Nu vet inte jag om jag valde rätt kategori att skapa den här tråden i, men jag är rätt säker jag valde rätt forum!
Jag har lite tankar och funderingar som berör 12/24v / solceller / elverk / home assistent (ett offgrid system)
Allt börja med att jag köpte en Scania buss som tanken är att den ska bli en trevlig rullande sommarstuga.
Även om jag har lite smått börjat med att riva ur den och påbörja tankeverksamheten ang planlösning och den tekniska biten, så kommer det endå att dröja lite längre innan den blir klar helt.
Men undertiden har jag ett annat projekt som behöver göras. Och det är tanken att det här lilla projektet ska monteras in i bussen när det drar igång.
Hoppas att ni har lite förståelse då jag är lite ny inom den här typen av teknik och planen är att få mera kunskap och förståelse i den här typen av teknik och automatik.
Så vi börjar med listan med vad jag har liggandes:
* Dometic tec 29 elverk
* Solcell 300w med 30a MPPT Regulator
* 4st Vision 6FM120D-X (12v120ah)
* Dieselvärmare: HC1-H (Kina)
* 2st SMF Marine 12v100ah (Biltemas)
* Polar 550GL med primus 2480 värmare
* APC - Back-UPS 850
* Deco x50 - 5G router
* Samt ett Arlo system med 2st kameror
* Raspberry pi (tänkt till home assistent)
* Victron blue smart IP22, 12v/30a BT
* 1000W 12/240v inverter
https://www.solcellsel.se/sv/produkter/ ... anel-och-3
Nu till själva grund idén. Tanken är ju att experimentera och förbereda ett system som sen bara går att flytta över till bussen ( med eventuella uppgraderingar på solpanelerna )
Husvagnen har jag står på en plats där det varken finns El, vatten, eller avlopp. Min tanke är att ha en av batteribanken i husvagnen för att den ska kunna stå med lite grundvärme. Samt så har jag en liten container som är isolerad som jag tänkte använda dieselvärmare i.
Antingen så installerar man ups:en, routern samt basstationen för kamerorna i containern. Men då är frågan vilken av batterierna vill man ha? ska man montera elverket och solcellerna i samma och sen bara dra en kabel till husvagnen?
Jag har tänkt att köpa solceller till husvagnen med. Men avvaktar lite tills ni har fått säga erat.
Och om man monterar VISION batterierna i containern, och SMF batterierna i husvagnen så är ju nästa dilemma laddningen.
Victron laddaren ska tydligen ha 3 utgångar, kan man ladda 3 olika banker då?
Och dometic verket ska kunna starta automatiskt när den känner av låg batterinivå .
Nu är ju min tanke att Home assistent kommer in i bilden.
Jag vill kunna övervaka och styra allt via telefon eller paddan, men hur ska jag göra för att den ska starta elverket om den känner att batteribanken i husvagnen blir får låg?
Skulle ju även vilja att elverket är lite termostat styrd också. Tex att sjunker graderna under en viss angiven temp så startar elverket och en extra värmare hoppar igång på 220v
Jag prova ups:en när den var fulladdad och det var inte så länge som den klara att driva routern och basstationen, ska man nu också koppla på en raspberry pi så var min tanke om man bara byter ut det lilla 9ah batteriet mot ett större så det klarar sig en liten längre stund om något händer. Det borde ju inte vara något konstigt om man har ett större batteri stående bredvid istället för det lilla inbyggda
Men jag vill ju att elverket ska starta så fort något av alla olika batterier sjunker för mycket i nivå.
Sen så kommer ju systemet byggas ut med vattengivare, varmvatten beredare och allt vad man nu kommer vilja ha i bussen.
Hoppas det inte är för rörigt och ni kan få upp en bild av vad jag vill åstadkomma.
Varken container eller husvagnen kommer flyttas. Utan det är uppställda för att stå där dem står.
Jag lutar mig tillbaka och inväntar vad ni har att säga. Alla tips och idéer är välkomna och ni får gärna sätta ner foten och idiotförklara mig om det behövs