Projekt 3D-skrivare - SolidAvenger

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Projekt 3D-skrivare - SolidAvenger

Inlägg av strombom »

Detta är ett litet projekt som är en ren chansning, jag vet inte om det kan fungera. :roll:

Tanken är att kunna "skriva ut" tredimensionella föremål i gips. Dessa gipsstrukturer skulle exempelvis kunna användas som gjutformar.

Systemet skall kunna fästas på min befintliga CNC istället för spindeln. Det är tänkt att bestå av en rörlig platta, en anordning som sprider ut gips och en bläckstrålepatron som skriver ut vatten för att binda gipset.

Plattan sänks någon tiondels millimeter och ett lager gips läggs på. Därefter skriver bläckstrålepatronen ut ett mönster enligt CAD-underlag. Processen upprepas tills hela figuren är utskriven.

Den röda plattan på bilen skakar snabbt med hjälp av en solenoid och är tänkt att putta ut och försiktigt platta till gipspulvret. Om det nu kan fungera så lär det behövas mycket injustering...

Film (bläckstrålepatronen är inte med än)

Bild

Vad tror ni, kan det fungera?

Kreativa idéer på hur man kan sprida ut gips i ett jämnt lager tas gärna emot. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det här blir spännande :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är inte gips väldigt flytande? och det tar väll något dygn för det att torka, o då måste du väl vänta tills det är tort innan du kan lägga på ett nyt lager ovan på? eller har jag missupfattat det?

Ska bli riktigt intresant!

//Daniel A
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo, gips är väldigt rinnigt när man blandat till det. Mindre mängder tar ca 30 minuter att stelna, stora massor kanske en timme.

Hur det uppför sig när man har ett väldigt tunnt lager och häller på en kontrollerad mängd vatten vet jag inte, än. :) Det jag är mest rädd för är att det blir sprött.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Har jag fattat rätt att den lägger ett lager med gipps över hela ytan och sen "häller" den vatten på dem ställena där det ska vara gips? Hur får du bort resten sen?

//Daniel A
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Kommer inte kringliggande gips också att suga åt sig en del vatten pga kapilärverkan? Men det går kanske att beräkna, litet pyssel detdär med vattenmängden gissar jag.

Vet inte hur exakt det skulle bli (0,1 mm blir det nog knappast tal om, åtminstone inte i sidled :) , men verkar ju som att det bör gå att få till.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Om man häller en droppe vatten på ett papper sugs vattnet ut på ett stort område genom kappilärverkan, samma sak händer givietvis för gips. När man släpper små droppar från en bläckpatron händer det inte i samma utsträckning, frågan är om det gäller för gips också, jag hoppas det :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket spännande projekt!

Jag tror att det kommer fungera. Det borde inte bli sprött så länge man skakar ut ett lagom tunnt lager gips. Annars kan det kanske bli så att vattnet inte räcker till för att tränga ner igenom hela lagret.
Jag har en känsla av att du kommer klara det. Särskillt med tanke på scanner/skrivar-pennan. :)
JBV

Inlägg av JBV »

Det knepigaste blir nog att få exakt tjocklek på varje lager varje gång.. Om man nu inte kontrollmäter var 10:e lager eller så hehe :P

Det här är också en intressant teknik:
http://www.arcam.com/technology/index.asp
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

JBV: Ja den är verkligen intressant! Synd bara att jag inte har en jättelik vakuumkammare och en högeffekts elektronkanon 8)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Trodde nästan det var en sådan strombom hade i åtanke, men kan ju ha misstagit mig... :wink: :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

UV-härdande lim borde ju gå mata ut med typ Bläckståleskrivarehuvud eftersom det har rätt låg viskositet, sen bara en UV-lysdiod som härdar den?

Fast gips är ju billigare.... ;)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Fördelen med gips är att man har en bärande struktur av det gips som inte är "härdat". Gips kanske man även kan gjuta aluminium i.

Med lim blir det mer som RepRap eller Fab@Home
JBV

Inlägg av JBV »

Yepp 3,5 kW stråleffekt är nog inget man slänger ihop hemma ;)

Jag såg förresten nånting om en skrivare som skrev ut hus av betong :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, det är ju helt klart värt att testa, mycket jobb blir det.... Men riktigt coolt om man kan få det att fungera....

Smälta plast eller UV-härda plast är ju i princip så som många proffsmaskiner fungerar - Solidsmakarnas maskin fungerar med pulver iaf - exakt hur den gör vet jag inte.

http://www.solidmakarna.se/3dprint/index.htm

EDIT:
" Ring och anmäl dig till nästa demonstration på 08- 556 185 40
Datum: den 20:e februari i Nacka, Stockholm."
Senast redigerad av bengt-re 4 februari 2007, 22:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar