Komponenter till grön laserprojektion?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
laban77

Komponenter till grön laserprojektion?

Inlägg av laban77 »

Jag skulle vilja bygga en enkel, men ljusstark, "trädgårdslaser" att lysa upp vår infart till huset med. Tänker mig något i stil med sånt här:

Bild

Inga rörliga delar - ett helt statiskt ljusfält. Men, jag har svårt att hitta de komponenter som jag vill ha. Det jag söker är en grön lasermodul med visst väderskydd, 520nm (som fungerar bra kalla vinterdagar) och ca 100mW, samt något passande diffractive optical element (DOE) som ger ett slumpmässigt prickmönster. Jag har hittat någon ganska dyr lasermodul utomlands som ger en linje, men är inte ens säker på att det går att byta DOE på den.

Var köper ni laser och DOE från?
Finns det att få tag på i EU eller måste man vända sig till Aliexpress, kinaimport, med allt vad det innebär?

(Självklart ser jag till att varje "prick" får ofarlig styrka och att man inte kan sätta ögat precis intill.)
gkar

Re: Komponenter till grön laserprojektion?

Inlägg av gkar »

För mig är det för hög effekt att laborera med och för krångligt med byrokratin. Bra att du tänker på säkerheten på laserprickarna, glöm dock inte tillståndet som du behöver för 100mW laser. Detta är en klass 3B laser (5-500mW.) Du kan säkert allt det här redan men här är länk och mer information!

Om ansökan avser användning för underhållning, konst eller reklam ska den även innehålla en skiss över området som visar strålfältet i förhållande till åskådarna.

För användning av lasrar i laserklass 3B eller 4 krävs dessutom utbildningsbevis inom lasersäkerhet eller motsvarande, eller dokumenterad erfarenhet av laseranvändning.

För användning av lasrar i laserklass 3B eller 4 kan vi även efterfråga en riskanalys. En riskanalys måste visa hur alla tänkbara risker med den aktuella laseranvändningen kommer att hanteras.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... for-laser/
laban77

Inlägg av laban77 »

Oj då. Det var mer än jag visste. Tack för upplysningen.

Så... det förklarar varför det är så svårt att hitta komponenter här i Europa.
Jag antar att jag får glömma det här projektet, eller köpa ett större antal svagare lasrar, men då blir det nog ganska dyrt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 336.12128/

säljs inte längre
men man kan kolla runt efter liknande
laban77

Inlägg av laban77 »

Jag har sett den och liknande men jag tror att de faller på ljusstyrka, vädersäkring (tål nog inte regn och snöstorm), och att den gröna lasern troligen inte är 520nm, vilket betyder att den tar lång tid på sig att värma upp.
Skriv svar