Nu åker windows ut ur min labburk !

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)

Ubunto eller Windows på labburken?

Omröstningen slutade 2 februari 2007, 11:45:01

Win
15
33%
Ubunto
13
29%
Annan linux dist
17
38%

Antal röster: 45
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

bengt-re: Du kan ju alltid posta din xorg.conf-fil här så kanske någon hittar något fel.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

bengt-re skrev:Möjligen någon som kommer ihåg hur man påminner om min bildskärm faktist kan visa 1280x1024? Har testat att ändra posterna i \etc\X11\xorg.conf men får ändå inte upp 1280x1024.... Vad har jag missat ?
Jag hade samma problem i Arch precis nu, prövade att sänka till 16-bitars färger (var 24 innan), och då gick det genast att ha mycket högre upplösning..
Om det är ett lite äldre kort så kan det vara värt att pröva.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Hade tänkt svara tidigare, men glömde bort det.

Har du lagt in drivrutiner för ditt grafikkort? De som följer med brukar fungera, men ATI:s och NVIDIA:s egna brukar ha bättre stöd för 3d och annat, så som högre upplösning. Om du inte har ATI eller NVIDIA så har jag inten aning, men det kan ju löna sig att söka på wikin (ubuntus då), för där brukar de mest grundläggande sakerna vara bra förklarade.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Lånar tråden lite i samma anda som trådskaparen...

Blev lite inspererad av tråden och tänkte prova att kasta in Ubuntu på en gammal labbdator.

Allt gick bra men bilden blir alldeles suddig och flimrar. Misstänker att det är fel drivrutiner till grafikkortet.

Kör Ubuntu 6.10 och grafikkortet som jag har i datorn är följande S3 Trio64V+ (Gammalt ja jag vet!) :oops:

Är ganska färsk vad gäller Linux så har ni några förslag på vad jag kan göra för att få igång det så förklara tydligt så även jag förstår.

Hur väljer jag i Ubuntu vilket grafikkort jag vill använda?
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Är för Linux vad gäller servrar men kör M$ fortfarande på arbetsburken för att slippa dependency-hell och det fruktansvärda härket X11. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag klurar vidare - har ju fått några bra uppslag iaf ! Tackar för det !
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nu funkar det, jag hade gjort allt rätt FÖRUTOM att ändra på sync range, då skärmen är en "no-name" så gissade Ubunto tydligen fel. Kostade några gråa hårstån innan jag kom på det.... Det märks att det är några år sedan man körde Linux ;)
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

linux är både en dröm och en mardröm.

Var en dröm för mig tills för ca 20minuter sen då min x-server totalhavererade. Tur man har en bunte live-skivor liggandes så man hjälpligt kan leva igen =)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men mycket har blivit bättre sen dess jag körde sist - inte minst EXT3. Så nu måste man inte ha UPS till datorn för att slippa riskera ett totalkvaddat system....
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Ubuntu kan jävlas rejält, på min maskin fungerar det inte alls :D Det riktigt fåniga är att det funkade fint för nåt år sedan... Debian får jag dock igång, men x-servern vill inte med mitt X850xt...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Hade nog ur - vanliga enkla prylar i min labbdator och inget som är supernytt då burken är två år gammal. Det är skönt att slippa windows för ett tag....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Egentligen passar Ubuntu (eller annan Linux-dist) perfekt till en labbdator, men jag röstade ändå på Windoze.

Men sedan kom jag på att det beror på vad man menar med labbdator. Gäller det mät/test/koppla-hit-och-dit-dator så går det bra med vad som. Huvudsaken är att det är lätt att ordna drivrutiner, komma åt portar och skriva program. Jag kör gärna Win98 på en sådan dator. Mest för att jag behärskar att modda nästan vad som helst i det OS'et. Men det skulle lika gärna kunna ha varit Ubuntu och perl istället för Win98 och QBasic.

Gäller det kretskortslayouter, CAD, diverse layout mm så föredrar jag helt klart WinXP. Mest pga Photoshop och diverse småprogram. Visst, det går att köra Linux och en emulator, men om man använder emulatorn hela tiden så kan man lika gärna sitta vid ett Windows-OS.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Sällan jag kör Wine och så länge det gäller kretskortslayouter så är det ju ingen skillnad då eagle stöds i Linux, sen istället för Photoshop kör man Gimp :)

Program kan man hitta (iofs via apt men ibland är det lättare att söka på en hemsida och långt från alla finns ju repositories) på http://freshmeat.net/

EDIT: Stavning
Skriv svar