Jag tror att jag håller mig till "absolute mode" tillsvidare, jag satt och kände mig dum timme efter timme när jag försökte skriva i "relocateble mode"
>squiz3r ju här vill använda enbart en enda dubbelriktad linje.
Nej nej, jag ska inte köra dubelriktat ska bara skicka information på ett håll.
Det är egentligen inte så avancerat att få UARTen att fungera.
Ett tips när du börjar jobba på det. Koppla upp dig mot ett terminalprogram på PC:n så kan du se om du får saker och ting att fungera.
Dock måste du då göra om spänningsnivåerna, t ex med hjälp av en MAX232krets. Om du inte gör det så kommer det dels inte fungera och dels kommer du elda upp din PIC.
En bra baud rate att börja med är 9600 Baud. Det borde räcka gott och väl till din applikation. Andra inställningar du bör använda är 1 stop-bit och ingen paritet. Detta brukar vara den mest använda inställningen för seriedata. Om du ställer in ditt terminal program till detta och sedan kollar i PIC:ens datablad hur du ska få detta att funka så så ska du se att du rätt snart är igång.
Börja med programmet för Master-PICen då kan du titta i terminalprogrammet att det blir rätt.
När du sen skriver programmet för Slave-PICen så kan du antingen använda terminalprogrammet som master eller så kan du använda din Master-PIC.
> Nej nej, jag ska inte köra dubelriktat ska bara skicka information på ett håll.
Å fan, det var inte helt tydlig i början...
Du kan i princip glöma mina tidigare synpunkter.
Precis som andra säger så är det "bara" att koppla ihop USART'erna...