Digitalkonvertera gamla vintage kameror?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Digitalkonvertera gamla vintage kameror?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag funderar för skoj skull, är det någon här som gjort någonting liknande?
På ett sådant sätt att man inte förstör kameran?

Användarvisningsbild
Icecap

Re: Digitalkonvertera gamla vintage kameror?

Inlägg av Icecap »

Såklart kan man konvertera dom - men ska det göras utan att förstöra något kan det bli svårt.

Jag tänkar här på att aktiveringen, alltså 'ta kort/start filma' kan vara en svår nöt att knäcka utan ingrepp som kan nog minst vara att ta ut delar och montera andra istället.
Så kanske inte direkt förstörande men iaf. krävande viss ombyggning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För35mm systemkameror finns det väl någon form av insats man kan sätta in i kameran, som en filmrulle, typ, helt oförstörande, om jag fattat det rätt.

Jupp, här är den https://imback.eu/en/produto/im-back-roll/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul!
För mindre värdefulla kameror gör det nog inget om man får borra ett mindre hål eller så, bara man inte behöver slipa sönder delar inuti kameran och liknande. :)
Mer en kul grej då jag inte har tillgång till mörkrum och sådant här ännu men det vore kul att använda grejerna i samlingarna och se vad resultatet blir med original optik och sådant.
Jag skulle vilja kunna välja om man vill använda fotografisk film eller detta, därav önskemålet om att det går att bygga tillbaka kameran.

Jag har några riktigt gamla kameror som jag också vill kunna använda riktig film i emellanåt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då är I'm Back perfekt, då man inte behöver göra ingrepp i kameran.
Kommer tydligen i MF-storlek också.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fint! Tyvärr har det ju inte gjorts film till en del av dem sedan typ 70 talet, finns fortfarande gammal film men storformat och liknande är väldigt svår att få tag på och även till format som super8 fanns det ju underliga system som inte längre riktigt går att få tag på. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En digital sensor som klarar storformat lär kosta multum.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En föregångare (??) till den variant Thomas refererar till har varit testad i nån YT-video men det krävdes en hel del jobb och en extraklump att fästa under kameran. Klumpigt dyrt och inte speciellt användarvänligt.

(Jag har en udda italiensk mellanformatskamera som skulle kunna giftas ihop med en enkel billig skitkamera från Kina, men igen, för mycket hackande för att få till det.

(Brunos Bildverkstad har otroligt mycket udda filmer och format)
Användarvisningsbild
lgrfbs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

HUGGBÄVERN kan det ha varit denna video du tänkte på?
Videotitel: I’m Back Film: Is it worth $800 to convert 35mm to digital?
Länk https://youtu.be/kEjMwuwjzwo

Speltid: 29:35 minuter
Videon är 1år gammal, så det kan finnas en möjlighet att produkten utvecklats lite.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grundproblemet har väl varit att det är dyrt att tillverka stora sensorer, på grund av orenheter i kiselwafers.

Om du får in 100 sensorer på en wafer så kommer en orenhet att ändå ge 99 fungerande sensorer. Får du bara in 10 sensorer på en wafer så får du bara ut 9 fungerande sensorer. Detta påverkar kostnaden, och gäller inte bara bildsensorer utan alla typer av chip.

Med stora chip blir det också mer spill på kanterna, då wafers är runda och sensorerna fyrkantiga.

Dessutom så är det tydligen så att man inte exponerar en hel wafer åt gången, och en 35 mm sensor är på gränsen av vad maskinerna klarar att exponera åt gången.

Den länkade produkten är väl APS-C och dessa är mindre än 35 mm.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Format som sup8 och liknande borde väl däremot vara fullt realistiskt?

(finns riktiga proffsbakstycken till Hasselbladarna men då kostar de 6 siffriga belopp...)
Tänkte mig mer till gamla Kodak från 20-30 talet och liknande.
Men blir det orimligt så är de egentligen inte så viktiga i sammanhanget, finns fortfarande ganska mycket silvernitratfilm kvar till dem och det går att köra mellan plåtar i storformatskamerorna även om en del av bildfältet försvinner då men det är inte hela världen, det är ju trots allt allt kring man får tänka till om som är det roliga med denna typ av fotografering. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev: ↑27 september 2026, 16:28:43
Den länkade produkten är väl APS-C och dessa är mindre än 35 mm.
Det finns också en version med 35mm sensor
https://imback.eu/en/produto/im-back-film/
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Vad skulle fokus vara för konverteringen?

1: ge möjlighet att använda äldre optik ihop med digitala sensorer.

2: För sakens egen skull. Kul tidsfördriv att modifiera gammal utrustning och bara för att det går.

Om svaret är 1 så finns det ju utmärkta lösningar med moderna digitala kamerahus och billiga adaptrar för olika fabrikat av objektiv. Själv har jag i flera år i stort sett bara använt sony a7 med manuella objektiv avsedda för nikon, minolta och några andra udda tillverkare. Min Nikon D700 står på hyllan tillsammans med de AF-objektiv jag hade när jag främst fotade konserter.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Precis som många gillar veteranbilar är vi många som gillar äldre kameror, och jag tillhör den kategorin. Kvaliteten i en gammal Nikon, eller vilket märke man nu är såld på, är helt fantastisk. Därför är det extra kul om man faktiskt kan använda dem. Tänk dig en veteranbil som inte går att köra hur kul är det?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det är jag menar är att det finns olika ingångar till varför man skulle vilja konvertera en gammal kamera till digitalt.
Om man (som jag) uppskattar kvaliteterna i äldre optik och är inriktad mot de resultat man kan få med dem så ville jag peka på att det finns utmärkta och enkla lösningar för att nå dit.

Är fokus på att modifiera sitt gamla kassaskåp till mekaniskt hus finns det nog mindre med enkla lösningar, men säkert mycket roligt arbete och tankemöda att hitta på vägen.
Skriv svar