John Linderlöf Död ( labbelektronik )

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
solderman

John Linderlöf Död ( labbelektronik )

Inlägg av solderman »

:cry:

Ett tråkigt medelande.

John Lindelöf dog den 27 december
Labbelektroniks grundare.

Stockholms klubben Elektronik Bygga Sammaslutningen började på Labb-elektronik.
Som sedan via geekjohan bildade Svenska Elektronikforumet.

I ca 25 år var han central profil hobby elektroniken i Stockholm.
Jag hittade Jonn i en anons i tidningen Allt Om Elektronk om Labbelktronik för över 23 år sedan.

Jonn jobbade på som tekniker på telia slutade och då öppnade han labbelektronik

Han hadde länge haft problem med höftlederna och och det läkte inte.
för några år sedan fick han en stroke men överlevde.

Och jag som tänkte häsa på John men hann Alldrig ........

Vi är några från EBS och Sverker tänker skicka en krans.
Jag pratade med Susanne Lindelöf för en stund sedan.
det var tungt för henne.

Med John kunde man stå och snacka länge.
Han hade så mycket kunskaper och historier om komponenter att prata om.
Jag har nog varit minst tusen gånger i denna butik och i bland flera timmar.

Men john s minne lever vidare.
Vi i måndags klubben EBS träffas på Labbelektronoik fortfarande.

John ville att butiken skulle finnas kvar efter att han la av.
Och det gör den via Sverker även om stora förändringar sker där så finns andan kvar.

// Sten Björnebro
solderman -=>====-----------------------------------------------
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det var tråkigt! Jag ahr varit där ett antal gånger sedan jag flyttade till sthlm och det har alltid varit trevligt!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tråkigt, men sånt händer.

Jag har tänkt åka förbi affären många gånger, men det har aldrig blivit av. Så jag har ju aldrig ens fått träffa gubben. :-x
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mycket mycket tråkigt, som sagt. :cry:

En nyhet som gott kunde vänta en tio år.

Handlade endel där, ofta mer (ibland mycket mer) än vad som behöveds för att stödja verksamheten så att säga. Mycket bra service, och inriktat på oss mindre kunder. Man kan gissa att det var intresset som skapade affären och inte "pengarna", då småföretager har det ofta tuft. Känner djup för folk som driver saker av egen övertygels på det sättet.

Givetvis så måste vi skicka våra kondoleanser, något annat kommer inte på tal.

Vem organiserar?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: John Linderlöf Död ( labbelektronik )

Inlägg av GeekJoan »

Fan va trist, men den vägen ska vi alla vandra. Vet faktiskt inte om jag träffat honom, har varit inne i affären några gånger.
solderman skrev: Stockholms klubben Elektronik Bygga Sammaslutningen började på Labb-elektronik.
Som sedan via geekjohan bildade Svenska Elektronikforumet.
Det var mer än jag visste om.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Verkligen trist - stamkund som man är så har jag pratat en hel del med honom. Hjälpte en gång hans fru med att sätta ihop en hylla som fortfarande står i butiken...

Det är bra att butiken får leva vidare i en lite mer uppdaterad form - det var nära att den skulle bli en tatuerarstudio...
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Det var tråkigt att höra.

Som kund i många år kommer jag sakna Johan.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Aj då. Är det han som (fram till det sista året) var affärens "ansikte"?

Har väl inte varit där på ett tag, kanske för tre-fyra månader sen var jag till butiken och då vill jag minnas att han var där. Måste gått fort. Rip!
solderman

Inlägg av solderman »

När John Linderlöf och jag diskuterade om att skapa en klub /forum för Hobby elektronik.
Hösten 2002 så var han däppig över att få höll på med elektronik som Hobby.
Datorn hadde tagit över trode vi. Jag hade hängt på SAS-listan som var det närmaste som fans ett elektronik forum då, men var inte alltid rätt forum för alla elektronik problem även om där avhandlades mycker elektronik relaterat.
vintern 2002-2003 satte jag upp en lista på dörren till labbelektronik och John delade ut lappar. Och vi började träffs på måndagar i hans butik.

( Butiken fins kvar ) Han sålde den våren 2006 tii Sverker.

Jag drog först i gång en webb portal som jag skaffade en mejl lista till.
Jag vart kontaktd av flera om hur bra ide det var. Detta behövdes värkligen.
Det föreslogs att jag borde skapa ett PHPforum i stället för mjejling lista men det var inte alla som tyckte det var en bra ide i så jag fortsatte med mejl-lista.

Innan jag han ända mig till PHP BB spå hade nogon som kallade sig http://www.geekjoan.com/ gjort ett sådant forum. och strömmen av nytillträdda strömmade dit i stället.

Men John Linderlöf och jag Sten ( EBS ) var glada, vi hade vänt trenden och det märkte John från och med då i kassan.

Så John kande att han hade bidragit med nogot.
:D :D

http://ebs.homedns.org/

// Sten Björnebro
solderman -=>====-----------------------------------------------
Löder bättre än han stavar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Trevligt att läsa hur det gick till. :)
solderman

Begravning den 2/2 kl 13

Inlägg av solderman »

I dagens DN Lördagen den 20/1 finns dödsanonsen.

Den har en krests i form av en DIL kapel överst i stället för korset.
Det står även att

"Begravningen äger rum fredagen 2/2 13.00 i Botkyrka Kyrka
Där efter inbjudes till minnesstund i Klockargården. O s a Björn 08-7116600 senast 30/1 "

// Sten Björnebro
solderman -=>====----------------------------------------------- EBS
MD

Inlägg av MD »

Så sant som Sten (aka solderman) skriver. Både om John och EBS historia. Jag minns så väl hur John var deppig över återväxten och det hade han varit ett bra tag. Jag kände dock själv att det där nog inte kan vara riktigt så dystert även om jag hörde vad han sa. Samtidigt har jag upplevt hur många trillar in i elektroniken beroende på musik och då tänker jag främst på synthesizer-byggande även om många andra ljudprylar gör att folk "åker dit". :) Det är faktiskt befriande att se att återväxten nog trots allt finns.

Vad John anbelangar så hade han många roliga små saker att berätta. Han hade t.ex. en kvinnlig kund som var civilare och hon hade två tonårsdöttrar. Hon köpte en massa byggsatser och när de blev inregnade på landsstället så fick tonårsdöttrarna svinga lödkolv. Helt rätt attityd! :)

John lärde sig med tiden vilka jag och Sten var, så när någon kund hade en besvärlig fråga och vi var där så skickade han över den till oss. Det var kul. Det var en naturlig del i stämningen. Själv började jag gå där stadigt när jag pluggade i närheten i för 17-18 år sedan. Kan ha varit in lite innan det tillsammans med Sten, men jag minns inte säkert.

John hade många kunder ute i landet som han aldrig träffade och ibland så trillade in en kund som kom fram och hälsade att han minsann var en gammal trogen stamkund. Först efter ett tag så kopplade John till rösten i telefonen. Så nog är John en liten smygkändis ute i buskarna.

John missionerade även om EBS, han berättade för sina kunder om EBS och pekade med varm hand åt vårt håll och vår kontaktinfo. Han sprang många gånger och fyllde på lapparna i dörren. Han brann för att det skulle bli en kontaktyta mellan mer eller mindre erfarna byggare.

Nåja, John är nu på väg mot sin sitta jordning. Det är med sorg som jag ser honom ryckas iväg för tidigt efter att ha haft några plågsamma sista år. Jag hade gärna träffat honom under avslappnade former och fortsatt alla trevliga diskutioner. Han har nu joinat den stora elektronikdiskutionsklubben i himlen. Snyft. :(
Skriv svar