Ange kraft i CosmosExpress.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Ange kraft i CosmosExpress.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Någon som vet om den kraft som aman anger i SolidWorks FEM modul CosmosExpress räknas i N eller KN. Jag menar så här om jag anger en last på 100 N i detta program räknar då programmet med just 100 N eller räknar programmet med 100 KN. Om programmet räknar i KN så skulle jag då skriva in 0,1 istället för 100 om jag vill simulera denna last 100 N.

Jag har nämligen provat att rita en part i SW med en ytter diameter på 22 mm och en tjocklek på 5 mm. Efter körning så visades en så kraftig utböjning och deformation av materialet (rostfritt stål) så jag funderar om det är riktigt 100 N motsvarar effekt av att hänga massan 10 i ett snöre från min part (om jag räknat rätt 100/9,82=9,82) och jag tycker att rostfritt stål diam 22 och tjocklek 5 borde hålla för detta.

Eller är det så att CosmosExpress visar utböjningen säg 100 ggr större än den verkliga utböjning och deformation för att tydligt visa. om så är fallet kan man ställa in denna förstoringsfaktor .

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Anges inget annat är det N som gäller.

Ja, böjningen överdrivs kraftigt för att man ska kunna se vad som händer.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Vart också förvånad när jag lyckades böja en stålbalk med inte allt för stor kraft :)
John Eriksson

Hej.

Har hittat ett ställe där det redovisas den skala som deformationen visas i. På två körningar på i stort sett samma part dock med små ändringar i så varierade denna skalfaktor från 1578 ggr ner till 1560 ggr för den part som var lite förändrad. Om man tittar på skärmbilden på dessa utböjningar så ser de relativt lika stora ut, jag menar delen har verkar ha deformerats lika mycket (långt). Skulle dock uppskatta ett mätvärde på detta. Finns det någon rapport som genereras av programmet där man kan läsa denn deformation i mm. Har hittat något som kallas HTML rapport i slutet av guiden när man kör en simulering. Men inte kunnat hitta detta mätvärde.

Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Förstår inte riktigt vad du är ute efter för värde? Jag har bara använt den funktionen så att jag angett en maxbelastning för vad biten måste tåla utan att bli PERMANENT deformerad, samt en säkerhetsfaktor. Sen talar programmet om huruvida din bit klarar det eller inte, var den deformeras samt hur stor marginal du har mot ditt gränsvärde.

Men jag har å andra sidan inte grävt så långt i den funktionen, kanske nån annan vet hur man får fram det du är ute efter.
John Eriksson

Hej.

Så här känner jag. Jag har tidgare läst en 5 poängs kurs i FEM (Finita Element Metoden), där använde vi Professional Engeering (PROE) och dess FEM modul Mechanica. Efter ha angett laster, skapat mesch mm så kördes simuleringen, efter åt kunde man få en lista utskriven på alla ananlysresultat, Kommer inte ihåg till hundra procent om storleken på utböjningen angavs som i ett kvantifierbart tal och läge. Men vad jag vill veta är med den angivna lasten så böjs den belastade delen så här många mm.
Ett exempel på detta är att man tänker sig att man sätter fast en rektangulär stålprofil med måtten 5*15*200 mm i ena kortsidan och lägger en last i bitens längdriktning på säg 100N, hur mycket förlängs då stålbiten. från 200 mm till 201 mm eller... Denna förlängning vill jag kunna hitta redovisad under en rubrik, längd vid max last eller något sådant. Hoppas att jag har förklrat n vad jag vill kunna läsa.

Senast redigerad av John Eriksson 4 februari 2007, 13:37:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Okej, då förstår jag vad du är ute efter. Har inte haft behov av att göra så själv någon gång, så jag får hoppas att någon annan kan hjälpa dig. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå att göra som du beskriver, så det handlar nog bara om att veta hur man gör. Lycka till med sökandet, och skriv gärna vidare i den här tråden om du hittar en lösning.
Skriv svar