dom på 24V så hade det kanske fungerat som planerat. Men dessa är dock väldigt starka i förhållande till sin storlek tycker jag och väger inte så värst mycket heller.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

sitter det en vanlig snäckväxel på dem? Jag har alltid trott att dem hadde en "evighets skruv" i sig... (ungefär som snäckväxel fast skruven är sick sack så att hjulen snurar fram och tilbax). Har dem någon typ av växel efter det som gör att den gåt fram och tillbaks?

Jag hadde tänkt att köra på max 12v, men det går nog med det varv talet också, jag kan sätta på störe hjul... på tal om hjul, är det någon som har tipps på lätta hjul som skulle kunna gå bra?

//Daniel A
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

De har ett länkage, en vevaxel på motorn som omvandlar roterande rörelse till fram och återgående rörelse.
mke
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2006, 20:00:39
Ort: Gbg

Inlägg av mke »

Hjul till inlines kanske? Dom är ju ganska lätta
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

små handhållna skruvdragar?

dom brukar vara ganska billiga
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tekko: vet du om dem är svåra att modda till konturnerlig drift?

mke: Det var nog ingen dum idé :roll:

grym: Dem är nog för svaga och snabba... Men tack ändå!

Jag käne mig bortskämd :lol: inte nöjd med något.

Tack!
//Daniel A
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Vidrutetorkarmotorer är slitstarka, även för kontinuerlig drift.
Nackdelen är att dessa kräver en hög startström.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

vet du om dem är svåra att modda till konturnerlig drift?

Dom är väldigt enkla att göra om så att dom går kontinuerligt. Kan sedan kanske tom använda den delen till att räkna varv som hjulet gått om det möjligen skulle kunna behövas.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag öppnmade en gammal som jag hadde liggandes, att modda dem till konturnerlig drift är inte så svårt, men att få ur den energin är inte lika lätt.... inne i den satt det en snäckväxel (som du sade) men det stora kogghjulet satt på en "axel" som var fast gjuten så att den inte kunde snurra, också gled kughjulet på den... så det är inte så lät som det hadde kunnat vara....

Kan lägga upp en bild när jag får tid.

//Daniel A
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har moddat två skruvdragarmotorer så att jag kan montera inlineshjul direkt på axeln. Det krävdes lite svarvjobb. Men inget avancerat.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

svarva kan jag inte och jag har ej tillgång till svarv heller :(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det går nog att lösa ändå. Men då får man ha någon annan motering av hjulen. Jag ersatte lagren i hjulen med två brickor. OCh så skruvade jag det på axeln. Men då behöver man svarva in lite för att det ska få plats. Men om man limmar en bricka i hjulet så går det nog ändå.
Skriv svar