Peak current VS duty cycle hos lysdioder.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Peak current VS duty cycle hos lysdioder.

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag undrar om det är någon som vet vad som avgör vilken toppström man kan pulsa lysdioder med?

I datablad anges ju alltid peak current vid en pulskvot på 1/10, 0,1ms pulslängd, och denna peak current brukar vara i trakterna av 5-6ggr maximum DC current.

Finns det något säkert sätt att räkna ut maxströmmen vid andra pulskvoter/pulslängder? Kan man utgå från den angivna maxeffekten på något sätt?

Jag är nämligen låst i en design nu som innebär att jag driver lysdioder med c.a. 1,2ggr maximum DC current, fast multiplexat med en pulskvot på 1/8, 1ms pulslängd...

Ovanstående parametrar är säkert ok, men magkänslan vill ju gärna ha det bekräftat... :?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I princip så finns det tre saker som begränsar strömmen. För väldigt korta pulser är det tålighet hos själva halvledarmaterialet och bondtrådarna som begärnsar. Vid medelkorta pulser så är det i princip termiska impedansen hos halvledaren som begränsar och under det så är det i princip bara duty/värmeavledningen som begränsar.

Dessa parametrar påverkas givetvis av halvledarmaterialet/bondtrådarnas grovlek/ storlek på die och hur bra kylningen sedan är.

I princip så är det säkert att gå upp till 150% av märkström så länge tiltiden underskrider 10ms OCH dutycycel gånger ström ligger under Icwmax.

Titta på Epitex datablad för där brukar de alltid ha bra diagram över pulstålighet. Man kan sedan om man vill skala om Epitex datablad och utifrån det göra bra gissningar. Tänkte länka till det databladet jag tänkte på, men hittar det inte nu tyvärr..

EDIT: Ditt fall skall vara helt säkert. Jag hade utan problem vågat köra det.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Tack för snabbt svar!

Ska kolla upp Epitex datablad.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, det har både korta och långa varianter - nu när jag snabbtittade så hittade jag bara de korta. Jag har de långa inlagda på wikin på jobbet, men kommer inte åt dem nu eftersom jag inte får VPN att fungera som det skall. (pappaledig)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Från Epitex hemsida:
Since the contents of the newest lot have change of youth, please ask directly the last check of the kind which you demand

:lol:

Hittade tyvärr inte på några väsentliga datablad, men jag får leta vidare.

Vilken parameter är det förresten du kallas "Icwmax"?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Max ström 100% duty.
Skriv svar