teflonlaminat

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

teflonlaminat

Inlägg av grym »

när börjar det bli motiverat att börja annvända teflonlaminat iställer för vanliga glasfiberlaminat?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det första som slår mig är att man är ute efter temperatur.
Det andra kan vara resistiviteten i materialet eftersom vanligt laminat tar in fukt.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

är väl när man börjar köra i Ghz frekvenser det är motiverat med teflon
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

När man ska ha pcb till en GSM/3G basstation strålningsenhet bla. Mycket höga frekvenser bla, sedan är det andra egenskaper som
är avgörande när det gäller distribuerade komponenter för höga frekvenser.
peter555

Inlägg av peter555 »

Upp till 1 GHz brukar FR4 duga om man inte håller på med för höga effekter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Till antennfilter eller snarare till alla eventuella kretskort i antenner - inte för att det behövs egentligen, men PTFE tar inte upp fukt och antennen fortsätter att fungera så snart den har torkat igen. Sen så ser det lite coolare ut också ;)

Men i övrigt stämmer det - höga frekvenser eller väldigt höga effekter då förlustfaktorn kan bli ett problem även vid lägre frekvenser. Men PTFE är inte nödvändingt ens vid väldigt höga frekvenser om man räknar med och tänker på laminatets egenskaper. Det finns en stor radartillverkare som kör med FR4 till MF-stegen på deras burkar ( första MF = 2,4GHz här....) Säger inte att det är optimalt, men GSM-nissarna har gjort PTFE-kort till något oundgängligt vilket inte är riktigt hela sanningen. Alla bransher har sina sanningar....
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

<helt OT>
En liten tanke om teflon bara: Om ingenting fastnar på teflon, hur får man då teflonet att fastna i t.ex. stekpannan?
</helt OT>
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler*

Ja, jag har onekligen undrat.... Eller hur de för kopparen att sitta kvar på laminatet.... Jag är ingen kemist, men nog känns det som ett svårlöst problem...
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har också kört FR4 till några GHz, så visst går det. Till patchantenner för WLAN är det dock värdelöst. Jag tror tricket för att få kopparen att fästa är att man etsar teflonet för att få en skrovlig yta först. Det är väl därför det är så dyrt.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Kezo skrev:<helt OT>
En liten tanke om teflon bara: Om ingenting fastnar på teflon, hur får man då teflonet att fastna i t.ex. stekpannan?
</helt OT>
I de tidiga stekpannorna var det ett problem, teflonet satt inte kvar. Senare har man utvecklat en teknik där man först lägger ett lager "utspädd" teflon i pannan, och sedan ett lager ren teflon ovanpå det.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Man lär sig nått nytt varje dag =P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har också läst för en tid sedan om ett sätt där dom har ett material som fäster bra på ytor men som efter lite kemikalier blir omvandlat till ren teflon som då sitter fast. Har dock för mig att den processen var lite dyr så jag vet inte om den används längre.

För vanliga kretskortslaminat har jag fått uppfattningen av att kopparen helt enkelt limmas på laminatet och att det bla är därför som kopparen lossnar om det utsätts för en väldigt hög värme under en längre tid. Eller så kan det också hända att kopparen bara läggs på ett glasfiberlaminat innan epoxin stelnat och då limmas fast vilket hade sparat pengar för ett ev lim. Olika typer av epoxi har ju en väldigt bra fästförmåga på mer eller mindre alla material utom feta plaster.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Jag har gjort 8Ghz differentiell optik TX/DX på FR4 funkade fint.

Teflon kör man b.la på grund av dielektritetskonstanten på
RF effektsteg på grund av kapacitanser som ställer till det
med bandbredden på utgångs sidan och förluster etc. Men man
vill undvika det så mycket som möjligt på grund av att det är
ganska dyrt och knepigt att bearbeta.
peter555

Inlägg av peter555 »

"8Ghz differentiell optik TX/DX" låter kryptiskt, vad kan det vara månne ?
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Gigabit optiska trancivrar körs differentiellt.
Backbone routrar till nätverk tex.
Skriv svar