Vad är det som sitter på kraftledningen?
Vad är det som sitter på kraftledningen?
OK, inte 'elektronik' men kategorin 'övrigt' känns än mindre passande nu för tiden.
Vad är det för nått som sitter på kraftledningen, på var sida om ledningens infästning i isolatorn?
På bilden är det en dylik "grunka" på var sida men ibland sitter det två efter varandra. Det enda jag kan tänka mig är nån form av överspänningsskydd men utan anslutning till något annat så känns det osannolikt.
Vad är det för nått som sitter på kraftledningen, på var sida om ledningens infästning i isolatorn?
På bilden är det en dylik "grunka" på var sida men ibland sitter det två efter varandra. Det enda jag kan tänka mig är nån form av överspänningsskydd men utan anslutning till något annat så känns det osannolikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är det som sitter på kraftledningen?
Ibland sitter det bollar på ledningarna, vad är de till för? samma sak?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Är det stora bollar tror jag de är för att varna (närsynta) fåglar.
De stora bollarna sitter ofta när en större väg korsar kraftledningen, varför ?
Bollarna är för att synliggöra ledningen för låg flygande farkoster.
Sitter ofta där ledningen korsar en dalgång.
Tanken är att en flygfarkost kan följa dalgången på vad som upplevs som säkert höjd. Och så kommer det en korsande ledning mycket högre upp än vad som är vanligt.
Sitter ofta där ledningen korsar en dalgång.
Tanken är att en flygfarkost kan följa dalgången på vad som upplevs som säkert höjd. Och så kommer det en korsande ledning mycket högre upp än vad som är vanligt.
Otroligt att de små vikterna kan vara så effektiva på så lång ledning.
-
alexanderson
På höga stålskorstenar finns också vibrationsdämpare(med helixform).
I fyrcylindriga förbränningsmotorer finns ibland vibrationsdämpare.
Vibrationsdämpare i motorer är ju aktiva, de drivs via vevaxeln för att kompensera för kolvars rörelser mm.
De andra är väl passiva.
De andra är väl passiva.
Det är helt olika saker. En avstämd massdämpare dämpar en specifik frekvens genom att ha en lämplig egenfrekvens och dämpning. Skruvarna på skorstenar har en areodynamisk effekt för att eliminera exiteringen. Balansaxlarna i en motor ar till syfte att ge en motsatt kraft mot andra rörliga delar som rör sig i synk mad axeln.alexanderson skrev: ↑5 oktober 2026, 15:26:23 På höga stålskorstenar finns också vibrationsdämpare(med helixform).
Det är helt olika tekniker.