Behöver hjälp med identifiering av en komponent, Xenon-box

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
/////AMG

Behöver hjälp med identifiering av en komponent, Xenon-box

Inlägg av /////AMG »

Hej....

Jag är ny på detta forum, så allt kanske inte blir rätt från början, men låt mig veta felen så rättar det nog till sig. :) :)

Till mitt problem:

Har konverterat min bil med Xenonljus, och nu har en ballast (drivdon) gått sönder. Det började med att säkringen gick sönder, bytte den o den håller men fortfarande inget ljus. Bytte ballast från andra sidan, fungerade. OK fel på den.

Skruvade isär den för att se om det går att laga den. Efter borttagning av all silikon som den var fylld med så började jag studera korten/komponenterna. Det enda som jag ser som ett eventuellt fel är en komponent som verkar bränd, den är inte lika slät o fin som den andra liknande delarna, samt att det inte går att utläsa märkningen på den.
Komponenten ifråga är märkt som Q2 på kretskortet.
Det jag kommit fram till är att det ev. är en transistor, men jag vet inte.
De som sitter i närheten har en märkning, 1PC men det finns en synlig 2:a på den som brunnit.

Se bild på nedanstående länk. (den är för stor att lägga in i tråden, därav länken)

http://www.ovikonline.com/mercedes/imag ... %20mod.JPG

OBS. Jag är inget elektronikgeni så jag kan vara helt ute o cykla åxå. :wink:

Tack/
Jimmy
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja det är nog en bränd transistor. Vad det är för sort är dock lite svårare att veta. Det brukar gå lista ut med lite ansträngning, men risken är att trissan har dött av någon annan orsak. Personligen brukar jag sällan ge mig på att laga sån där då det sällan är lönt. En ny ballast kostar väl bara ett par hundra?
/////AMG

Inlägg av /////AMG »

bengt-re skrev:Ja det är nog en bränd transistor. Vad det är för sort är dock lite svårare att veta. Det brukar gå lista ut med lite ansträngning, men risken är att trissan har dött av någon annan orsak. Personligen brukar jag sällan ge mig på att laga sån där då det sällan är lönt. En ny ballast kostar väl bara ett par hundra?
Tackar för ett snabbt svar. :) :)

Den billigaste jag hittar kostar 695:- hos Xenonkungen.se

Finns det någon billigare leverantör?

/Jimmy

Edit: Beteckningen Q sådär på ett kort, betyder det transistor?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja oftast betyder Q transistor, men man kan inte vara helt helt säker. Nej, tror inte att det går att hitta så mycket billigare än så. Men klart att det GÅR laga din ballast, problemet brukar bara vara att det är rätt stökigt att lista ut vad man skall sätta dit för trissa - i princip måste man rita upp hela schemat, mäta och ha sig för att lista ut vad det är för komponents som fattas..
/////AMG

Inlägg av /////AMG »

Ok.

Tror att jag lättar på locket på den andra ballasten o ser om det går att få fram någon märking på transistorn där.

Tack så mycket för hjälpen.....
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Låter som en bra idé. Har man tur så går det att hitta på nätet vadv det kan vara för en - tyvärr så misslyckas man ibland då det är obsolita, udda eller komponenter som bara säljs i kina. Vi hade på jobbet en komponent vi bara var tvugna att hitta - till slut hittade vi tillverkaren i Korea - närmaste försäljningskontor låg i Indien och MOQ var en tio års förbrukning i princip....
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

AMG> Välkommen till forumet! :)
Men läs gärna reglerna.
/////AMG

Inlägg av /////AMG »

Har läst reglerna, ser ett fel, citeringen jag gjort. Mer???
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ungefär det. Vi är lite kinkiga här med det. Vi tycker att vi är så intelligenta så att vi inte behöver läsa samma inlägg två gånger på rad. :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om allt annat inte hjälper eller att du kanske inte hittar någon info på den andra som är hel så hade jag nog personligen satt dit någon vanligt förekommande ytmonterad istället då jag inte tycker att det borde vara några speciella exotiska komponenter i sådant här. Dessutom har man ingenting direkt att förlora på det då den ju redan är sönder. Men det är som det har sagts innan att det är förmodligen också något annat som är sönder som gör att denna har gått sönder.

Men den som gått sönder verkar vara parallellkopplad med Q1 så det kan hända att dom skall klara en lite högre ström eller så men att dom inte satt en kraftigare variant där i stället. Men det kan också hända att Q1 är sönder utan att det syns och att det t ex är det som orsakat att den andra gått sönder.

Ja, man kan säkert spekulera rätt mycket i vad som kunnat orsaka det hela utan att egentligen veta..
/////AMG

Inlägg av /////AMG »

Ja, jag har ju inget att förlora.
Ska se om jag finner nån liknande transistor, så fort jag öppnat den andra o sett om man kan tyda något från den.
Skriv svar