Hejsan!
Länge sedan jag skrev här nu, men jag ser att det har kommit en hel del störtsköna projekt. Mäkta imponerad
Hur som helst.
Jag har tänkte börj meka lite med Z80 processorn, men jag har en liten fråga först.
Är det så att processorn har en fixed minnes address, att börja läsa på, som den skickar ut på sin addressbus, när den har startat upp? Och i så fall så får jag där ha ett litet minne med vilken startup kod jag än vill använda mig av? Antar att det är en ganska generell fråga ang. processorer, men jag hittar inte svaret i nån documentation....
Tacksam för svar från någon som vet
Rymdninja skrev:Hejsan!
Länge sedan jag skrev här nu, men jag ser att det har kommit en hel del störtsköna projekt. Mäkta imponerad
Hur som helst.
Jag har tänkte börj meka lite med Z80 processorn, men jag har en liten fråga först.
Är det så att processorn har en fixed minnes address, att börja läsa på, som den skickar ut på sin addressbus, när den har startat upp? Och i så fall så får jag där ha ett litet minne med vilken startup kod jag än vill använda mig av? Antar att det är en ganska generell fråga ang. processorer, men jag hittar inte svaret i nån documentation....
Tacksam för svar från någon som vet
peace
Hehe, kul att höra att någon fortfarande kör med gamla goda Z80. Kolla min avatar
Hur som helst så är Z80 mycket enkel i startup-avseende. Vid reset (som man bör ge manuellt eller via någon reset-krets på RST-pinnen) så börjar den helt enkelt att hämta instruktioner och exekvera på adress 0. Där lägger du alltså din startup-kod.
Jag byggde en enkel Z80-dator för några år sedan. Den hade 32K EPROM från adress 0 upp till 0x7FFF, därefter 8K SRAM som gick från 0x8000 till 0xA000.
Fler frågor på Z80 är välkomna, jag är ingen expert på den, men lite kan jag...
Aight...nice..det var som jag misstänkte. Skummade igenom en ritning på en _väldigt_ enkel z80 uppkoppling och det framgick vagt att det var som du säger.
Så, en fellow Z80 comrade! Några schyssta prylar? Själv har jag en MSX spectravideo, en sinclair zx81 och en lazer vx 200 (eller nåt, cool som jag fick på loppis för 20 spänn )
det lär bli fler frågor när/om jag drar igån projektet. Har ett annat proj att avsluta först
Edit: några andra än zilog som tillverkar dem nu för tiden? Kanske rent av några där man kan få en sample, fattig o nästan arbetslös som man är...
Jag har en gammal halvtrasig Spectrum 48k liggande, men flatkabeln mellan kretskortet och tangentbordet är trasigt, har inte orkat ge mig på en lagning. Ännu... Jag hade även en ZX81 som jag köpte billigt som tusan, men den funkade aldrig
Vet faktiskt inte om det är fler än Zilog som bygger dem nu, men de är ju inte särskilt dyra att köpa, ens på Elfa. Den kostar 67.50 exkl moms där. Och då är det CMOS-varianten som snurrar i 10 MHz. Sist jag tittade där hade de även originalet Z80A på 4 MHz, och den var betydligt billigare.