PSU till stegmotor
Om beräkningarna stämmer beror på vad som vill uppnås.
För glättningen: Vripple = I*T/(2C)
Följande faktorer är de som jag har uppfattat som de som styr strömförbrukningen för en motorkontroller
För glättningen: Vripple = I*T/(2C)
Följande faktorer är de som jag har uppfattat som de som styr strömförbrukningen för en motorkontroller
- Inställt börvärde på strömmen ofta märkströmmen på motorlindningen
- Switch mode fast/slow decay
- Switch frekvens
- Motornslindnings induktans
Ja min första fundering är om man skall se drivrarna eller motorerna som dimensionerande. Men när man kollar lite på det så landar man på i stort sett samma komponenter.
Siffran 2/3 kommer från sidan 10 i http://www.geckodrive.com/photos/Step_motor_basics.pdf
80000*I/U kommer från sidan 11 i samma dokument.
/Daniel
Siffran 2/3 kommer från sidan 10 i http://www.geckodrive.com/photos/Step_motor_basics.pdf
80000*I/U kommer från sidan 11 i samma dokument.
/Daniel
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
dancar,
Geckos dokument är helt OK så du har fattat galoppen, men.....
Tänk på att denna formeln är för 60Hz, inte för att det blir någon större skillnad. Har för mig att det ska vara 100000 istället för 80000, hittade inte mina anteckningar nu men minnet säger nåt sånt. Har skrivit om detta tidigare i någon tråd.
Min rekommendation för enkelt nätagg är en trafo + brygga + kondingar
funkar i alla lägen och stör minst. Switchade nät agg till motodrift = NEJTACK
Switchade agg till annan enklare drift kan vara OK.
Ett bra billigt sätt är att köpa en universalladdare 12/24V med startfunktion, bara att komplettera med kondingar.
Geckos dokument är helt OK så du har fattat galoppen, men.....
Tänk på att denna formeln är för 60Hz, inte för att det blir någon större skillnad. Har för mig att det ska vara 100000 istället för 80000, hittade inte mina anteckningar nu men minnet säger nåt sånt. Har skrivit om detta tidigare i någon tråd.
Min rekommendation för enkelt nätagg är en trafo + brygga + kondingar
Ett bra billigt sätt är att köpa en universalladdare 12/24V med startfunktion, bara att komplettera med kondingar.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
De blir inte robusta nog och slänger man man på stora kondingar på en färdigköpt switchat aggregat så slår överströmsskyddet ifrån...
Nej rejäl trafo med mjukstartkrets, kraftig likriktarbrygga (gärna mer än vad som skall begövas både i spänning och ström) Stor kondensator.... Det är det perfekt nätaggregatet för elakare laster....
Nej rejäl trafo med mjukstartkrets, kraftig likriktarbrygga (gärna mer än vad som skall begövas både i spänning och ström) Stor kondensator.... Det är det perfekt nätaggregatet för elakare laster....
Jag har inte själv testat att använda en switchad psu till motordrivare.
För tre drivare som skall strömförsörjas blir detta alltså
Itot = 2,66 * 3 = 8 A
Enligt geckoformel för 50 Hz som av någon outgrundlig anledning beräknas på toppspänningen
För 30 VAC 8A,
Tommgångs spänningen antas vara ca 32 VAC för trafo (30 VAC 8A) efter att ha tittat i datablad för lite olika ringkärnetransformatorer.
32 * sqrt(2) - 2 * 0.7 = 43,85 VDC toppspänning efter glättning
C = (I*100000)/U = (8 * 100000) /43,85 = 18 244 uF
Stämmer då detta med 10%
Vripple = I*T/(2C) = 8 * (1/50)/(2*0,018) = 4,44V
Vrippel% = 4,44/30 = 14,8 %
formeln stämmer således inte.
Det finns förmodligen också någon logik som behöver 5V. Säg att 1 A behövs. Skall man använda en 78L05 så måste den alltså kyla bort som minst (30 - 5) * 1 = 25W och som max (43,85 - 5) * 1 = 39W. Förutom att den skall klara effekten skall den klara en inspänning på upp till 44 V. Detta är alltså inte ett rimligt alternativ, därför får man välja en switchad regulator eller en egen trafo till logiken om man inte vill ha en kombinerad strömförsörjning och värmeelement.
Det jag vill säga med detta är att kostnaden för strömförsörjningen lätt springer iväg om den skall vara klokt gjord med mjukstart och allt annat.
Så om det nu går att hitta en switchad psu som fixar allt som behövs varför inte ?
Så roligt är det väll inte att bygga nätdelar själv de blir lätt ganska enformigt efter 10:e projektet.
Jag tolkar detta som när en motor skall drivas med märkströmmen 4A per lindning så kommer den totala strömförbrukningen för drivaren ej överstiga 4 * 2/3 = 2,66 AG212.The power supply voltage must be between 24 VDC and 80 VDC. The maximum power supply current required is 67% of the motors rated phase current. An unregulated power supply may be used as long as the voltage stays between the limits; keep the ripple voltage to 10% or less for best results.
För tre drivare som skall strömförsörjas blir detta alltså
Itot = 2,66 * 3 = 8 A
Enligt geckoformel för 50 Hz som av någon outgrundlig anledning beräknas på toppspänningen
För 30 VAC 8A,
Tommgångs spänningen antas vara ca 32 VAC för trafo (30 VAC 8A) efter att ha tittat i datablad för lite olika ringkärnetransformatorer.
32 * sqrt(2) - 2 * 0.7 = 43,85 VDC toppspänning efter glättning
C = (I*100000)/U = (8 * 100000) /43,85 = 18 244 uF
Stämmer då detta med 10%
Vripple = I*T/(2C) = 8 * (1/50)/(2*0,018) = 4,44V
Vrippel% = 4,44/30 = 14,8 %
formeln stämmer således inte.
Det finns förmodligen också någon logik som behöver 5V. Säg att 1 A behövs. Skall man använda en 78L05 så måste den alltså kyla bort som minst (30 - 5) * 1 = 25W och som max (43,85 - 5) * 1 = 39W. Förutom att den skall klara effekten skall den klara en inspänning på upp till 44 V. Detta är alltså inte ett rimligt alternativ, därför får man välja en switchad regulator eller en egen trafo till logiken om man inte vill ha en kombinerad strömförsörjning och värmeelement.
Det jag vill säga med detta är att kostnaden för strömförsörjningen lätt springer iväg om den skall vara klokt gjord med mjukstart och allt annat.
Så om det nu går att hitta en switchad psu som fixar allt som behövs varför inte ?
Så roligt är det väll inte att bygga nätdelar själv de blir lätt ganska enformigt efter 10:e projektet.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, sök på nätet - finns säkert 2000 svar på olika sätt att bygga mjukstart. Det vanligate är att man sätter resistorer i serie med primärspänningen för att begränsa startströmmen till ungefär 10A, efter någon eller några sekunder kortsluter ett relä motstånden.
Ett problem bara - för att vara säker OM styrelektroniken till relät skulle strula så måste antigen motstånden vara så kraftiga att de tål permanent inkoppling, eller så måste man skydda dem ifrån att utgången börjar dra ström med ytterligare ett relä. Det går också sätta motstånden ihop med en thermosäkring som bryter primären om det skulle bli varmt.
Ett problem bara - för att vara säker OM styrelektroniken till relät skulle strula så måste antigen motstånden vara så kraftiga att de tål permanent inkoppling, eller så måste man skydda dem ifrån att utgången börjar dra ström med ytterligare ett relä. Det går också sätta motstånden ihop med en thermosäkring som bryter primären om det skulle bli varmt.
- funkis
- Utsparkad, på semester
Det beror alldeles på vad du menar med switchat, det finns många principertecno skrev:dancar,
in rekommendation för enkelt nätagg är en trafo + brygga + kondingar
.
för switchningen. Så, switchat kan mycket väll funka fint.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo, visst kan det funka - det är inte det, men eftersom man inte behöver spänningsregleringen, man har en lite elak last, kortslutningsrisker, risk för självsvägningar, störningar (båda hållen) så är väl detta ett av de tämligen få fallen där klassiska enkla nätaggregat visar sig från sin bästa sida?!
KISS...
Keep
Is
Simple
Stupid...
Det som inte finns kan inte ställa till problem.....
Lite OT, men hittade en schema på en stor proffsmaskin - gissa hur strömförsörjningen till stegmotorerna såg ut? JO -
*Effektfaktorkorrigerande kondingar
*Nätfilter (EMI -krav)
*Mjukstart med motorskydd(överlastskydd)
*Stor trafo(3-fas)
*6-puls likriktare (med små kondingar över dioderna - troligen EMI motiverat)
*Ett batteri med tämligen små kondensatorer
*Utgångsrelä
Det var ungefär det hela - lite småjunk för späningsmätning och styrning, men ungefär det hela..... KISS

KISS...
Keep
Is
Simple
Stupid...
Det som inte finns kan inte ställa till problem.....
Lite OT, men hittade en schema på en stor proffsmaskin - gissa hur strömförsörjningen till stegmotorerna såg ut? JO -
*Effektfaktorkorrigerande kondingar
*Nätfilter (EMI -krav)
*Mjukstart med motorskydd(överlastskydd)
*Stor trafo(3-fas)
*6-puls likriktare (med små kondingar över dioderna - troligen EMI motiverat)
*Ett batteri med tämligen små kondensatorer
*Utgångsrelä
Det var ungefär det hela - lite småjunk för späningsmätning och styrning, men ungefär det hela..... KISS