Långvågsantenn
Re: Långvågsantenn
Har inte det visats på TV ?
För jag har för mig det eller har jag bara drömt?
För jag har för mig det eller har jag bara drömt?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nja, inte riktigt detsamma. Black Peter sände på amatörbandet (80 meter?), kallade sig SM3BP och spelade musik.Garmen skrev: ↑7 september 2026, 21:40:48Dock var "Radio Black Peter" igång redan i början av femtiotalet och hann bli nedstängd av polis och militär innan Radio Mercur startade.Låt oss för bövelen inte förglömma att Skånes Radio Mercur var Sveriges första piratradiostation.
Sex år efter denna nedstängning startade Radio Mercur.
Så "Radio Black Peter" var tidigare.
Jag ska förtydliga mig:
Skånes Radio Mercur var Sveriges första kommersiella piratradio.
Frågan jag svarade på var:
Och sådana har vi, ja jag har naturligtvis inte ägnat mig åt detta, haft många av genom tiderna.
Undrar hur många här som ägnat sig åt detta någon gång.
Men nu har vi visst tappat (antenn) tråden lite här.
Piratsändare har inget med finansieringsformen att göra utan är en sändare som sänder utan officellt tillstånd.Har det funnits piratsändare på kortvåg ?
Och sådana har vi, ja jag har naturligtvis inte ägnat mig åt detta, haft många av genom tiderna.
Undrar hur många här som ägnat sig åt detta någon gång.
Men nu har vi visst tappat (antenn) tråden lite här.
"Liknande Piratradio" menar du liknande koncept?
Du vet vad konceptet på sin tid innebar?
1. Erbjud musik som är mindre tillgänglig via andra kanaler men som många vill lyssna på.
2. Använd medium som denna kundgrupp finns på. Numera internet då telefoner sällan har FM-radio.
3. Sälj reklamtid till företag som inte annars når denna kundgrupp.
Begriper du pirat-radio-konceptet vet du om du har något koncept att erbjuda.
Några pirat-föregångare efter att kortvåg och FM-radio blev omodernt:
Napster
Kazaa
Spottify har lagt beslag på stor del av nuvarande marknaden. De låter användare själva komponera individuellt unika musiklistor.
Det är bara att konkurrera ut dom med bättre gratis-innehåll och bättre affärside.
Vad piratradio innebär finns mycket dokumenterat, har du tanke av värde eller försökt ta reda på själv vad det handlar om?
Kom på nåt nytt!! Nygammalt kanske?
Förr byggde man kristallradio som inte behövde batteri för att lyssna på lång och mellanvåg.
Kortvåg var svårare att lyssna på med batteri-fri radio då sändeffekten ofta var för liten för att driva en kristallradio på större avstånd.
Använd modern teknik för bättre radiomottagare och dela ut gratis headset med inbyggd kristallradio som alltid tunas till just din långvågssändare. Kan nog driva lite lysdioder sittandes på små utsstickande pinnar så att det ser fancy ut och markerar att man skiljer sej från de som streamar från mobil.
Långvågsbandet är mestadels ledigt. Bredbandmodulera med teknik som är okänslig mot störningar och medger många individuella kanaler, ungefär som Bluetooth, för att alla ska få sin unika musik.
Köp 10 drönare som kan turas om att lyfta 500 meter koppartråd i luften som antenn. Kostar en bråkdel av att bygga fast långvågs-antenn. Lång antenn ökar utstrålade effektiviteten -> mindre sändareffekt krävs.
Om du inte sänder 24/7 behövs inte drönarna vara uppe utanför sändningstid.
Behövs mycket sändareffekt om man ska driva radio-mottagare på långt avstånd så satsa på att bygga en kraftig sändare.
100kW kan vara en början. Säkra upp proppskåpet så det inte blir avbrott mitt i sändningen.
Eller kommer du på något själv som är bättre affärside än vad Spottify erbjuder.
Du vet vad konceptet på sin tid innebar?
1. Erbjud musik som är mindre tillgänglig via andra kanaler men som många vill lyssna på.
2. Använd medium som denna kundgrupp finns på. Numera internet då telefoner sällan har FM-radio.
3. Sälj reklamtid till företag som inte annars når denna kundgrupp.
Begriper du pirat-radio-konceptet vet du om du har något koncept att erbjuda.
Några pirat-föregångare efter att kortvåg och FM-radio blev omodernt:
Napster
Kazaa
Spottify har lagt beslag på stor del av nuvarande marknaden. De låter användare själva komponera individuellt unika musiklistor.
Det är bara att konkurrera ut dom med bättre gratis-innehåll och bättre affärside.
Vad piratradio innebär finns mycket dokumenterat, har du tanke av värde eller försökt ta reda på själv vad det handlar om?
Kom på nåt nytt!! Nygammalt kanske?
Förr byggde man kristallradio som inte behövde batteri för att lyssna på lång och mellanvåg.
Kortvåg var svårare att lyssna på med batteri-fri radio då sändeffekten ofta var för liten för att driva en kristallradio på större avstånd.
Använd modern teknik för bättre radiomottagare och dela ut gratis headset med inbyggd kristallradio som alltid tunas till just din långvågssändare. Kan nog driva lite lysdioder sittandes på små utsstickande pinnar så att det ser fancy ut och markerar att man skiljer sej från de som streamar från mobil.
Långvågsbandet är mestadels ledigt. Bredbandmodulera med teknik som är okänslig mot störningar och medger många individuella kanaler, ungefär som Bluetooth, för att alla ska få sin unika musik.
Köp 10 drönare som kan turas om att lyfta 500 meter koppartråd i luften som antenn. Kostar en bråkdel av att bygga fast långvågs-antenn. Lång antenn ökar utstrålade effektiviteten -> mindre sändareffekt krävs.
Om du inte sänder 24/7 behövs inte drönarna vara uppe utanför sändningstid.
Behövs mycket sändareffekt om man ska driva radio-mottagare på långt avstånd så satsa på att bygga en kraftig sändare.
100kW kan vara en början. Säkra upp proppskåpet så det inte blir avbrott mitt i sändningen.
Eller kommer du på något själv som är bättre affärside än vad Spottify erbjuder.
-
alexanderson
Nu tror inte att sändningarna upphört?
"Vanlig radio" är lite oklart vad det är. 88-108 MHz FM fanns det inga mottagare för vid tiden för piratsändningar så det skulle vara meningslöst att sända om ingen kunde lyssna.
Man sände på ett band specifikt upplåtet för radio-amatörer så det behövdes radiomottagare vanlig i sådana kretsar för att kunna lyssna.
Radio-amatörera radio-licenser för sändning var länge helt hänvisade telegrafi. Röstutsändningar var förbjudet.
Musik kan inte heller sändas fritt då det mesta i den vägen är copyright-skyddad.
En annan radio-pirat som sände från fartyg på Nordsjön var Radio Caroline. Man sände i omgångar på 60-70 talet.
Fartyget sjönk under svår storm 1980. Man fick avbryta i pågående sändning och alla lyckades räddas.
Fartygets toner hörs fortfarande då och då: https://stream.radiocaroline.net/;
Fartyget man sände från nerdan. Notera mast-riggningen.
"Vanlig radio" är lite oklart vad det är. 88-108 MHz FM fanns det inga mottagare för vid tiden för piratsändningar så det skulle vara meningslöst att sända om ingen kunde lyssna.
Man sände på ett band specifikt upplåtet för radio-amatörer så det behövdes radiomottagare vanlig i sådana kretsar för att kunna lyssna.
Radio-amatörera radio-licenser för sändning var länge helt hänvisade telegrafi. Röstutsändningar var förbjudet.
Musik kan inte heller sändas fritt då det mesta i den vägen är copyright-skyddad.
En annan radio-pirat som sände från fartyg på Nordsjön var Radio Caroline. Man sände i omgångar på 60-70 talet.
Fartyget sjönk under svår storm 1980. Man fick avbryta i pågående sändning och alla lyckades räddas.
Fartygets toner hörs fortfarande då och då: https://stream.radiocaroline.net/;
Fartyget man sände från nerdan. Notera mast-riggningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av E Kafeman 10 september 2026, 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Det var en intressant ide att sända piratradio från en drönare. Då är all spårning av sändaren meningslös ( om drönaren saknar adresslapp eller anan märkning).
Med lite flyt kan man ta vara på drönaren efter sändning - fortfarande säker från spårning.
Med lite flyt kan man ta vara på drönaren efter sändning - fortfarande säker från spårning.
E Kafeman skrev
Lite kuriosa kring det fartyget som i Radio Carolines skepnad hette "Mi Amigo".
Det hette tidigare M/S Bon Jour!
Ja just det, Radio Nords gamla skepp.
Det sjönk, som nämdes 1980, och ersattes av 1983 av MV Ross Revenge.
.Fartyget man sände från nedan
Lite kuriosa kring det fartyget som i Radio Carolines skepnad hette "Mi Amigo".
Det hette tidigare M/S Bon Jour!
Ja just det, Radio Nords gamla skepp.
Det sjönk, som nämdes 1980, och ersattes av 1983 av MV Ross Revenge.