Adis: Um? Vad? Det där tror jag inte ett dyft på. Det var ju tom värsta nyheten när någon stor isp råkat göra så. Det absolut vanligaste är att man kör med ciscos super-vlan-lösning (kommer inte ihåg rfc-nummer). Då har man koll på vad användarna gör och vad och de kan inte störa ut varandra. Det absolut effektivaste är att också köra bandbreddsbegränsningen där den är som närmast användaren. Det skulle vara självmord att köra det på något med mer än ett par tusen användare. (Har jobbat på isp, jag vet)
Att köra det på en dator istället för på en dedikerad router innebär att man gör av med ganska mycket mer ström. En router drar väl en 20 W, en dator minst 150 W. Det blir 1100 på ett år, om man inte har direktverkande el förstås för då kommer det ändå tillgodo. Har man en dator alltid igång ändå är det ändå bäst att köra på den för att slippa extra förbrukning. 20 W blir ändå ett par hundra per år.
Ny router
Hade jag sag så om det inte var så?
Med min förra ISP så var det på detta sätt:
Som påpekat att man kan komma åt andra användare, men enbart på samma sektion, gata, område. När jag upptäckte det så hade jag en hel del roligt! Efter ett tag så kunde man inte längre ta sig i andras datorer.
Jag bryr mig inte om du tror på det eller inte, så var det iafl och är fortfarande.

Med min förra ISP så var det på detta sätt:
Kod: Markera allt
[Användare] [Användare] [Användare] osv...
| | |
[Gatnamn1] [Gatnamn2] [Gatnamn3] osv... VLAN på varje sektion.
| | |
--------------------------------
|
[SONG] (det var song innan dom bytta till en annan som jag inte minns)
|
[Gateway] ------------>Internet
|
--------------------------------
| | |
[ISP1] [ISP2] [Bitnet] (Bland andra så var bitnet med, minns inte dom andra)
Jag bryr mig inte om du tror på det eller inte, så var det iafl och är fortfarande.