Hur kan jag få ut 9V från 5V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Hur kan jag få ut 9V från 5V

Inlägg av zwitter »

Jag ska bygga en programmerare och där ska IRQ-signalen vara 9V under programmeringen. Men jag ska koppla in den mot PC via USB och har därför bara 5V att tillgå.

Jag vet att det finns typ step-up regulatorer, men jag vill bara veta om det finns en enklare lösning. Egentligen skulle jag behöva kunna reglera IRQ-spänningen mellan 5.8-9V.

:?:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

tja, kondensatorpump ger dig 5*2-(2*diodframspänningsfall)-switchframstänningsfall. I bästa fall ungefär 8,5V eller med lite tur och varma schotkydioder 9VDC. Duger inte det så är det i princip bara en enkel stepup som gäller.Det behöver inte ta så mycket plats om det bara är lite ström som behövs - använd färdigköpt spole i "motsånds"-kapsling och en enkel PWM-regulator.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag behöver troligen inte ens 8.5V. Om kretsen jag ska programmera är av 5V-typ så ska IRQ-signalen ligga mellan 7.5-9V.

Hur funkar en kondensatorpump? Har du någon länk? Engelsk term?

Edit: Är det en sådanhär jag ska använda? http://www.st.com/stonline/products/lit ... t662ab.pdf
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp den fungerar. I sitt enklaste fall kan du (om vi pratar PIC) låta Fosc/4 ligga ut på ett ben (går att välja i CONFIG på de flesta PIC) och då har du en lämplig frekvens att köra din pump med. Bara dioder och kondensatorer som behövs för att få det klart.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Vi snackar Freescale, närmare bestämt MC68HC908JB16. 32pins versionen verkar ha kristallfrekvenses ut på en pinne, 12MHz. Jag antar att man inte kan använda OSC1:an eller OSC2:an till detta.

Jag hittar inte någon ritning på en kondensatorpump. Har du något tips?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bild

EDIT: Ju lägre framspänningsfall desto högre utstpänning får du. Värderna på kondensatorerna är inte kritiska på något sätt och bör väljas med tanke på frekvens och drivförmåga på din klockkälla. Kör du med ett flippande ben på en MCU så bör du sätta ett 180 ohm mostånd innan första kondensatorn för att inte överlasta benet på din MCU. Större reservoarkondensator (längs till höger) ger stabilare utspänning med också längre starttid.

EDIT2: Nja, frekvenser över någon MHz skulle jag inte rekomendera - och NEJ kristall anslutningarna kan du INTE belasta med denna krets - då stannar nog kristallen och spänningen är ändå för låg för att vara till nytta.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Funkar svinbra. I teorin i alla fall. :D
Nu är det ju bara att välja low-drop dioder.
Tack så mycket!

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Inte för att det är av intresser här, men Linear har ganska fina induktansfria stepups.
Skriv svar