Litet off topic, men här är några fler bilder ur den samlingen.
Digitalkonvertera gamla vintage kameror?
- Mizzarrogh
Re: Digitalkonvertera gamla vintage kameror?
Det är en litet ovanlig luftlindad transformator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
thomas_gbg
Vilken filmkamera är det du funderar på att digitalkonvertera.
Ja men sånt kan man ju leka med även med en digital systemkamera. Jag har gjort massor med sånt med min gamla D70.thomas_gbg skrev: ↑27 september 2026, 20:09:12 Ja, blixtaggregat är kul också! Där kan man verkligen leka med slavblixtar, och gamla manuella ljusmätare är ju också rätt roliga att hålla på med. Det finns något speciellt med sådana gamla prylar.
- Mizzarrogh
-
thomas_gbg
Den ser fin ut. Väskan ser helt oanvänd ut om man tittar på läderremmarna.
-
thomas_gbg
Jo, det gör jag också, både med min Nikon D200 och D300. Men tråden handlar om analoga vintagekameror.Nerre skrev: ↑28 september 2026, 19:35:27Ja men sånt kan man ju leka med även med en digital systemkamera. Jag har gjort massor med sånt med min gamla D70.thomas_gbg skrev: ↑27 september 2026, 20:09:12 Ja, blixtaggregat är kul också! Där kan man verkligen leka med slavblixtar, och gamla manuella ljusmätare är ju också rätt roliga att hålla på med. Det finns något speciellt med sådana gamla prylar.
-
thomas_gbg
Har du sett den här.
"Modding a Super 8 Camera into a Digital One"
- Mizzarrogh
Tackar, jag har en litet nyare Japanare med från 80 talet jag funderar på att testa med först innan man börjar borra i Cronican.
Den är inte lika snygg men har helt ok optik.
(Tyvärr är andrahandsvärdet väldigt lågt på dessa men jag skulle vilja att de bevaras för eftervärlden som ett tidsdokument)
)
Bälgkamerorna använder storbild eller mellan så de går nog inte att konvertera enkelt, men det brukar gå att få tag på film man kan mixtra litet med så att det går att få till en bild med dem i allafall på mittfältet om man letar litet man får inte med periferin med mellanformatsplåtar på dem men är man medveten om detta så fungerar det fint.
Behöver fixa bälgen på Kodaken på bilen men de andra är helt ok. Det är en riktigt häftig kamera annars tycker jag, ursprungligen använde dessa enbart dagsljus och man ställer exponeringstid etc manuellt med en fjäderslutare och slädar. Man höll den mot bröstet och tittade ned i sökaren pga tyngden och den i sammanhanget mycket långa exponeringstiden gör den svår att hålla stabilt som de moderna systemkamerorna.
Den är inte lika snygg men har helt ok optik.
(Tyvärr är andrahandsvärdet väldigt lågt på dessa men jag skulle vilja att de bevaras för eftervärlden som ett tidsdokument)
Bälgkamerorna använder storbild eller mellan så de går nog inte att konvertera enkelt, men det brukar gå att få tag på film man kan mixtra litet med så att det går att få till en bild med dem i allafall på mittfältet om man letar litet man får inte med periferin med mellanformatsplåtar på dem men är man medveten om detta så fungerar det fint.
Behöver fixa bälgen på Kodaken på bilen men de andra är helt ok. Det är en riktigt häftig kamera annars tycker jag, ursprungligen använde dessa enbart dagsljus och man ställer exponeringstid etc manuellt med en fjäderslutare och slädar. Man höll den mot bröstet och tittade ned i sökaren pga tyngden och den i sammanhanget mycket långa exponeringstiden gör den svår att hålla stabilt som de moderna systemkamerorna.
Jag såg det häromdagen. Väldigt trixigt att placera sensorn korrekt och ändå blir resultatet mediokert. Gamla super8 filmer kan ha riktigt bra kvalitet.thomas_gbg skrev: ↑28 september 2026, 20:57:01Har du sett den här.
"Modding a Super 8 Camera into a Digital One"
-
thomas_gbg
Det är nog inte främst för det fina bildresultatets skull som man vill digitalisera gamla vintagekameror.
- Mizzarrogh
Jo, det blir ju en kompromiss med billiga hobby grejer, men det är ok, det är ju själva experimenterandet och lärandet som är det roliga. 
Han nämner i slutet om en uppföljare med bättre kvalité om jag minns rätt.