Tips-Några av Markesjös böcker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Tips-Några av Markesjös böcker

Inlägg av 4kTRB »

Något speciellt i den du söker efter?
ASEA

Inlägg av ASEA »

Nä inget specifikt, skulle vilja läsa den i sin helhet nån gång!
Pdf:er tar ingen plats i bokhyllan! :wink:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Mycket om spänningsreglering dcdc omvandlare, slutsteg med mera i den boken. Vill du ha en bra bok om kraftelektronik kan jag rekommendera Power Electronics av Kjeld Thorborg.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Tack för tipset! :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns en nyare variant av Thorborg än den jag har. Utgiven 1993. Gillar den för den innehåller många snygga lösningar på att styra effekttrissor och triacs med mera. Väldigt mycket praktiskt fungerande robusta kretslösningar. Markesjös bok är ruskigt bra på att gå direkt och enkelt förklara och beräkna effektförluster och annat som andra böcker krånglar till något alldeles otroligt Det finns byggbeskrivning av ett RCA slutsteg med komponent värden för olika uteffekt. Har flera gånger blivit sugen på att bygga.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den får man nog skriva in sig på biblioteket om man vill läsa. Runt 3000 kr är lite väl mycket att hosta upp som pensionär. Fast man kan väl prioritera bort någon del i en resa.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Thorborgs bok hade vi som kurslitteratur. Den nyare varianten borde inte kosta så mycket? Låter ju orimligt dyrt.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Power Electronics Handbook finns flera på nätet som pdf
En med 892 sidor.
En med 1172 sidor.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

DanielM skrev: 29 december 2025, 01:58:07 Fina böcker!
Dom var mer välgjorda förr.
Varför folk inte trycker liknande böcker förstår jag inte.

Hade en bok om analog elektronik. Skriven av en dansk. Riktigt bra böcker. Välgjorda och toppmodern kunskap. Trots att dom skrevs på 80-talet.

Men jag känner inte att jag har haft nytta att läsa grundläggande analog elektronik idag. Jag menar, utsträckningen för analog elektronik var bredare förr än idag. Idag så måste man kunna programmera hårdvara. Sedan den analoga elektroniken för skydd och strömförsörjning.

Något som jag har haft nytta utav är hur man läser datablad för att avgöra om en komponent passar konstruktionen.
Jag vill varken säga att jag är expert i analog elektronik, eller har läst mycket av det men några poäng hann det bli....
Haft nytta av olika op kretsar och analoga filterkretsar... men jag håller samtidigt med dig i vad du skriver. Har varit bra bland annat för att få ut sensorvärden, få fram svaga signaler, få undan sådant skräp som inte behövs i signalen, få signalen matcha mottagande ingångs områden men även en del annat, hade jag inte läst det hade jag inte sett möjligheterna.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

DanielM skrev: 29 december 2025, 01:58:07 Fina böcker!
Dom var mer välgjorda förr.
Varför folk inte trycker liknande böcker förstår jag inte.

Hade en bok om analog elektronik. Skriven av en dansk. Riktigt bra böcker. Välgjorda och toppmodern kunskap. Trots att dom skrevs på 80-talet.
Den danska boken, var det Analog elektronik första upplagan år 1983, andra upplagan år 1987 ?
I Sverige har det getts ut böcker i analogteknik bland annat av Bengt Molin, Anders Gustavsson, Bertil Nilsson, Hans Lundqvist och Ingvar Claesson.
Vilka har använts vid de tekniska högskolorna ? Vilka har använts vid den fyraåriga tekniska linjen i gymnasiet ?
Tre bra böcker utgivna av National Semiconductor är: Linear Applications Handbook, Audio Handbook och Voltage Regulator Handbook. Dessa böcker trycktes i stor upplaga och var billiga.
En annan bra bok är Modern elektrisk mätteknik av Lennart Grahm.
Senast redigerad av alexanderson 8 september 2026, 14:45:08, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

alexanderson skrev: 8 september 2026, 09:13:40 I Sverige har det getts ut böcker i analogteknik bland annat av Bengt Molin, Anders Gustavsson, Bertil Nilsson, Hans Lundqvist och Ingvar Claesson.
Bengt finns f.ö här på forumet, om än inte så aktiv.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Digitala Kretsar finns på Bokbörsen just nu, inbunden som grädde på moset
https://www.bokborsen.se/view/Gunnar-Ma ... /14271414
Skriv svar