Hur mäter man 4-20mA - rent praktiskt?
Hur mäter man 4-20mA - rent praktiskt?
Hur mäter "mottagarna" 4-20mA-signalen i en vanlig strömslinga?
Jag gissar att man bara mäter spänningen över ett känt motstånd med en högohmig op, och att signalen skapas i DA-omvandlaren med en programmerbar konstantströmgenerator.
Jag har dock hört andra som menar att det mäts med avancerade mätbryggor och att resistansen i slingan ändras för att hålla konstant spänning oavsett signalnivå.
Någon som vet och kan ge ett begripligt svar...?
Jag gissar att man bara mäter spänningen över ett känt motstånd med en högohmig op, och att signalen skapas i DA-omvandlaren med en programmerbar konstantströmgenerator.
Jag har dock hört andra som menar att det mäts med avancerade mätbryggor och att resistansen i slingan ändras för att hålla konstant spänning oavsett signalnivå.
- Schnegelwerfer
Re: Hur mäter man 4-20mA - rent praktiskt?
En vits med att använda strömslinga är ju just att man ska slippa bry sig om spänningsfallet i slingan. De mottagare som jag byggt/sett har alla grundats på ett mätmotstånd.Pjoms skrev: Jag har dock hört andra som menar att det mäts med avancerade mätbryggor och att resistansen i slingan ändras för att hålla konstant spänning oavsett signalnivå.
De diskreta sändare för 4-20mA som jag byggt har fungerat så att en OP får in en kontrollspänning, driver en transistor samt har strömavkänning/återkoppling via ett motstånd.
-
Re: Hur mäter man 4-20mA - rent praktiskt?
Det ni diskuterar nu verkar vara hur man skapar 4-20mA. Där har strömgeneratorn en given plats.Pjoms skrev:Hur mäter "mottagarna" 4-20mA-signalen i en vanlig strömslinga?
Om frågan är hur mäter man 4-20mA. Då är svaret över ett känt motstånd. Så lågt som möjligt för att ge så liten påverkan på strömslingan som möjligt. Det lägsta värdet jag har sett i en proffersionellutrustning är nog 10ohm. Eftersom motståndet ska kunna kopplas in var som helst i slingan mäter man spänningen över motståndet med en differentialförstärkare som mäter flytande från jord. Ofta är differentialförstärkaren sammanbyggd av 3st op.
-
Riktigt, förstår man sändaresidan så är det enklare att förstå hur man kopplar in instrumenten. Det är bara enklaste varianten av ohms lag. Har du en viss spänning tillgänglig så får du bara ha en viss högsta resistans i slingan för att få 20mA. Man tappar dessutom en del spänning över strömgeneratorn, vilket minskar max resistansen ytterliggare.
Googla på instrumentförstärkare så hittar du kopplingen av de 3 op förstärkarna.
Googla på instrumentförstärkare så hittar du kopplingen av de 3 op förstärkarna.