Elektronik-vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Elektronik-vatten

Inlägg av squiz3r »

Hej,

jag och en kompis funderar på att bygga varsin radiostyrd båt med kanon på, sedan ska vi försöka sänka varandra :D jag funderar bara på hur vatten tålig elektronik är? behöver man sätta ett typ relä som slar av strömen till allt om det kommer in vatten?

Tack på förhand!
//Daniel A
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Har jag förstått det rätt:

* Du ska sänka båten med en kanon
* Du oroar dig för att elektroniken går sönder, av vattnet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

squiz3r:

Den här tråden kan ge svaret på dina frågor. Särskillt bilderna högst upp här. :)

Men kort sagt: Vanligt vatten är inga problem för elektronik. Förutsatt att det inte ligger några spänningar över kretsarna när de badar. Efteråt ska man låta allt torka ordentligt innan man startar grejjerna igen.
bobaah

Inlägg av bobaah »

Ett problem kan vara att vatten leder ström och därmed orsakar kortslutning vilket skulle kunna vara ett problem. En relativt enkel lösning vore att sätta alla elektroniken i botten av skrovet och sedan stoppa allt i någonting som är vattentätt (Gummipåse och alla kablar som går in/ut har skydd och öppningen tätas med latex kanske).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kortslutning är nog att ta i. Vanligt vatten brukar ha en resistans på ca 100-400kΩ vid små mängder. Har för mig att jag räknade ut att det var ca 100kΩ per kubikcentimeter vid mängder under 2dl vatten.
peter555

Inlägg av peter555 »

....100kΩ per kubikcentimeter...., det var en lustig enhet. :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har funderat på att göre allt vatten tät, men det är svårt att lyckas på ett bra sätt, kan man sänka ner ett sånt här batteri (i sötvatten)? http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,2385000

>* Du ska sänka båten med en kanon
>* Du oroar dig för att elektroniken går sönder, av vattnet?

Jag hadde inte tänkt ha 120mm kanoner :D bara små tryckluftsdrivna kanoner och torpeder med vätgas i eller något sånt.

Tack!
//Daniel A
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Blir väl lätt en massa oxid och skit som dödar elektroniken förr eller senare.

Jag skulle satsa på att täta något ytrymme för elektroniken.
Eller iaf kleta in skiten i någon gummimassa
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

peter555: Jepp :D

squiz3r:
Batterierna verkar tåla vatten. När det gäller att sänka ner under vatten så beror det på hur djupt du tänkt dig. Du måste även ha ordentligt täta anslutningar till batteriet.

Kapsla in all elektronik i en låda som du tätar med lämpligt lim. Epoxy fungerar fint, men har nackdelen att man nästan behöver motorsåg om man behöver öppna inkapslingen. Jag skulle nog bygga en låda i plexiglas och limma med plexiglaslim. Sedan gardera med massor med smältlim.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

När man har bilar och båtar som är i en tuff miljö (skitigt och blött), så brukar man lägga alltihop i en "radiolåda".
Det borde gå att snickra en tätare variant, kanske en stötstångsgenomföring för tex roder. Det borde funka med en slags gummibälg runt stötstången och höljet, kanske både på in och utsida.

Lådan går ju alltid att provtrycka utan radio och servon i, lite sten istället.

Dessutom får du ett packet som är lätt att rycka ur och öppna om du förlorar :( !
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

såg på senaste mythbusters, och där sänkte de ner en hel bildörr i ett kärl med vatten. De kopplade in ett batteri till fönsterhissen och slängde i bilbatteri och alltihop i vattnet. De körde hissen upp och ner i över en kvart, sen tröttnade de och tog upp allt igen. :)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

>>Jimmy:
Vid vilken frekvens mätte du?

Mobiltelefoner brukar inte överleva ett dopp, pga de höga frekvenserna.
Titta t.ex. på komponenter för GHz-bandet, (satelit kommunikation) sett för DC så är det antngen 0Ω eller oändlig resistans.

Radiomottagaren kan vara känslig, men resten borde överleva förutsatt att grejona plockas upp snabbt och torkas ur ordentligt (skruva isär allt i molekyler).

Jag skulle ha servon i en låda och radio, batteri & övrigt i en annan.
Om damaskerna till servo-stagen pajar, så överlever mottagaren.

Sen är det lättare att tätta en mångpolig kontakt än en bunt sladdar (förutsatt att kontakten i sig är helt tät).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Vid vilken frekvens mätte du?"

Jag mätte vid 100Hz och DC. Testade nu igen att sänka ner multimetern mätprober ca 2cm i en flaska med vatten. Resistansmätningen visade ca 200kΩ när mätproberna var 2-3cm ifrån varandra.
tgr

Inlägg av tgr »

För några år sen byggde jag en liten ubåt efter att ha tittat för mycke på scrapheap challenge. Den funkade finfint under vattnet i badkaret utan några som helst vattentätningar. Allt styrdes över kabel via en simpel handkontroll.

Bild
(stor)
Visst är den fin!

Bild
(stor)
här in action!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Rolig idé!

Jag har några 50mm-fläktar som börjar bli lite trötta. De skulle jag våga offra för ett test.
Måste prov...eh, vänta nu... vi har inget badkar. :oops: :(

Visserligen finns det ett stort 'badkar' några hundra meter bort. Östersjön kallas det. Har man bara en lång lina som säkerhet ifall något havererar så borde det nog gå. :)
Skriv svar